חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:45 זריחה: 5:35 י"ג בסיון התש"פ, 5/6/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הבקשה: מלוך על העולם
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1708 - כל המדורים ברצף
מן המיצר יבוא המרחב
יש חדש
אלקנה וחנה, שתי גישות
ראש השנה
סיבת הבהלה
פתגם המלך
פתקי עיזים ובהמות
הבקשה: מלוך על העולם
לראות קול שופר
סדר התקיעות

מעל כל המשאלות הפרטיות והכלליות שאנו מבקשים בראש השנה מרחפת משאלה אחת גדולה ומרכזית: "מלוך על העולם כולו בכבודך, והינשא על כל הארץ ביקרך, והופע בהדר גאון עוזך על כל יושבי תבל ארצך". אנחנו מבקשים שהאנושות כולה תתאחד לעבוד את ה', לאוהבו ולירא מפניו. שהרוע יועבר מן העולם – "והרִשעה כולה בעשן תכלה, כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ".

על עם ישראל אנו מבקשים: "תן כבוד ה' לעמך... שמחה לארצך וששון לעירך". זו תפילה ובקשה שעם ישראל יגיע למעמדו האמיתי, מעמד של "ממלכת כוהנים וגוי קדוש", העם הנבחר שנועד להיות אור לגויים, ואשר האנושות כולה מכירה בסגולתו ובתפקידו הייחודי.  זו בעצם התפילה לגאולה.

עיקרו של ראש השנה הוא בהיותו יום הכתרתו של הקב"ה למלך על העולם. מבואר בתורת הקבלה והחסידות, שבליל ראש השנה עולה ומסתלקת החיוּת מהעולמות, ונותרת חיוּת מזערית בלבד. כל הדברים חוזרים לקדמותם, אל שורשם העליון. הכוחות האלוקיים שהחיו וקיימו את העולם בשנה שעברה חוזרים ומתכנסים בשורשם. מצב זה מוגדר שכביכול הקב"ה אינו רוצה עוד למלוך על העולם.

ההכתרה המעוררת

הדוגמה המובאת על עניין זה היא ממלך בשר ודם. מלך אמיתי, שאכן ראוי להיות מלך, עומד בדרגה רוחנית גבוהה מאוד. הוא אינו כאחד העם, אלא משכמו ומעלה גבוה מכל העם. רגשותיו, מחשבותיו, רצונותיו וכללות מהלך נפשו שונים מכל העם. כשאומרים לו שעליו להיות מלך על העם, להנהיגו ולספק את כל צרכיו, אין הוא חפץ בכך כלל. בעבורו זו ירידה עצומה. הוא מעדיף להיות עם עצמו ועם עולמו הנעלה. אין רצונו לרדת לעולם הנחות של העם. כיצד אפשר לעורר בליבו רצון למלוך?

הדרך לעשות זאת היא על-ידי ה'הכתרה'. כשהוא רואה את העם מתבטל אליו ומבקשו למלוך עליו ולהנהיגו – הדבר מעורר רצון פנימי ועמוק בליבו להיעשות למלך על העם. נמצא שהדבר שמעורר את הרצון למלוכה הוא ההתבטלות של העם ובקשתו למלוך עליו.

מצב מעין זה קיים גם בעניין מלכותו של הקב"ה. אם מלך בשר ודם מרגיש נחיתות ואי-רצון למלוך על עם, על-אחת-כמה-וכמה שלגבי הקב"ה הירידה למצב של מלוכה ולהנהגת העולם היא בבחינת השפלה עצומה לגביו. כדי שהקב"ה יהיה מלך על העולם, עליו להגביל את עצמו כביכול ולצמצם את אורו האין-סופי בצמצומים לאין שיעור. על כן הוא, מצד עצמו, אינו רוצה למלוך על העולם.

חיות לכל השנה

הדרך לעורר כביכול אצל הקב"ה את הרצון למלוך על העולם היא על-ידי העבודה של עם ישראל בראש השנה. כשאנו עומדים בראש השנה ומתבטלים אל הקב"ה, מקבלים מחדש את עול מלכותו, ומכתירים אותו למלך על ישראל ועל העולם – בכך אנו מעוררים אצל הקב"ה את הרצון למלוכה.

זו גם המשמעות הפנימית של ראש השנה בתור יום הדין והמשפט. כל מה שיהיה בשנה החדשה תלוי בדרך שבה הומלך הקב"ה על העולם בראש השנה. כל החיוּת של כל הדברים שופעת בראש השנה, מפני שביום הזה הקב"ה מקבל עליו מחדש את המלכות על העולם. אם אנו מתבטלים בכנות ובפנימיות אל הקב"ה ומקבלים עלינו מעומק הלב את מלכותו, אנו מעוררים אצלו רצון עמוק יותר למלוכה ומבטיחים לעצמנו ולעולם כולו שנה טובה ומתוקה, שנת שפע וברכה, שנת גאולה וישועה.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)