חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:38 זריחה: 6:29 ו' בתשרי התשפ"ד, 21/9/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

לימוד תורה בימות המשיח
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1793 - כל המדורים ברצף
האם כבר אכלת היום?
יש חדש
רוצים תורה? צאו מרפידים
שבועות
העביר את ההנהגה
כשהמוחין מאירים
הפלפול המוצלח
לימוד תורה בימות המשיח
הספרייה התוניסאית – מג'רבה לירושלים
לחם חלבי

בימות המשיח יגיע לימוד התורה למלוא שלמותו. הקב"ה יסיר מעם ישראל את כל המניעות וההפרעות החיצוניות, וממילא יהיו היהודים "פנויין בתורה וחוכמתה" (כלשון הרמב"ם בסיום ספרו), ועל-ידי כך "יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים". מכיוון שלא יהיו הפרעות וטרדות, יוכל כל יהודי להגיע לדרגה העליונה ביותר של 'תורתו אומנותו' ולהשיג את אור התורה במידה השלמה ביותר.

תורת הקבלה והחסידות חושפת רובד עמוק בשינוי שיתחולל בתחום לימוד התורה. בספר הזוהר (רעיא מהימנא, חלק ג, עמ' קכד,ב) נאמר שלימוד התורה של ימינו הוא בבחינת 'עץ הדעת', שכן הוא נועד לתקן את חטא עץ הדעת, ומטרת הלימוד לברור את הטוב מהרע; ואולם בימות המשיח, כשיתוקן חטא עץ הדעת, לא יהיה עוד צורך להפריד בין טוב לרע, ולכן הלימוד יהיה ב'עץ החיים'.

כיום צריך לברור

משמעות הדברים מבוארת בהרחבה בספר התניא (איגרת הקודש סימן כו), על-ידי הסברת ההבדל שבין תורת הנגלה לתורת הנסתר. שני החלקים הללו של התורה הם תורת ה', חוכמתו ורצונו של הקב"ה, אך יש הבדל גדול ביניהם: תורת הנגלה עוסקת בגלוי בענייני העולם – "שור שנגח את הפרה", "המחליף פרה בחמור", "שניים אוחזין בטלית" וכדומה; אלא שבתוך הדיונים הארציים טמונה חוכמת ה'. לעומת זה, תורת הנסתר עוסקת בגלוי בענייני אלוקות וקדושה, ואין בה שום הסתר והעלם של האור האלוקי שבה.

אף-על-פי-כן עיקר הלימוד (לרוב ישראל) בזמן הזה הוא בתורת הנגלה דווקא. יהודי נדרש להתעמק בסוגיות התלמוד, שבהן נידונים סכסוכים בין בני-אדם, טענות של שקר וכדומה. עליו להתעמק במשא ומתן התורני של התנאים והאמוראים, ה'ראשונים' וה'אחרונים', שיש בו מחלוקות וקושיות ופִרכות, והלומד נדרש לחתור ככל יכולתו לבירור האמת.

זו תכלית העבודה בזמן הזה –  לתקן את חטא עץ הדעת ולהפריד את הטוב מן הרע. ההתלבשות של תורת הנגלה בסכסוכי בני-אדם, בטענות של שקר, במחלוקות ובקושיות – מסמלת את מצבה של הקדושה בעולם הזה, שבו הטוב התערבב ברע והאמת מעורבבת עם השקר. כשיהודי עוסק ככל יכולתו בבירור האמת של התורה, הוא תורם את חלקו לבירור העולם ולתיקונו של חטא עץ הדעת, וזו תכלית העבודה בזמן הזה (הצורך בלימוד פנימיות התורה בזמן הזה הוא בעיקר כדי לזכור את קדושת התורה).

מהפך בלימוד התורה

ואולם לעתיד לבוא, כשתסתיים עבודת הבירורים ויופרד הטוב מן הרע בעולם בכלל, שוב לא יהיה צורך להפריד את האמת מן השקר ולעסוק בליבון קושיות ופִרכות. לימוד התורה יתעלה אז למצבו הטהור – חוכמת ה' גלויה, בלי שום העלם והסתר.

לכן יהיה אז מהפך בלימוד התורה: תורת הנגלה תהיה גלויה וברורה לכל אחד ואחד, כדבר המובן מאליו, ומאחר שבימות המשיח תיכחד השִכחה, שוב לא יהיה צורך לחזור ולשנן את הדברים; אלא עיקר הלימוד יהיה בפנימיות התורה, 'עץ החיים', שבאמצעותה יגיע עם ישראל להבנת סודות הבריאה ברמה העליונה ביותר, ובלשון הרמב"ם – שבני ישראל "ישיגו דעת בוראם כפי כוח האדם".

לימוד התורה בימות המשיח יהיה אפוא ברמה עליונה לאין ערוך. זה יהיה עיסוק טהור בחוכמת ה', שאינה מכוסה ואינה מוסתרת על-ידי דברים חיצוניים כלשהם. ממילא גם הדבקות בקב"ה על-ידי התורה תהיה בעוצמה מופלאה. תהיה אז שלמות של התקשרות בין האדם לבין הקב"ה על-ידי לימוד התורה בטהרתה.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)