חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:25 ז' בכסליו התשפ"ג, 1/12/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שמיני למילואים
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1788 - כל המדורים ברצף
יש קואליציה לערכים
חדש על המדף
עגל כתיקון לעגל
שמיני למילואים
לכאוב ולשתוק
עמדו הכן כולכם
סכין שחיטה מהיער
עת לזעקת הגאולה
לצייר עם ילדים מאושפזים
סרדינים מחו"ל

השמיני – קודש

״ויהי ביום השמיני קרא משה לאהרון ולבניו ולזקני ישראל״ (ויקרא ט,א). אף שהיום השמיני בא בהמשך לשבעת ימי המילואים שקדמוהו, יום זה מיוחד הוא, וגילוי השכינה היה בו דווקא, שכן כידוע המספר שבע הוא חול והשמיני קודש.

(הרבי הריי״צ מליובאוויטש)

חנוכה וחנוכת המשכן

יום השמיני לחנוכת המשכן, שבו מתו נדב ואביהוא, שייך וקשור לימי החנוכה. מלאכת המשכן נגמרה בכ״ה בכסלו, אלא שחנוכתו נדחתה לאחד בניסן. לכן קוראים בחנוכה בפרשת הנשיאים, פרשת חנוכת המשכן. וסימנך: ח – יום השמיני למילואים, נו – בגימטרייה 'נדב', כה – בגימטרייה 'אביהוא'. רמז שביום השמיני למילואים הסתלקו נדב ואביהוא.

(לקוטי לוי יצחק)

לכך נבחרת

״ויאמר משה אל אהרון קרב אל המזבח״ (ויקרא ט,ז). שהיה אהרון בוש וירא לגשת. אמר לו משה: למה אתה בוש? לכך נבחרת!

(רש״י)

שליח ציבור קבוע

כשאמר משה אל אהרון ״קרב אל המזבח״, סירב אהרון, על-פי הדין, ״וירא לגשת״. ועל כך אמר לו משה: ״לכך נבחרת״, ודינך כדין שליח ציבור שנבחר, והוא קבוע, שמייד כשפונים אליו הוא חייב להיענות, ואין בידו לסרב.

(פנים יפות)

כפר עצמך תחילה

״וכַפר בעדך ובעד העם״ (ויקרא ט,ז). תחילה ״וכַפר בעדך״, טהר את עצמך מחטאיך, ורק לאחר מכן אתה רשאי לכפר על חטאי אחרים – ״קשוט עצמך ואחר-כך קשוט אחרים״.

(קול מבשר)

אישה הוגנת

״ותצא אש מלפני ה׳ ותאכל אותם וימותו״ (ויקרא י,ב). בשביל ארבעה דברים מתו בניו של אהרון, ואחד מהם: שלא היו להם נשים. מה היו אומרים: אחי אבינו – מלך, אחי אימנו – נשיא (נחשון), אבינו – כוהן גדול, אנו שני סגני כהונה; איזו אישה הוגנת לנו?

(פסיקתא)

שתויי יין

שתויי יין נכנסו למקדש. תדע: שאחר מיתתן הזהיר הנותרים שלא ייכנסו שתויי יין למקדש. משל למלך שהיה לו בן בית וכו׳.

(רש״י)

להבין לבד

מדוע נענשו נדב ואביהוא על כניסתם שתויי יין למשכן, בטרם נצטוו על כך? רש״י רומז את התשובה בתוספת ״משל למלך שהיה לו בן בית״. נדב ואביהוא היו בבחינת 'בן בית' כביכול אצל הקב״ה, והיה עליהם להבין מעצמם שאין רצונו של הקב״ה ששתויי יין ייכנסו למקדש.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)