חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:05 זריחה: 6:41 י"ט בשבט התשפ"ב, 21/1/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שדה עפרון – מנפילה לתקומה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1817 - כל המדורים ברצף
טבעי שיש חלב טרי בבוקר?
יש חדש
שדה עפרון – מנפילה לתקומה
בא בימים
לעורר בלחישה
הקשיים מעידים
העופות לא תעו
מהותה של שליחות
השליח בג'מייקה; דור רביעי לשליחות
טבעת קודם הנישואין

התורה מספרת שאברהם אבינו עשה מאמצים רבים לקניית מערת המכפלה, ואף נענה לדרישת התשלום המופרזת של עפרון תמורתה: "וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן אֶת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּאָזְנֵי בְנֵי חֵת, אַרְבַּע-מֵאוֹת שֶׁקֶל כֶּסֶף עֹבֵר לַסֹּחֵר".

למה התעקש אברהם לקנות חלקה זו דווקא, עד שהיה מוכן לשלם בעבורה מחיר מופקע? הלוא הקרקע לא יועדה להקמת בית מדרש, שבו ילמדו תורה ומזה יהיו פירות ופירי-פירות, אלא לדבר חד-פעמי – חלקת קבר. יכול היה לקנות בזול חלקה אחרת, וכל מקום שבו הייתה שרה נקברת היה נעשֶה מקום קדוש!

ברכות וישועות

התשובה טמונה בפירוש רש"י על המילים "וַיָּקָם שְׂדֵה עֶפְרוֹן": "תקומה הייתה לו, שיצא מיד הדיוט ליד מלך". כלומר, משנקנה השדה ועבר מרשות עפרון לרשות אברהם, חל שינוי במעמדו: השדה 'קם' – מילה שהיא ההפך מ'נפילה'.

המדרש (בראשית רבה נח,ח) מבאר שקודם לכן היה השדה במצב נפילה רוחנית, אך לאחר שעבר לבעלותו של אברהם זכה ל'תקומה', שהפכה את מערת המכפלה לאתר קדוש שבו קבורים האבות והאימהות, ובו יהודים בכל הדורות מתפללים לקב"ה ועל-ידי תפילתם זוכים לברכות וישועות.

ההכרעה בידך

מהפסוק "כִּי יְדַעְתִּיו, לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" למדים שאברהם הוריש לכולנו כוחות לנהוג כמותו. אם כן, גם לנו ניתן הכוח לחולל 'תקומה' בדברים הנתונים במצב של 'נפילה'.

לעיתים יהודי מנסה להתנער מחובתו לציית להוראות התורה והמצוות, בטענה שאין להתערב בענייניו הפרטיים. רצונו לשקול בעצמו אם הדבר כדאי לו, ולבחור כיצד לנהוג. יש להסביר לו את המשמעות העצומה של מעשיו, הקובעים אם העולם יהיה במצב של 'נפילה' או במצב של 'תקומה'. וכדברי הרמב"ם, שאפילו מצווה אחת יכולה להיות זו שתכריע אותו עצמו ואת העולם לכף זכות (הלכות תשובה פרק ג, הלכה ד), ולהפך.

בנחישות ובנועם

ובכל-זאת האדם עלול לטעון: לשם מה עליי לעסוק עם 'שדה עפרון' ועם 'בני חת', בשעה שיש שליחויות קלות יותר? עליו לדעת, שאם מוטלת עליו משימה כלשהי – זו שליחותו בעולם ואין להחליפה במשימה קלה יותר. אם יימנע מלעשות זאת, יגרום ל'נפילה' בשליחות השייכת לו. עליו להתאמץ ולהתייגע, כשם שאברהם אבינו טרח ולא חס על כבודו, עד שנאלץ להשתחוות לפני בני חת, ובלבד להביא 'תקומה' בענייני שליחותו.

וכשם ששדה חברון זכה לתקומה לא בזכות אדם וחווה, שהיו קבורים בו, אלא על-ידי קנייתו בידי אברהם – כך כל יהודי יכול לקומם את 'מערת המכפלה' הפרטית שלו – את ענייני העולם הגשמיים ואת סביבתו, ולהכניס בהם קדושה. עליו להיות חדור נחישות וביטחון שיצליח במשימתו, ועם זה לפעול בדרכי נועם ובדרכי שלום, ומתוך שמחה, ובוודאי יצליח בפעולתו.

(תורת מנחם, כרך עא, עמ' 184)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)