חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:37 זריחה: 5:39 י"ד באייר התשפ"ד, 22/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אברהם ושרה
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1767 - כל המדורים ברצף
השנה הדרמטית של השלוחים
יש חדש
להשתחרר מהטרדות ולפעול בעולם
אברהם ושרה
שיחתם של עבדי אבות
מצוות ביגיעה
גירוש מטלטל
החידוש שמביא צחוק
לקראת תנופת בנייה בחברון
חלקה בחיים

העתיד תלוי בכלה

״וכל טוב אדוניו בידו״ (בראשית כד,י). בשליחות זו הופקד בידיו של אליעזר ״כל טוב אדוניו״ – כל אושרו ועתידו של אברהם תלוי בדמותה של הכלה שיביא עימו. האם יהיו בה ממידותיה הטובות של שרה המנוחה, או שמא תהיה חלילה מרשעת ותמרר את חייו לעת זיקנתו.

(מאוצרנו הישן)

מים של גבורות

״ויברך הגמלים מחוץ לעיר אל באר המים״ (בראשית כד,יא). רבקה נזדמנה לאליעזר ליד באר מים, וכן כאשר רבקה ואליעזר פגשו את יצחק נאמר (כד,סב) ״ויצחק בא מבוא באר לחי ראי״. כי יצחק, שמידתו מידת הגבורה, שייך לבחינת מים. אך לא מים היורדים ממקום גבוה למקום נמוך (חסד), אלא מי באר העולים ונובעים מלמטה למעלה (גבורה).

(לקוטי לוי יצחק)

מבחן הנתינה

״והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך ואשתה ואמרה שתה וגם גמליך אשקה, אותה הוכחת לעבדך ליצחק״ (בראשית כד,יד). מדוע בחן אליעזר את רבקה בדבר הזה דווקא? כי ההבדל העיקרי בין קדושה לקליפה הוא בעניין ההשפעה. הקדושה מעניקה לזולת, להחיות רוח שפלים, ואילו הקליפה שואפת רק לקבל השפעה לעצמה. הקליפה צועקת תמיד 'הב הב'. לכן כשרבקה אמרה מעצמה ״וגם גמליך אשקה״, ראה בזה אות וסימן שהיא שייכת לצד הקדושה, וראויה לדבוק בזרעו של אברהם.

(אדמו״ר הזקן)

שלושה שנענו

״ויהי הוא טרם כלה לדבר והנה רבקה יוצאת״ (בראשית כד,טו). שלושה הם שנענו במענה פיהם: אליעזר עבדו של אברהם ומשה ושלמה. אליעזר – ״ויהי הוא טרם כלה לדבר והנה רבקה יוצאת״. משה – דכתיב ״ויהי ככלותו לדבר את כל הדברים באלה ותיבקע האדמה״. שלמה – דכתיב ״וככלות שלמה להתפלל אל ה׳ והאש ירדה מן השמיים״.

(מדרש רבה)

מקור טוב הלב

״היש בית אביך מקום לנו ללין״ (בראשית כד,כג). אליעזר שאל שאלה זו משום שתהה והרהר, שמא טוב ליבה בא מהיותה בת עניים, ו״עניים בעלי לב טוב״. אבל ברגע שתבוא בהיכליו של אברהם תתהפך, כדרכם של אביונים העולים לגדולה, לבעלת בית גאוותנית ורגזנית. לכן ביקש לברר את מצב בית הוריה.

(הדרש והעיון)

יסוד הבית

״וייקח האיש נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים״ (בראשית כד,כב). בקע – רמז לשקלי ישראל, בקע לגולגולת. ושני צמידים – רמז לשני לוחות מצומדות (רש״י). מחצית השקל רומזת למצוות צדקה, השקולה כנגד כל המצוות (בבא בתרא ט), ונקראת 'כללות המצוות'. הלוחות הם כללות כל התורה. אליעזר נתן לרבקה נזם וצמידים, לרמז שיסוד הבית הוא לימוד התורה – צמידים, וקיום המצוות – נזם.

(הרבי מליובאוויטש)

לא כדרך השדכנים

״ויאמר, עבד אברהם אנכי״ (בראשית כד,לד). שדכן נוטה לחטוא בקצת שקר והגזמה, ומרצונו לקרב את שני הצדדים הוא אומר דברים שלא היו ולא נבראו. לכן הקדים אליעזר השדכן והצהיר קודם כול: ״עבד אברהם אנכי״, ואיש מאנשי אברהם אינו דובר שקר.

(כפליים לתושייה)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)