חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:45 זריחה: 5:35 י"ח בסיון התשפ"ג, 7/6/23
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המאבק על החוכמה
שלחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1771 - כל המדורים ברצף
מעט אור יסלק את הדכדוך
יש חדש
המאבק על החוכמה
חנוכה
סיפור של רמזים
פרסום הנס בפועל
סודו של האסיר
ציפייה לנסיך
שלוש חנוכיות, שלושה סיפורים
הדלקה במסיבה

חנוכה הוא חג של אור. האור אינו יוצר מציאות חדשה, אלא מאיר את המציאות הקיימת ומאפשר לאדם לראותה ולדעת את מהותה. בעזרת האור האדם רואה אם לפניו דלת המובילה למרחב או בור העלול להפילו לשאול תחתית.

אור הוא גם דימוי לשכל. "הַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ", אמר קוהלת (ב,יד), ואילו "הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ". השכל מאיר לאדם את דרכו, וכך הוא יודע להיזהר מדברים שמהם צריך להישמר, 'סור מרע', ולעשות דברים שראוי לעשות, 'עשה טוב'.

בין חוכמה לתורה

גם היוונים טיפחו את העיסוק בשכל ובחוכמה. הם פיתחו את המחקר והפילוסופיה וכו', כידוע. אם כן, השכל היה יכול להיות מכנה משותף בינם ובין בני ישראל, העוסקים בלימוד חוכמת התורה, שעליה נאמר "היא חכמתכם ובינתכם". מדוע פרצה מלחמה עזה כל-כך ביניהם?

התשובה טמונה במאמר המדרש (איכה רבה ב,יג): "חוכמה בגויים – תאמין; תורה בגויים – אל תאמין".  חוכמה היא העיסוק השכלי כשהוא לעצמו. האדם חוקר ובוחן את הדבר, אבל אין זה נוגע להתנהגותו המעשית. לעומת זה, 'תורה' מלשון 'הוראה' – חוכמת התורה מכוונת את האדם ומדריכה אותו באורחות חייו.

השכל כמשרת

אומרת התורה: "חוכמה בגויים – תאמין". אצל הגויים יש בהחלט חוכמה ושכל. גם ההלכה מכירה בחוכמת הגויים בענייני רפואה, אסטרונומיה וכדומה. ועדיין החוכמה אינה מחייבת התנהגות על-פיה. כפי שידועים הסיפורים על חכמי היוונים שהתנהגו בצורה הפוכה מחוכמתם, מכיוון שהחוכמה הייתה מנותקת מההתנהגות המעשית.

לעומת זה, בעם ישראל הלימוד נועד לשרת את היהודי כדי שיידע את "המעשה אשר יעשון". השכל אינו תכלית לעצמו, אלא כל מציאותו לשרת את ההתנהגות המעשית, ולהדריך את האדם באורחות חייו.

הבסיס לחשיבה היהודית

מקור ההבדל הוא שבעם ישראל השכל אינו הבסיס והיסוד אלא היסוד הוא הציווי האלוקי. יהודי יודע שהקב"ה הוא למעלה מהשכל, ויש לקיים את ציווייו בלי קשר למידת ההבנה. לאחר שהיסוד הזה קיים אפשר ללמוד ולהחכים. ואילו אצל היוונים השכל היה הפסגה, וממילא אפשר להגיע למסקנות מוטעות, וגם כשהשכל עצמו נכון – אין הוא מחובר להתנהגות המעשית.

נס פך השמן מסמן את ניצחונה של חוכמת התורה על חוכמת יוון. פך השמן היה חתום בחותמו של הכוהן הגדול, דבר המסמל את טהרתו של השמן, טהרתה של החוכמה. זו חוכמה אלוקית, המדריכה את האדם כיצד להתנהג, והיא יונקת את כוחה מהקב"ה, שהוא לבדו הקובע מה טוב ומה רע, מה אור ומה חושך. בכוח זה יכולים המעטים לנצח את הרבים, ולהאיר גם את רשות הרבים באור הקדושה, עד לאור הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח צדקנו בקרוב ממש.

(תורת מנחם, כרך סג, עמ' 10)

  מן המעיין


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)