חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:59 זריחה: 6:51 כ"ד בתשרי התש"פ, 23/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

תיקון למילה
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1659 - כל המדורים ברצף
הכי טבעי – להאמין
יש חדש
תורה לשמה, בלי שום 'מטרה'
ברית בין הבתרים
בלי גאווה
תמימות במקומה
מוהל משמים
בשורה לשם תקווה
משמונה ימים ועד 89 שנים
תיקון למילה

שאלה: מי שנימול בידי גוי או בידי רופא שאינו נוהג על-פי ההלכה, האם אפשר לתקן זאת?

תשובה: קודם כול יש לבדוק על-ידי מוהל מנוסה אם אכן המילה והפריעה התבצעו בשלמות הנדרשת. הפריעה היא חשיפת והסרת עור העטרה שמתחת לעור העורלה, ואם לא בוצעה – צריך לקיימה. לפעמים נותרות שאריות מעור העורלה שלא נחתכו בשעת המילה. מקצתן "מעכבין את המילה", אם הן נמצאות על העטרה, וצריך לתקן זאת.

לצערנו נפוץ ביותר השימוש במכשירים ('מגן' החוסם את מעבר הדם אל בשר העורלה בשעת המילה), שנאסרו על-ידי הפוסקים, ובכלל זה הרבנות הראשית, וגם על-ידי ארגוני רופאים רבים.

נפסק שבמילה באמצעות 'מגן' אין לברך את ברכות המילה. גם בשעה שעושים את התיקונים אין מברכים.

אם המילה בוצעה בידי גוי (הפסול למילה, גם אם הוא עצמו מהול, כגון מוסלמי), או אם לא בוצעה הפריעה, או אם המילה נעשתה בעזרת 'מגן' – יש פוסקים הקובעים שחייבים 'להטיף דם ברית'. מי שנימול לשם רפואה ושלא לשם מצוות מילה, לדעת רוב הפוסקים צריך 'הטפת דם ברית'.

לדעת רוב  הפוסקים ה'מציצה' שנעשית בברית מטרתה רפואית, ואין מקום לדון בתיקונה אם לא נעשתה.

מקורות: ראה אנציקלופדיה הלכתית-רפואית ערך 'מילה', וש"נ. מציצה – 'רפואה מציאות והלכה' לד''ר מ' הלפרין עמ' 194.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)