חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:10 זריחה: 6:38 ד' בשבט התשפ"ג, 26/1/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ועבדי דוד מלך עליהם
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1773 - כל המדורים ברצף
זעקה המתפרצת מתוך אמונה
יש חדש
כדי לעלות צריך לרדת
הירידה למצרים
ונפשו קשורה בנפשו
כשיש יראת שמיים
הסוד בחופה
ועבדי דוד מלך עליהם
הטראומה שחווה ילד מגמגם
גר ובן מאומץ בקדיש

יש המאמינים ברעיון הגאולה הכללי – שיבוא עידן כלל-עולמי של שלום ואחווה, תקופה שבה יתגשמו הנבואות בדבר "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים" וכדומה; אבל קשה להם לקבל את מקומו של אדם, בשר ודם – המשיח – בתהליך הגאולה.

כשהנביאים מדברים על הגאולה, הם מדברים על מלך בשר ודם, נצר לדוד המלך, שיחולל אותה. הנביא יחזקאל מתאר את הצפוי להיות – "וְעַבְדִּי דָוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם" (יחזקאל לז,כד). גם ישעיהו הנביא מדבר על בן-אדם, צאצא של דוד המלך: "וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה. וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה', רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה, רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'" (ישעיה יא,א-ב). לא עידן מופשט, אלא מלכות המונהגת על-ידי אדם, נצר לדוד המלך.

שלטון בכוח אלוקי

כשהרמב"ם פותח את ההלכות העוסקות בביאת המשיח, אין הוא מניח מקום לספק: "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה, לממשלה הראשונה". כלומר, עניינו של המשיח הוא קודם כול החזרת מלכות דוד. מדובר במלך, נצר לבית דוד, שעל-ידו תחזור המלכות שנקטעה בשעתה.

הגאולה באה אפוא על-ידי אדם דווקא, שנעשה מלך, והמערכת השלטונית נמסרת לידיו – "המלך המשיח". הוא "יכוף כל ישראל לילך בה (בדרך התורה) ולחזק בדקה"; הוא "יילחם מלחמות ה'"; הוא יבנה את בית המקדש; הוא יקבץ את נידחי ישראל; והוא גם "יתקן את העולם כולו לעבוד את ה' ביחד".

אלא ששלטונו של המשיח יהיה נקי לחלוטין מכל תאוות שררה ומכל מניעים אישיים – ובזה ייחודו. אמנם המשיח הוא בן-אדם, אבל זה אדם חדור כוח אלוקי אדיר, כפי שמתארו ישעיהו הנביא בהמשך הפסוקים: "וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ". שלטונו יהיה שיא הצדק והיושר: "וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים, וְהוֹכִיחַ בְּמִישׁוֹר לְעַנְוֵי אָרֶץ, וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע. וְהָיָה צֶדֶק אֵזוֹר מָתְנָיו, וְהָאֱמוּנָה אֵזוֹר חֲלָצָיו".

ייחודו של האדם

מדוע באמת חייבת הגאולה לבוא על-ידי אדם דווקא? שאלה זו נוגעת, למעשה, בסוד בריאתו של האדם ובתפקידו של עם ישראל בעולם. אפשר לשאול אותה שאלה על עצם בריאת האדם – וכי הקב"ה אינו יכול להביא את העולם לידי שלמותו בלי בני-אדם?

אלא שהקב"ה רצה שזיכוך העולם והכנתו לתכליתו ייעשו על-ידי יהודים – בשר-ודם – דווקא, שיקיימו תורה ומצוות ויקדשו במעשיהם את העולם. בדרך זו דווקא מתמלא רצונו, שהעולם יהיה "דירה לו יתברך בתחתונים".

באדם בא לידי ביטוי שילוב מופלא בין האלוקות לבין המציאות הגשמית. הוא מורכב מגוף גשמי, ובה בעת יש בו נשמה אלוקית. הוא כפוף למגבלות הטבע, אך ניתנה לו בחירה חופשית. האדם מבטא את המיזוג בין הקדושה העל-טבעית לבין המציאות הגשמית, והוא דווקא יכול לחבר את האור האלוקי האין-סופי עם המציאות הארצית.

במלך המשיח יתבטא השילוב הזה במידה השלמה ביותר. הוא יהיה אדם, בשר-ודם, ועם זה "ונחה עליו רוח ה'". כאשר יביא את העולם לידי שלמותו זו לא תהיה פעולה ניסית, המנותקת מהמציאות הארצית, אלא שילוב של פעולה אנושית עם הכוח האלוקי העצום השוכן בו. לכן הוא דווקא מסוגל להביא את העולם לכלל גאולתו ותכליתו.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)