חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:38 כ"ט בסיון התשפ"ב, 28/6/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סיבת השמחה בט"ו באב
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1803 - כל המדורים ברצף
גדרות שמעניקות ביטחון
חדש על המדף
מנין באה אהבת ישראל
אהבת ה'
כוחה של 'שמע'
דבקות וחיות
שבת מפייסת
סיבת השמחה בט"ו באב
ענבים ודובדבנים בשדה קרב
הכנות לשמיטה

על ט"ו באב אומרת המשנה (סוף תענית): "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב (וכיום הכיפורים)". מוסבר בתורת החסידות שבט"ו באב "קיימא סיהרא באשלמותא" – הלבנה עומדת במילואה. עם ישראל נמשל ללבנה (ישראל דומים ללבנה ומונים ללבנה), כי כשם שהלבנה מקבלת את אורה מהשמש, כך בני ישראל מקבלים את אורם וכוחם מהקב"ה. לכן מילוי הלבנה בט"ו באב הוא יום שמח במיוחד.

אלא שכאן מתבקשת מייד השאלה, הלוא בכל חודש יש ט"ו בחודש שבו הירח עומד במילואו, ובמה מעלתו המיוחדת של ט"ו באב? יתרה מזו, כשאומרים "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה-עשר באב", זה כולל גם את חג הפסח וחג הסוכות; ואם מעלתו של ט"ו באב היא במילוי הירח, הלוא גם פסח וסוכות חלים בט"ו בחודש, שבו הלבנה במילואה?!

גילוי תכלית הירידה

התשובה על כך היא שט"ו באב בא אחרי הירידה הגדולה של תשעה באב, שאז "השליך משמיים ארץ", וחרב בית המקדש פעמיים, עם שאר המאורעות הכואבים והמצערים המנויים במשנה. ומכיוון שכל ירידה היא לצורך עלייה, הרי ככל שהירידה גדולה יותר, בהכרח שאחריה תבוא עלייה גדולה יותר. לכן מילוי הלבנה בט"ו באב מבטא עלייה גדולה לאין ערוך ממילוי הלבנה בשאר החודשים.

נמצא שט"ו באב מבטא את העלייה הנשגבה שאמורה לבוא אחרי הירידה הגדולה של הגלות, את הגאולה שנולדת מתוך החורבן. הוא מגלה את מהותה הפנימית של הירידה, שהיא לצורך עלייה, ושתכליתה להביא את הבניין המופלא של בית המקדש השלישי, הגדול לאין ערוך מהבתים שחרבו.

אפשר למצוא רמז לכך גם באחד המאורעות שאירעו בט"ו באב: "שכלו בו מתי מדבר". מדי שנה, בט' באב, מתו במדבר אותם שנגזרה עליהם הגזירה שלא ייכנסו לארץ. בשנה האחרונה עשו בני ישראל את ההכנות שהיו רגילים להן משנים קודמות, וכשהגיע ט"ו באב ולא מתו, הבינו שנתבטלה הגזירה. וכאן יש פרט חשוב שראוי לשים לב אליו – הגזירה בעצם כבר נתבטלה בט' באב, וט"ו באב רק גילה זאת. זו אפוא משמעותו של ט"ו באב: יום זה מגלה, שכל תכלית הגלות והחורבן היא לצורך העלייה של הגאולה השלמה. לכן "לא היו ימים טובים לישראל" כמותו.

נישואין עם הקב"ה

ט"ו באב קשור עם נישואין, כפי שהמשנה מספרת שביום הזה "בנות ירושלים יוצאות" וכו'. ומכיוון שכל הדברים הקיימים בעולם הזה הם השתקפות של עניינים רוחניים בעולמות העליונים, הרי היותו של ט"ו באב זמן שידוכים למטה הוא מפני שזה זמן של 'שידוכים' בין הקב"ה לכנסת ישראל. בתשעה באב נידונו ישראל ל'גירושין', וט"ו באב הוא זמן ה'נישואין' עם הקב"ה.

עניין זה נרמז בסיום מסכת תענית, שבו מדובר על השמחה הגדולה של הגאולה: "עתיד הקב"ה לעשות מחול לצדיקים... וכל אחד ואחד מראה באצבעו, שנאמר 'ואמר ביום ההוא, הנה אלוקינו זה, קיווינו לו ויושיענו, זה ה' קיווינו לו נגילה ונשמחה בישועתו'". זה יהיה הגילוי המופלא של הגאולה שהקב"ה בכבודו ובעצמו יתגלה עד שיהיה אפשר להצביע עליו באצבע ולומר "הנה אלוקינו זה".

ואולם בני ישראל אינם מסתפקים בידיעה שהכוונה והתכלית של הגלות היא העלייה הגדולה של הגאולה, אלא צריכים את הגאולה בפועל ממש, באופן הנראה והנגלה לעיני בשר, שאז גם השמחה תהיה בתכלית השלמות, "שמחת עולם על ראשם" (ראו בכל זה 'שערי המועדים – מנחם אב').


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)