חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:23 זריחה: 6:07 י"ח באב התשפ"ב, 15/8/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מיהודים דורשים יותר
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1792 - כל המדורים ברצף
מטלטלים אותנו כדי שנתעורר
יש חדש
מיהודים דורשים יותר
שנת השמיטה
ברכות כאלה
גאולת הארץ
אוצר בכנסייה
השפע המצפה לנו
מחשבות של 'איש מירון'
אבל בשמחה

פרשת בחוקותיי נפתחת בהבטחה על תנאי: "אִם בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְותַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם" – כי אז "וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם, וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ" וגו'.

לכאורה הקב"ה צריך לספק את צורכיהם של בני ישראל בלי תלות במעשיהם, כפי שהוא זן ומפרנס את הבריאה כולה, כנאמר "פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן". לא רק החי, אלא גם הצומח מקבל את צרכיו בלי דרישות כלשהן ממנו. אם כן, מדוע דווקא אצל בני ישראל הברכה מותנית בקיום התורה והמצוות?

אם כבנים, אם כעבדים

יתרה מזו, הקב"ה חייב לזון את בני ישראל בשל היותם בניו או עבדיו, כנאמר "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל", "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים, עֲבָדַי הֵם", והאב והאדון חייבים לזון את בנם ועבדם. אם כן, היה עליהם לקבל את ברכות ה' גם בלי מאמץ רוחני מצידם, ולפחות שלא יהיו גרועים מהגויים, שמקבלים את השפעתם בדרך זו!

אפשר היה להשיב שכאן מדובר בתוספת ברכה, כמו "ועץ השדה ייתן פריו", וכפי שרש"י מפרש: "הן אילני סרק ועתידין לעשות פירות". שכר זה נועד לבני ישראל בלבד, ועל כן הוא תלוי בשמירת התורה והמצוות. אך הסבר זה אינו מניח את הדעת, שכן הפרשה עוסקת לא רק בתוספות ברכה אלא גם בצורכי קיום הכרחיים, כמו ביטחון, שחרור מעול זרים וכדומה.

מהות אחת

הסבר הדברים נעוץ במילה 'בחוקותיי', מלשון חקיקה. ההבדל בין כתיבה לחקיקה הוא שבכתיבה יש שני דברים נפרדים שמתחברים יחד – הדיו והקלף, ואילו בחקיקה הכתב הוא חלק בלתי-נפרד מהאבן עצמה.

החקיקה ממחישה את החיבור שבין עם ישראל לתורה. אין כאן שתי מציאויות נפרדות –  תורה וישראל, ושהתורה רק מנחה את אורח חייהם של בני ישראל; אלא זו מהות אחת שבה ישראל והתורה הם דבר אחד. לכן גם החיים הגשמיים של יהודים קשורים עם מידת דבקותם בתורה.

הקב"ה מתחנן

אמנם הבריאה כולה נבראה בידי הקב"ה, ואולם בבריאה כולה הועלם האור האלוקי והתלות המוחלטת של הבריאה בקב"ה יכולה להיות נסתרת. וכך יכולות אומות העולם לקבל שפע מהקב"ה גם כשאין הן ממלאות את רצונו. לעומת זה, הקשר שבין בני ישראל לקב"ה גלוי, בהיותם "מעשי ידיי להתפאר" – הקב"ה מתפאר בבני ישראל על היותם מעשי ידיו, כי הזיקה ביניהם גלויה לכול.

לכן נדרש מבני ישראל שיהיה "בחוקותיי תלכו –  שתהיו עמלים בתורה", כדברי רש"י. בני ישראל נדרשים לזכך את הגוף הגשמי ואת הנפש הבהמית, וזו עבודה קשה, המחייבת עמל ויגיעה. והקב"ה מבקש ומתחנן (עבודה זרה ה,א): "אם בחוקותיי תלכו – אין 'אם' אלא לשון תחנונים". אך על-ידי מילוי בקשתו של הקב"ה זוכים לכל הברכות המנויות בפרשה.

(על-פי תורת מנחם, כרך ס, עמ' 265)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)