חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:39 א' בתמוז התשפ"ב, 30/6/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כל יהודי 'יוצא צבא'
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1783 - כל המדורים ברצף
כמה קל לשסות ולפלג
יש חדש
כל יהודי 'יוצא צבא'
מתן צדקה
בלי לכעוס
תלוי איך לומדים
מבחן קבלה
טהרה בגאולה
נפשי אליך תארוג
פרשת פרה לנשים

מצוות  מחצית השקל חלה על כל בני ישראל, מגיל עשרים ומעלה. גם במִפְקד שהתקיים במדבר (והמפורט בתחילת ספר במדבר) מופיעה ההגדרה של גיל עשרים שנה, עם תנאי נוסף: "כל יוצא צבא בישראל". כלומר, הציווי היה לפקוד רק את הכשירים לצאת למלחמה, הבריאים ושאינם בעלי מום.

כאן יש דבר פלא שלמעלה מדרך הטבע לגמרי: סך כל נותני מחצית השקל (בפרשתנו) היה שווה לסך יוצאי הצבא בישראל (בפרשת במדבר) – שש-מאות אלף ושלושת-אלפים וחמש-מאות וחמישים. נמצא שכל בני העשרים ומעלה (שתרמו מחצית השקל) היו בריאים, בלי מום, וראויים להיות יוצאי צבא בישראל!

הוראה לדורות

'תורה' היא מלשון 'הוראה'. סיפורי התורה משמשים הוראה לכל היהודים, בכל הזמנים והתקופות. גם עניין זה, שבני ישראל מגיל עשרים ומעלה היו 'יוצאי צבא' בריאים, נושא עימו הוראה ולימוד לכל אחד מאיתנו.

לכאורה איך אפשר להשוות בין בני דור המדבר, המוגדר 'דור דעה', שניזונו מהמן שהיה 'לחם מן השמיים', לבני דורנו, החיים בתקופת הגלות? הלוא איננו דומים אפילו לבני ישראל שחיו בזמן בית המקדש, ואילו אנו שרויים בעקבתא דמשיחא, בחושך כפול ומכופל!

כוח של נשמה

התשובה היא שהגוף בלבד שרוי בגלות, ואילו הנשמה איננה כפופה כלל לגלוּת ולשעבוד. כשיהודי לומד תורה, הוא מרומם את נשמתו ונעשה בן-חורין, כמאמר חז"ל: "אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה".

אם כן, כל יהודי צריך לדעת שהוא בעצם 'יוצא צבא' בריא. וגם אם לא תמיד זה כך במישור הגופני, הרי במישור הנשמתי כן הוא. כל אדם מישראל, אם הוא גדול בתורה ואם בעל ידיעות מועטות בלבד, מצד נשמתו הוא ראוי להסתופף בצבא ה' ו'לכבוש את העולם' באור הקדושה, כי בנשמה כולנו שווים.

העולם הזה כגן

יהודי המביט על העולם שסביבו עלול לחשוב – כיצד יוכל לעשות מהעולם 'דירה' לקב"ה, בשעה שזה עולם גשמי וחומרי, מלא קליפות, עולם שהרשעים גוברים בו? וכי יש לו כוח 'להסתער' על העולם בשעה שאיננו 'חסון' די הצורך מבחינה רוחנית, ועדיין לפניו עבודה רבה עם עצמו?!

התשובה היא שכל השיקולים האלה הם רק כפי שהדברים נראים במבט חיצוני, אבל בפנימיות הדברים העולם הזה אינו אלא גן פורח של הקב"ה, שעליו הוא אומר "באתי לגני". וכאשר יהודי מתמקד בפנימיות שלו – בנשמה האלוקית שבו, ובפנימיות של העולם – שהוא יצירה מושלמת של הקב"ה, הרי שהוא מתמלא הכרה בכוחו לצאת בשליחותו של הקב"ה ולעשות מהעולם 'דירה' לו יתברך.

(תורת מנחם, כרך סז, עמ' 241)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)