חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:39 א' בתמוז התשפ"ב, 30/6/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המבול יצר עולם של תשובה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1814 - כל המדורים ברצף
אלה לא החיים שלך
יש חדש
המבול יצר עולם של תשובה
העורב והיונה
להתמסר לנפשות
אלוקים יודע
ראיית הנולד
טהרת העולם לגאולה
החסיד שמדבר על הסוס ורוכבו
ברק, רעם וקשת

המבול בישר את הופעת מושג התשובה בעולם. קודם המבול התחלק העולם לשני קצוות: צדיקים שקיימו מצוות (לפחות שש המצוות שניתנו לאדם הראשון) ולמדו תורה (כדברי חז"ל שאדם הראשון למד תורה עם שֵת, ושת מסר את התורה לבניו), ורשעים וחוטאים, שמילאו את הארץ חמס, עד שגרמו במעשיהם הרעים למבול.

המציאות של בעלי תשובה – בני-אדם שחטאו וחזרו בתשובה – לא הייתה קיימת. לכן נח לא הצליח בניסיונותיו להוכיח את בני דורו, כמסופר בגמרא (סנהדרין קח,א-ב) "שהיה נח הצדיק מוכיח בהם... והיו מבזין אותו". גם על חנוך ומתושלח מספרים חז"ל (ספר הישר) שהקהילו קהילות ועוררו לתשובה, ובכל-זאת לא מצאנו את בעלי התשובה שלהם, שאילו היו כאלה, היו ניצלים בתיבת נח.

טהרה וזיכוך

המצב הזה נבע מכך שקודם המבול העולם לא היה כשיר לתשובה. כדי שתוכל להתקיים התשובה נדרש העולם להיות מזוכך במידה מסוימת. אם לא-כן, מדוע ישוב החוטא בתשובה? הלוא הוא חטא ומרד בבורא, ומכאן שאין עליו עול מלכות שמיים. לכן חייב להיות זיכוך מסוים של העולם, שאז גם אחרי החטא והמרידה יתעורר האדם לשוב בתשובה. מצב כזה לא היה קודם המבול.

המבול יצר מציאות חדשה, המוגדרת 'עולם חדש', כפי שנאמר על נח ש"ראה עולם חדש" (בראשית רבה ל,ח). כחלק מזה הוענקה היכולת לשוב בתשובה. לשם כך נדרשה מחיקת העולם הקודם, על-ידי המבול, שטיהר וזיכך את העולם, ויצר חידוש – עולם שיש בו אפשרות לשוב בתשובה, ועד ליכולת להפוך זדונות לזכויות.

שני 'נח'

על-פי זה יובן גם היחס הכפול כלפי נח עצמו. לפעמים מציינים את החיסרון של נח, כפי שהזוהר (חלק א סז,ב) אומר שהמבול נקרא על שמו 'מי נח' ("כִּי מֵי נֹחַ זֹאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבֹר מֵי נֹחַ עוֹד עַל הָאָרֶץ" – ישעיה נד,ט), מפני שלא התפלל על בני דורו. ולעיתים מציינים את הביטוי 'מי נח' למעליותא, כביטוי של העולם שיהיה בזמן הגאולה, עולם של מנוחה ונחת.

אלא שאצל נח היו שתי תקופות – קודם המבול, שאז לא הייתה קיימת אפשרות התשובה, ואחרי המבול, לאחר שהעולם הזדכך ונפתחה לפניו האפשרות לשוב בתשובה. לכן קודם לכן לא הצליח נח ללמד זכות על אנשי דורו, כי כדי ללמד זכות על הזולת צריך האדם לחוות בעצמו את העניין. רק אחרי המבול הצליח נח להשיג מעלה זו.

איך לשפוט

מכאן עלינו ללמוד איך צריך להתייחס ליהודי שני. מי שמוכיח את הזולת או מבקר אותו על מעשיו, צריך למצוא בעצמו נקודת חיבור עם מצבו, ורק מתוך חוויה אישית דומה יוכל להעריך באמת את גודל הניסיון ואת מצבו של הזולת. מי שלא חווה זאת בעצמו, יתקשה ללמד זכות על אחרים.

כך ינהג המלך המשיח, שעליו נאמר "וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים", היינו שימצא זכות גם על מי ששרויים במצב של 'דלים', ויעורר את כולם לשוב בתשובה.

(תורת מנחם, כרך כט, עמ' 159)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)