חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:36 זריחה: 6:24 ו' בכסליו התשפ"ג, 30/11/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עגל כתיקון לעגל
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1788 - כל המדורים ברצף
יש קואליציה לערכים
חדש על המדף
עגל כתיקון לעגל
שמיני למילואים
לכאוב ולשתוק
עמדו הכן כולכם
סכין שחיטה מהיער
עת לזעקת הגאולה
לצייר עם ילדים מאושפזים
סרדינים מחו"ל

בשבעת ימי המילואים חנך משה רבנו את המשכן והקריב בו קרבנות, ועדיין השכינה לא שרתה בו. רש"י כותב: "וכיון שראה אהרון שקרבו כל הקרבנות ונעשו כל המעשים ולא ירדה שכינה לישראל, היה מצטער". אהרון חשש שהקב"ה כועס על חלקו בחטא העגל, ולכן מונע את השראת השכינה.

השיב משה לאהרון: "קַח לְךָ עֵגֶל בֶּן בָּקָר לְחַטָּאת וְאַיִל לְעֹלָה תְּמִימִם וְהַקְרֵב לִפְנֵי ה'". מסביר רש"י: "הודיע שמכפר לו הקב"ה על-ידי עגל זה על מעשה העגל". ואכן, מייד אחר-כך "וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי ה' וַתֹּאכַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַחֲלָבִים וַיַּרְא כָּל הָעָם וַיָּרֹנּוּ וַיִּפְּלוּ עַל פְּנֵיהֶם".

ה'ערב רב' הטעו

מדוע העגל דווקא כיפר על חטא העגל? אין כאן דמיון סמלי בלבד, אלא קשר מהותי. מאחורי חטא העגל עמדה טענה עקרונית (כדברי הרמב"ן ואור החיים, תישא לב,ב), שטענו ה'ערב רב' שהסתפחו לבני ישראל – שהאדם הגשמי אינו יכול ליצור קשר ישיר עם הבורא, והוא זקוק ל'מתווך' שיקשר ביניהם.

לשיטתם, האדם הוא חלק מהמציאות הגשמית, ואין בכוחו להתחבר לאלוקות, שכן "לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי". לכן הוא זקוק ל'מתווך', דוגמת העגל, שיביא את בקשותיהם של בני-האדם אל הקב"ה ויחזיר אל המבקשים את ברכותיו של הקב"ה.

תפיסות הגויים

אמנם אין זו עבודה זרה במלוא חומרתה, אך כך התחילה עבודת האלילים, כפי שהרמב"ם מתאר את התהליך (בתחילת הלכות עבודה זרה): בני-האדם סברו כי הבורא האציל סמכויות לגרמי השמיים, ועל כן ראויים אלה להערצה, בהיותם 'מתווכים' המספקים שפע לבני-האדם. בהמשך כבר יוחסו לכוכבים ולמזלות עצמם כוחות אלוקיים.

תפיסות שגויות אלו הן נחלת הגויים, אך על בני ישראל נאמר "כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ, יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ", והם קשורים בקב"ה בלבד. לכן חטא העגל הותיר כתם חמור, וכל זמן שרישומו של החטא לא נמחה לגמרי, לא התאפשרה השראת השכינה.

ביטול המציאות

התיקון בא ביום השמיני למילואים, על-ידי העגל שהוקרב על המזבח. הקרבת בעל-חיים ושריפתו כליל לקדושה היא מעשה של ביטול מציאותו, ההפך הגמור מדימוי ה'מתווך' העומד כמציאות עצמאית בין הקב"ה ובין האדם.

רעיון זה יש ליישם גם בעבודת הבורא של כל אדם, שנדרש ליצור 'משכן' רוחני בנפשו. יש המבקשים ליצור חיץ בין הרוחניות לגשמיות, באומרם שבבית הכנסת או בשעת לימוד התורה על האדם להתחבר לקב"ה, ואילו אחר-כך הוא רשאי להתמסר לחולין. גישה זו היא מעין חטא העגל. עגל המילואים מלמד כי השראת השכינה מתאפשרת רק מתוך ביטול המציאות לגמרי לקב"ה, לא רק בשעת התפילה, אלא אפילו בעיסוקי החולין והפרנסה. כך האדם כולו, הן בעשייתו הרוחנית הן בעיסוקיו הגשמיים, נעשה 'משכן' ראוי לקב"ה.

(על-פי תורת מנחם, כרך יט, עמ' 174)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)