חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:33 זריחה: 6:32 כ"ח באלול התשפ"ב, 24/9/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ההוכחה לתחיית המתים
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1811 - כל המדורים ברצף
יש לכולם מקום בסוכה
יש חדש
ההוכחה לתחיית המתים
חג הסוכות
אתרוג ממרחקים
ערך הערבה
הסוכה המחתרתית
אחדות בתוך הפרטים
הצלילים שהציתו את הברק
קדושה ביבול שביעית

את הפסוק בפרשתנו "אֲנִי אָמִית וַאֲחַיֶּה, מָחַצְתִּי וַאֲנִי אֶרְפָּא", דורשת הגמרא (פסחים סח,ב) כרמז מן התורה לתחיית המתים: אין הכוונה שהקב"ה ממית אדם אחד ומעניק חיים לאחר, אלא כשם שהוא מרפא את מי שמחץ – כך יחיה את מי שימית. וכך מסכמת הגמרא: "מכאן תשובה לאומרים אין תחיית המתים מן התורה".

הדברים דורשים הסבר: א) אם המטרה היא לשכנע את מי שאינם מאמינים בתחיית המתים (כמו הצדוקים), מה הראיה מכך ש"מחצתי ואני ארפא", הלוא הם יכולים להתכחש גם לכך שהקב"ה מרפא חולים! ב) מדוע התורה משתמשת בביטוי 'מחצתי' כדי לתאר מצב של מחלה או מכה?

שינוי רצון?

הסבר הדברים: "מחצתי ואני ארפא" לא בא כהוכחה לעצם קיומה של תחיית המתים. עצם ההיתכנות של תחיית המתים מסתברת גם מבחינה הגיונית, כדברי הגמרא (סנהדרין צא,א): אם מי שלא חיו – נולדים, כל שכן שמי שחיו – יכולים לחזור ולחיות.

אלא הכוונה לשלול קושיה בסיסית בעניין תחיית המתים. אם הקב"ה קבע מצב של מוות, כיצד ייתכן שרצונו ישתנה והאדם שמת יחזור לחיים? יש מצבים שאפשר להפוך, כמו עוני לעושר, והם מוסברים בכך שאין זה שינוי ברצונו של הקב"ה, אלא השפע האלוקי ניתן לכול, ומעשי האדם קובעים אם יקבל אותו אם לאו. אך תחיית המתים היא בין שלושת המפתחות שלא נמסרו לשליח, אלא היא בידי הקב"ה בלבד – "ה' נתן וה' לקח". אם כן, איך ייתכן שאחרי שהקב"ה רצה כי אדם מסוים ימות – ישוב אותו האדם ויחיה?!

הכול ממנו

התשובה על טענה זו טמונה בפסוק "מחצתי ואני ארפא": החולי נגרם על-ידי הקב"ה עצמו (אני 'מחצתי'), ובכל-זאת הקב"ה מרפא את החולה. לכן ריפוי החולה הוא  הוכחה לתחיית המתים – בשני המקרים יש שינוי של רצון הקב"ה.

ומדוע נאמר 'מחצתי'? הדבר יובן לאור דברי המדרש (קוהלת רבה פא,ד): "מחיצה שעשיתי בין העליונים לתחתונים, שהעליונים קיימים והתחתונים מתים". זו גם המחיצה שבין הנשמה והגוף, ובכל-זאת הקב"ה מחבר אותם יחד, וכמו שנאמר על כך 'מפליא לעשות', כי חיבור זה הוא בבחינת 'פלא' שיכול לבוא רק מעצמותו של הקב"ה.

התחייה כתורה שבכתב

ועדיין יש צורך בביאור מדוע לא דיי בהסבר ההגיוני לתחיית המתים (המובאת בגמרא) אלא נדרש רמז מן התורה; כי יש יתרון בתורה שבכתב על התורה שבעל-פה: א) התורה שבכתב כתובה בדיו גשמית על קלף גשמי ואילו התורה שבעל-פה נתפסת בכלים הרוחניים של האדם. ב) התורה שבכתב שווה לגמרי אצל כל ישראל, ואילו בתורה שבעל-פה יש חילוקים בין יהודי למשנהו, על-פי מידת ההבנה של כל אחד ואחד.

גם תחיית המתים קשורה לשני ההיבטים האלה: א) תחייה מחודשת של הגוף הגשמי ולא רק של חיי הנשמה הרוחנית; ב) שלא כמו בגן עדן, שיש בו חילוקי דרגות, תחיית המתים שווה אצל כל ישראל – כמו התורה שבכתב.

(תורת מנחם, כרך מא, עמ' 65)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)