חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

בונים ומתקבצים או להפך?
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1801- כל המדורים ברצף
להחזיר אהבה תחת שנאה
יש חדש
הכוח העצום של הנדר והתרתו
ערי מקלט
מחרדה למקהלות
היחלצו מאיתכם
סנהדרין האשרות
בונים ומתקבצים או להפך?
בניין הורדוס קם לתחייה
נטיעות והסכמים בתשעת הימים

בגאולה האמיתית והשלמה ייבנה בית המקדש השלישי ויתקבצו הגלויות, אבל באיזה סדר? בעניין זה יש מחלוקת: על-פי דעה אחת ייבנה תחילה בית המקדש ורק אחר-כך יתקבצו כל ישראל לארץ ישראל, ואילו דעה שנייה סבורה שתחילה יתקיים קיבוץ הגלויות, ורק כאשר יתקבצו כל ישראל לארץ, ייבנה בית המקדש.

בספר הזוהר (ח"א קלד,א) נאמר: "יבנה בי-מקדשא בקדמיתא ויתקין היכלא ויבני קרתא דירושלם, ולבתר יוקים לה מעפרה" [=יבנה בית המקדש בראשונה ויתקין היכלו ויבנה את העיר ירושלים, ואחר-כך יקים אותה – את כנסת ישראל – מעפרה]. הזוהר מסתמך על הפסוק (תהילים קמז,ב): "בונה ירושלים ה', נידחי ישראל יכנס" – תחילה בניין ירושלים והמקדש, ואחר-כך קיבוץ הגלויות. כך נאמר גם במדרש הנעלם (תולדות קלט,א): "בית המקדש קודם לקיבוץ גלויות".

כנגד זה נאמר במדרש (תנחומא נח,יא): "אין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות". כלומר, תחילה יתקבצו הגלויות ורק לאחר מכן תיבנה ירושלים וייבנה בית המקדש. זה גם סדר הברכות בתפילת שמונה-עשרה – קודם "תקע בשופר גדול לחירותנו ושא נס לקבץ גלויותינו", ואחר-כך "ולירושלים עירך ברחמים תשוב... ובנה אותה בקרוב בימינו בניין עולם".

הרמב"ם מקדים את המקדש

הרמב"ם מכריע בבירור כדעת הזוהר. סדר הגאולה של הרמב"ם קובע כי תחילה מופיע המלך המשיח, מחזיר את ישראל – בעודם במקומות פזוריהם – לדרך התורה, אחר-כך בונה את בית המקדש, ורק אז מקבץ את נידחי ישראל.

כמו-כן, לדעת הרמב"ם, קיבוץ הגלויות הוא מפעולותיו של משיח צדקנו – הוא המקבץ את נידחי ישראל. יתרה מזו, פעולה זו של קיבוץ הגלויות (אחרי הפעולות הקודמות, ובכללן בניית בית המקדש) היא מן הדברים הקובעים את מעמדו של המשיח כ"משיח בוודאי", ומזה ברור שקיבוץ הגלויות נעשֶה על-ידו.

יש כמה אפשרויות לתווך בין שתי הדעות (ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים"). אחת מהן מבוססת על הידוע, שסדר הגאולה המפורט ברמב"ם אמור רק על מצב שבו הגאולה באה בדרך כאילו טבעית, בבחינת 'לא זכו', אבל אם נזכה לגאולה ניסית ועל-טבעית בגלוי, ייתכן סדר אחר. במצב כזה ייתכן שקיבוץ הגלויות יהיה מיידי ("עם ענני שמיא"), ובית המקדש ייבנה כאשר כל בני ישראל כבר יתקבצו לארץ ישראל.

הכנה וטעימה מוקדמות

עוד אפשרות תיווך היא, שאכן קיבוץ הגלויות האמיתי והכולל יהיה רק לאחר בניין בית המקדש (ובכוחו של בית המקדש), אולם הכנה ו'טעימה' כלשהי מקיבוץ הגלויות הגדול יהיו גם קודם לכן. אלא שזו הכנה ו'טעימה' בלבד, ורק אחרי בניין בית המקדש יפעל משיח צדקנו לקיבוץ כל נידחי ישראל.

הרבי מליובאוויטש מעיר, שאם קיבוץ הגלויות יקרה קודם לבניין בית המקדש, הדבר מבטא את מעלתו ושלמותו של המקדש, שנבנָה לאחר ש"כל יושביה עליה". ואולם כאשר בניין המקדש קודם לקיבוץ הגלויות, זה ביטוי למעלתם של ישראל, שכדי שקיבוצם יהיה בתכלית השלמות הקב"ה מוותר על שלמות המקדש, ובונה אותו תחילה, כדי שקיבוץ הגלויות ייעשה לאורו של המקדש (רמז לכך אפשר למצוא בפסוק [ישעיה כז,יג] "והיה ביום ההוא ייתקע בשופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים והשתחוו לה' בהר הקודש בירושלים" – האובדים והנידחים יבואו בכוחו ולאורו של המקדש שכבר יהיה בנוי).


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)