חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:05 זריחה: 6:41 י"ט בשבט התשפ"ב, 21/1/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בא בימים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1817 - כל המדורים ברצף
טבעי שיש חלב טרי בבוקר?
יש חדש
שדה עפרון – מנפילה לתקומה
בא בימים
לעורר בלחישה
הקשיים מעידים
העופות לא תעו
מהותה של שליחות
השליח בג'מייקה; דור רביעי לשליחות
טבעת קודם הנישואין

ימים מלאים

"ואברהם זקן בא בימים" (בראשית כד,א). אברהם בא עם כל ימיו. שום יום מכל ימי חייו לא הלך לאיבוד ולא היה לריק. כל יום בחידושיו, בפעולותיו ובמעשיו הטובים, כולם באו בחשבון.

(זוהר)

ימים של אור

כל חייו של אברהם אבינו היו בבחינת 'ימים', על-פי המדרש על הפסוק "ויקרא אלוקים לאור יום" – "אלו מעשיהם של צדיקים", "ולחושך קרא לילה" – "אלו מעשיהם של רשעים". זהו "בא בימים", שלא הייתה בו בחינת 'לילה'.

(מי מרום)

הצלחה 'בכל'

"וה' בירך את אברהם בכל". הוא התברך בסגולות 'בכל' – לעבוד את ה' "בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך".

(החוזה מלובלין)

שופר של יצחק

'בכל' במלואו – בי"ת, כ"ף, למ"ד – בגימטרייה 'שופר'. הוא התברך בבן שממנו שופר של מתן תורה ושופר של משיח, שהם כידוע מקרני אילו של יצחק.

(חתם סופר)

שני סוגי אור

יום – רומז לאור וגילוי; ימים לשון רבים – רומזים לשני סוגי אור וגילוי: האור האלוקי הנמשך בעולם על-ידי העבודה בתורה ומצוות, והאור הנמשך על-ידי ההתעסקות בדברי הרשות לשם שמיים. "ואברהם זקן בא בימים" – אברהם עבד את עבודתו בשלמות בהמשכת שני סוגי האור האלה. גם דברי הרשות שלו היו בבחינת "חולין שנעשו על טהרת הקודש". על-ידי זה זכה והגיע לדרגה נעלית בהשגת הבורא, 'זקן' – זה שקנה חוכמה.

(אור תורה)

אברהם העליון

"ואברהם זקן" – היינו אברהם העליון, שנקרא 'זקן' על שם שהוא למעלה מן הזמן; "בא בימים" – מידה זו נמשכה ונתלבשה באברהם התחתון, שנקרא 'ימים' על שם שהוא חי בעולם הזה, בתוך גדרי הזמן. על-ידי שאברהם אבינו שקד בעשיית צדקה וחסד המשיך על עצמו את בחינת 'אברהם' העליון.

(אור תורה)

דאגה לכלל

יש צדיקים שעיקר דאגתם לעצמם, למצוות ומעשים טובים שלהם; שהם עצמם יהיו שלמים עם ה' יתברך. לא זו דרכו של הצדיק האמיתי, בעל המדריגה הגבוהה, והיא דרכו של אברהם אבינו – שנתברך במידה של 'בכל', שדאגתו הייתה לא לעצמו, אלא לכול, לכלל.

(רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב)

שמח בחלקו

אל המדריגה של 'בכל', של השמח בחלקו, אין האדם יכול להגיע אלא כשהוא "זקן בא בימים". בעודו צעיר לעולם אינו אומר דיי, וכל מה שיש לו תמיד הוא מעט בעיניו.

(תפארת עוזיאל)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)