חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:12 זריחה: 6:37 ז' בשבט התשפ"ג, 29/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תשובה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1810 - כל המדורים ברצף
ללכת את כל הדרך
יש חדש
לא דיי בזקנים; צריך גם שוטרים
תשובה
'כאב שיניים' של הקב"ה
ביודעים ובלא יודעים
דבקות במהומה
שמחת הכיפורים לעתיד
במקום שבעלי תשובה שואלים
ירקות בשמיטה

התשובה כנר בחושך

כשמכניסים נר דולק למקום חשוך, החושך נעלם ואינו ניכר, כאילו לא היה כלל. כך כשאדם חוזר בתשובה, אף שחטא מקודם והשחית את דרכו וקלקל את נפשו – על-ידי התשובה הוא נעשה בריה חדשה.

(הבעל-שם-טוב)

להגיע למעלה מהטבע

"שובה ישראל עד ה' אלוקיך" (הושע יד,ב). עבודת התשובה צריכה להיות עד שהוי'ה, שלמעלה מהטבע, יהיה אלוקיך, 'א-להים' בגימטרייה 'הטבע'.

(המגיד ממזריטש)

גוף ונפש של עבירה

בכל עבירה יש 'גוף' ויש 'נפש'. הגוף הוא מעשה החטא, והנפש היא התאווה והרצון שהושקעו בחטא. לכן בעת התשובה והתיקון, החרטה ועקירת הרצון מבטלות את נפש הקטיגור, והווידוי בדיבור מבטל את גוף הקטיגור.

(ליקוטי תורה)

הרחקת העוונות

מי שמבקש לשוב בתשובה שלמה, אל ישים לב לתקן את פגמי נפשו, אלא ישתדל להרחיק את עוונותיו מנגד עיניו.

(המגיד מקוז'ניץ)

הרחמים כסימן

סימן לתשובה של אדם – אם הוא מתנהג במידת הרחמים. כי העבירות מולידות אכזריות בלב האדם. וכך נאמר "ושב ה' אלוקיך את שבותך – וריחמך".

(רבי שמלקה מניקלשבורג)

סיוע מלמעלה

אנו מבקשים מהקב"ה (תהילים קכו,ד) "שובה ה' את שביתנו". אנו עצמנו אין בנו כוח לעשות את התשובה המוטלת עלינו לעשות. בפסוק זה הקב"ה מבטיח שתהיה לנו סייעתא דשמיא.

(רבי חיים-מאיר-יחיאל ממוגלניצה)

צער שיביא תשובה

"והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה... והשבות אל לבבך. ושבת עד ה' אלוקיך" (ל-א,ב). לא הרי תקופת מחסור וסבל סתם, כתקופת סבל הבאה אחרי תקופת שובע ושפע. גדול צערו של העשיר שירד מנכסיו מצערו של איש שהיה עני מעודו. זו כוונת הכתוב, שעל-ידי שיבואו עליך 'הברכה' ואחר-כך 'הקללה', יורגשו הצער והכאב בכל חריפותו, ועל-ידי כך יהיה "ושבת עד ה' אלוקיך".

(הרבי מליובאוויטש)

הווה, עבר ועתיד

התשובה היא תיקון וסידור ההווה, חרטה על העבר, וקבלה טובה להבא. כאשר ההווה מסודר כראוי, אפשר למלא את החסר או את הלא-טוב של העבר, ולעשות גדרים וסייגים לעתיד.

(אגרות-קודש אדמו"ר הריי"צ)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)