חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:23 זריחה: 6:07 י"ט באב התשפ"ב, 16/8/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

למה צריך נעליים בגאולה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1787 - כל המדורים ברצף
זה הזמן לבקש ניסים
יש חדש
למה צריך נעליים בגאולה
שביעי של פסח
לאיזה משיח מצפים
חסידיו של משיח
חיבור קצוות
'לאכול' אמונה בגאולה
חגיגת האלף והחתן בשמיים
חמץ אחרי הפסח

החג האחרון של פסח הוא נקודת חיבור בין גאולת מצרים לגאולה העתידה, שכן ביום האחרון של פסח קוראים בחו"ל את הפטרת "עוד היום בנוב", המתארת את אחרית הימים.

יש קשר ישיר בין שתי הגאולות, כדברי הנביא (מיכה ז,טו): "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת". כשם שביציאת מצרים הייתה קריעת ים סוף, גם ישעיהו מנבא בקיעת נהר עתידית – "וְהֵנִיף יָדוֹ עַל הַנָּהָר" (ישעיה יא,טו); וכשם שממצרים יצאו בני ישראל כש"נַעֲלֵיכֶם בְּרַגְלֵיכֶם", גם בגאולה העתידה יהיה "וְהִדְרִיךְ בַּנְּעָלִים". מה פשר אזכור הנעליים בהקשר הגאולה?

חציצה בין הארץ

האדם נועל נעליים כדי לחצוץ בין עקב הרגל לבין הארץ. העקב הוא החלק התחתון בגוף האדם, שיש בו המידה המועטה ביותר של חיות רוחנית. מיקומו של העקב על האדמה מעיד על נחיתותו. ובכל-זאת נדרשת נעל שתחצוץ בינו לבין האדמה.

גם בחיים הרוחניים יש 'ראש' ויש 'עקב'. ה'ראש' הוא הנשמה והכוחות העליונים שבאדם. ה'עקב' הוא העיסוק בצורכי הקיום הגשמיים – ענייני המלאכה, הפרנסה והמסחר. אך אף-על-פי שהאדם נדרש לעסוק בדברים הגשמיים, עליו 'לנעול נעל' שתחצוץ בינו ובין הארץ. היינו שיהיה נתק בינו ובין העיסוקים הגשמיים.

ניתוק נפשי

לא דיי שהאדם נדרש להקצות לעניינים הארציים, ענייני הפרנסה וכדומה, את הזמן ההכרחי בלבד, ולהקדיש את יתר זמנו ללימוד תורה ולתפילה, בלי שטרדות הפרנסה יפריעוהו בעיסוקי הקודש. אלא יתרה מזו, גם בשעת המסחר עצמו האדם צריך להתנתק נפשית מהעיסוקים האלה, ולעסוק בהם כמי שנועל נעליים לרגליו, שאמנם הוא צועד על האדמה, אבל אינו מחובר אליה ממש.

זה עניין הנעליים. יציאת מצרים נועדה להוביל למתן תורה, ולכן נדרש שיהיה "נעליכם ברגליכם" – לוודא שתהיה הבדלה בין היהודי ובין הגשמיות. שתחילה יהיה ברור לו "אשר בחר בנו מכל העמים", שיהודי מובדל מכל ענייני העולם, ואז יוכל להיות "ונתן לנו את תורתו".

ההכנה עכשיו

אך לכאורה בגאולה העתידה לא יהיה צורך ב'נעליים', שכן הגשמיות עצמה תתעלה, תתקדש, והעולם הגשמי עצמו יבטא את האמת האלוקית. אלא שכשם שהעולם כולו יתעלה למדריגה גבוהה יותר, גם בני ישראל יתעלו למדריגה רוחנית עליונה עוד יותר. לכן גם בבוא הגאולה תידרש חציצה בין היהודי לבין העולם.

ההכנה לכך צריכה להיעשות עכשיו. יהודי נדרש לחיות מתוך תחושת הבדלה בינו ובין העולם שסביבו, בבחינת "אתה בחרתנו מכל העמים". אף שהוא שרוי בגלות, וחי בין עמים אחרים, עם זה ניכר עליו ייחודו, עד שגם בני אומות העולם רואים זאת. הללו מזהים שהיהודי אינו דומה להם, לא רק באמונתו ובחיי התורה והמצוות, אלא אפילו בדרגת ה'עקב' הנחותה, כי הוא 'נועל נעליים' שמבדילים בינו ובין העולם.

(על-פי תורת מנחם, כרך מג, עמ' 205)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)