חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"ב בניסן התשפ"ד, 20/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חנוכה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1771 - כל המדורים ברצף
מעט אור יסלק את הדכדוך
יש חדש
המאבק על החוכמה
חנוכה
סיפור של רמזים
פרסום הנס בפועל
סודו של האסיר
ציפייה לנסיך
שלוש חנוכיות, שלושה סיפורים
הדלקה במסיבה

הצוותא משקיעה

״מצוותה משתשקע החמה״ (שבת כא). "מצוותה" – ההתחברות עם הקב״ה שנפעלת על-ידי מצוות הדלקת נר חנוכה, מביאה לידי "שתשקע החמה" – השקעת וביטול החמימות בענייני העולם.

(הצמח צדק)

לילה של ניסים

זמן ההדלקה הוא "משתשקע החמה". 'יום' רומז להנהגת העולם בטבעו ובמנהגו, ו'לילה' מורה על הניסים שמעל הטבע. הלילה מיוחד ביותר לניסים, כמבואר בהרבה מקומות. וגם אמרו רז״ל ״לא איברי לילה אלא לגירסא" [=לא נברא הלילה אלא ללימוד תורה], כי גם התורה איננה טבעית אלא תורה אלוקית.

(המהר״ל מפראג)

ימין ושמאל

״נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין״ (שבת כב). חז״ל אמרו (סוטה מז) "לעולם תהא שמאל דוחה וימין מקרבת". לכן 'מזוזה מימין', המורה על ימין מקרבת, שהן פרשיות קריאת שמע, שיש בהן ייחודו ואהבתו יתברך, "בכל לבבך ובכל נפשך"; ואילו "נר חנוכה משמאל", דבר המורה על 'שמאל דוחה', כמאמר "מעט אור דוחה הרבה מן החושך".

(שם משמואל)

חגים של אור

כל הימים הטובים שאנו חוגגים לזכר ניסים שנעשו לנו יש להם שייכות לאור, להתגברות האור על החושך. בניסים של מצרים – ״ולכל בני ישראל היה אור במושבותם״; בנס פורים – ״ליהודים היתה אורה ושמחה״; בנס חנוכה – פך השמן, הדלקת נרות.

(אסיפת חכמים)

חנוכה מעורר

חז"ל הורו (שבת כא): ״פתילות ושמנים שאין מדליקים בהם בשבת, מדליקים בהם בחנוכה". אפילו נשמות כאלה שהשבת אינה מעוררת אותן, ואין לה השפעה עליהן, בכוחו של חנוכה לעוררן. שכן גם בימי החשמונאים היו רבים מן היהודים במדריגה רוחנית שפלה מאוד, ואף-על-פי-כן הושיע אותם הקב"ה ובבת אחת התעוררה בהם התעוררות גדולה.

(רבי מנחם-מענדל מקוצק)

מאמונה להשגה

״ועשאום ימים טובים בהלל והודאה״ (שבת כא,ב). לא דיי בהודאה לבד, היינו כוח האמונה וההודאה, אלא צריך להיות גם הלל – השגה והבנה באלוקות, ״דע את אלוקי אביך״.

(הרבי מליובאוויטש)

חנוכה של שמונה

חנוכה קשור למספר שמונה. החג נמשך שמונה ימים ומדליקים שמונה נרות. ויש עוד רמזים בפרטי הנס: במילה 'חשמונאים' יש פעמיים שמונה: ח – שמונה, שמונאי – מלשון שמונה. פך השמן היה חתום בחותמו של הכוהן הגדול, שמשמש בשמונה בגדים. כמו-כן הכוהן הגדול הראשון היה אהרון, שאחרי הסתלקותו חזרו ישראל שמונה מסעות לאחוריהם (רש״י עקב י,ו).

(לקוטי לוי יצחק)

חיבה מלמעלה

בני ישראל הגיעו בימי חנוכה לעבודה שלמעלה מטעם ודעת, עבודה של מסירת נפש. לכן הראו להם גם כן חיבה מלמעלה. אף-על-פי שמצד הדין מותר היה להדליק בשמן טמא, משום שזה קרבן ציבור, או מפני שמשקה של בית המקדש אינו מקבל טומאה – מצאו פך של שמן טהור באופן ניסי שלמעלה מטעם ודעת.

(אגרות-קודש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)