חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:46 זריחה: 5:48 י"ב בתמוז התשפ"ד, 18/7/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברית מילה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1815 - כל המדורים ברצף
למה ברית מילה ולא מקווה?
יש חדש
להתחדש, לשמוח, להתקדם
ברית מילה
הושלמה ברית המילה
בלי טובות
עינייך יונים
כשארץ ישראל תתרחב
ברית בשמחת תורה באיביזה
פרחים בשמיטה

תמימות עם ה' בלבד

"התהלך לפני והיה תמים" (בראשית יז,א). אדם צריך להיות תמים רק עם ריבונו של עולם, ואילו עם בני-האדם קשה להסתדר בתמימות בלבד.

(רבי וולף מסטריקוב)

כמו אדם הראשון

גוף שחסר בו דבר באיבריו, או שלקה בבריאותו, או שיש בו דבר מיותר – נקרא בעל מום, שאינו תמים. בדוגמת הנאמר: "תמימה – אשר אין בה מום". לכך אמר הקב"ה לאברהם שיימול ויהיה תמים, כשם שנברא האדם הראשון.

(מעשי ה')

מילה מלמעלה

מילה ברוחניות היא כריתת עורלת הלב, ויש בה שתי בחינות: מלמטה למעלה – "ומלתם את עורלת לבבכם", פעולה שהאדם נדרש לעשות; ומלמעלה למטה – "ומל ה' אלוקיך את לבבך", שהקב"ה מל את בני ישראל. לכן לא קיים אברהם את מצוות מילה בגשמיות קודם שנצטווה, כי רצה לזכות ולהגיע למילה השנייה, שמלמעלה למטה, הבאה רק בעקבות הציווי של הקב"ה.

(תורה אור)

קדושה מבטן

"ואת בריתי אקים את יצחק" (בראשית יז, כא). "למה נאמר? אלא למֵד שהיה קדוש בבטן" (רש"י). 'אקים' ראשי תיבות – "אשר קידש ידיד מבטן".

(פנינים יקרים)

המילה משלימה

"והיה תמים" – ולפי מדרשו, התהלך לפניי במצוות מילה, ובדבר הזה תהיה תמים. שכל זמן שהעורלה בך, אתה בעל מום לפניי.

(רש"י)

נבואה גבוהה יותר

אף שאברהם היה נביא עוד קודם שנימול, הרי אחרי כריתת העורלה, שהיא מקליפת נוגה, היה יכול לזכות לגילויים נעלים יותר – לאותם גילויים אלוקיים שאינם יכולים להתלבש בלבושיה הגשמיים של קליפה זו.

(ספר המאמרים תש"ט)

ציווי דוחה איסור

"ואברהם בן תשעים ותשע שנה בהימולו בשר ערלתו" (בראשית יז, כד). מדוע לא מל אברהם את עצמו קודם שנצטווה, בשעה שקיים את כל התורה כולה עד שלא ניתנה? אלא אברהם לא היה רשאי למול עצמו קודם לכן, מחמת איסור שפיכת דמים, כי אסור לאדם להוציא מעצמו דם. רק לאחר שנצטווה – דחתה מצוות מילה את האיסור של 'שופך דם עצמו'.

(הרבי מליובאוויטש)

מצוּוֶה ועושה

חז"ל קבעו כי "גדול המצוּוֶה ועושה ממי שאינו מצוּוֶה ועושה". לכן בכל שאר המצוות היה אברהם יכול לקיימן מעצמו, שכן יוכל לחזור ולקיימן לאחר הציווי, מה שאין כן במצווה זו, שאי-אפשר לקיימה אלא פעם אחת, ורצונו היה לקיימה כ'מצוּוֶה ועושה'.

(הגאון מווילנה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)