חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:39 ב' בתמוז התשפ"ב, 1/7/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

איך נבראו השמיים והארץ?
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1813 - כל המדורים ברצף
שנת שמיטה, שנת רוגע
יש חדש
איך נבראו השמיים והארץ?
בראשית
למה גשמיות?
שני דברים
מכירת המצוות
גן עדן העתידי
המדען הקנדי ותגליות התורה
גינת הנוי בשמיטה

סיפור הבריאה נפתח ב"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", ואחר-כך "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי אוֹר, וַיְהִי אוֹר". לכאורה, מדוע התורה איננה כותבת "ויאמר אלוקים יהי שמיים וארץ", כשם שבריאת האור נעשתה בדיבור?

אפשר היה לתרץ שאמירה מתאימה רק כאשר היא מופנית לזולת, וקודם בריאת השמיים והארץ לא הייתה שום מציאות, ולכן לא נקט הקב"ה אמירה בדבר בריאתם. אבל הלוא רש"י מפרש שהשמיים נוצרו מערבוב של אש ומים שכבר היו קיימים, ואם כן אין הבדל בין השמיים והארץ לשאר הברואים.

שמיים – אש ומים

אפשר להסביר (כאמור לעיל) שהשמיים נוצרו מאש ומים, ולכן לא נבראו במאמר אלא בערבוב האש והמים; אך מדוע לא נאמר "תהי ארץ"? כמו-כן יש לשאול מדוע אין התורה מתארת את בריאת האש והמים עצמם?

גם תיאור בריאת האור מעורר שאלה: מדוע נאמר "ויהי אור", ולא "ויהי כן", כמו בשאר הבריאה? ממה נפשך: אם הכתוב צריך לפרש מה נברא על-ידי המאמר – שיפרש זאת בכל הברואים, ואם דיי לציין שהדבר נעשה, מדוע בבריאת האור נאמר "ויהי אור"?

הכול נברא ביום הראשון

הסבר הדברים: על הפסוק "יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה" רש"י מפרש: "מיום ראשון נבראו, וברביעי ציווה עליהם להיתלות ברקיע. וכן כל תולדות שמיים וארץ נבראו ביום ראשון, וכל אחד ואחד נקבע ביום שנגזר עליו". היינו שהבריאה כולה כבר נבראה ביום הראשון, ובכל יום מימי הבריאה נעשו בה שינויים – ביום הרביעי, למשל, נתלו המאורות שכבר נבראו קודם.

נמצא שכל המאמרות העוסקים בפרטי הבריאה מתארים רק את השינוי שנעשה בהם, לאחר שכבר נבראו ביום הראשון. אבל השמיים והארץ לא היו בהם שינויים, ולכן לא נאמר עליהם מאמר מיוחד.

לא להיבהל מהחושך

ההסבר על "יהי אור" הוא בפשטות, מפני ששאר הברואים יש בהם פרטים רבים, ומפני ריבויָם אי-אפשר להאריך בהם, ולכן נאמרה אמירה כללית – "ויהי כן"; ואילו האור הוא פרט יחיד ואפשר לציינו בשמו.

בתורת החסידות מבואר שבריאת השמיים והארץ אכן לא הייתה ב'דיבור' אלא ב'מחשבה', היינו מעצמותו של הקב"ה. ומזה יכול יהודי ללמוד הוראה: כשהוא מתבונן בעולם ורואה שהקדושה מכוסה ונסתרת ואיננה גלויה, עליו לדעת שהעולם הזה החשוך דווקא נברא מעצמותו של הקב"ה, ולכן דווקא בו מתממש רצונו של הקב"ה במידה העליונה ביותר, ודווקא בו יכולים להגיע להרגשה של "אין ערוך לך" כפי שהוא לאמיתתו.

(תורת מנחם, כרך עד, עמ' 146)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)