חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ערי מקלט
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1801- כל המדורים ברצף
להחזיר אהבה תחת שנאה
יש חדש
הכוח העצום של הנדר והתרתו
ערי מקלט
מחרדה למקהלות
היחלצו מאיתכם
סנהדרין האשרות
בונים ומתקבצים או להפך?
בניין הורדוס קם לתחייה
נטיעות והסכמים בתשעת הימים

שש מילות המקלט

"שש ערי המקלט" (במדבר לה,ו). אלה שש תיבות שבפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד", שבהן צריך אדם מישראל למצוא מקלט בטוח לרוחו הנבוכה בכל עת ובכל רגע. "ועליהם תתנו ארבעים ושתיים עיר" – אלו ארבעים ושתיים תיבות שבפרשה הקטנה בקריאת שמע – 'ואהבת' – שעל-ידן האדם משעבד את כולו לעבודת ה'.

(אוהב ישראל)

אין מקום בעבורו

רוצח, שהרג נפש אפילו בשגגה, בדין שלא יהיה לו מקום, כי אין מקום בשביל רוצח בעולמו של הקב"ה. לכן היה צריך להפריש מקום מיוחד לרוצחים, שיקלוט אותם.

(חידושי הרי"ם)

חיים חדשים

למה נקבע מקלט הרוצח בערי הלוויים דווקא? מפני שהרוצח, שקיפח חייו של אדם, אף הוא איבד את חיותו, מידה כנגד מידה. אך מאחר שזה היה בשגגה, המציא לו הקב"ה תקנה, שיסתפח ללוויים בעיר המקלט, ועל-ידי זה ישיג חיים חדשים. כי עבודת הלוויים היא בשיר וזמרה והתלהבות, ולכן היא מקור החיים, ואפשר לשאוב חיות על-ידה.

(שם משמואל)

תיקון בשלושה קווים

"ושפטו העדה... והצילו העדה... והשיבו אותו העדה אל עיר מקלטו" (במדבר לה, כד-כה). העולם נברא על-ידי שיתוף מידת הדין עם מידת הרחמים, היינו על-ידי שלושת הקווים חסד, גבורה, תפארת. ואף בתיקון ובניין ה'עולם קטן' ש'נאבד' על-ידי הורג נפש בשגגה כך: 'ושפטו' – גבורה. 'והצילו' – חסד. 'והשיבו' (כפרת ותיקון החטא על-ידי גלות)  תפארת, הקו האמצעי, המשלב חסד וגבורה.

(הרבי מליובאוויטש)

הגלות כמיתה

למה נצטוו לשלח מכה נפש בשגגה מעירו ולהושיבו בערי מקלט? שצער הגלות שקול כמעט כצער מיתה. האדם נפרד מאוהביו ומארץ מולדתו ושוכן כל ימיו עם זרים.

(ספר החינוך)

חנינה כללית

"וישב בה עד מות הכוהן הגדול" ( במדבר לה,כה). הכוהן הגדול היה הסמכות העליונה, ובמידה מסוימת אף למעלה מזו של המלך, ובשעה שמת הכוהן הגדול ומשחו אחר במקומו, נהגו כמנהג מלכים, והיו מכריזים על חנינה כללית.

(אברבנאל)

בלי תירוצים

"ולא תיקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות" (במדבר לה,לא). לא תראו כפרה לשחרורו של הרוצח אגב תירוץ "אשר הוא רשע למות"; בהנחה שהנרצח היה רשע, ולכן זו הייתה 'מצווה' לסלקו.

(הדרש והעיון)

הורדת השכינה

"כי אני ה' שוכן בתוך בני ישראל" (במדבר לה,לד). אומר על כך הספרי: "גלו לאדום, שכינה עימהם". 'שכינה' – היינו הניצוץ האלוקי המחיה את נפשו של אדם. 'גלו לאדום' – כשאדם עושה מעשה אדום, 'שכינה עימהם' – הרי הוא מוריד וממשיך לשם ניצוץ אלוקי זה.

(תניא)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)