חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חיזיון לנשמה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1646 - כל המדורים ברצף
הניכור כואב יותר מהפרובוקציות
יש חדש
להכניס את הקב"ה לירושלים
תשעה באב
לא נתבייש
לצפות היום
מט' באב לפורים
חיזיון לנשמה
בעקבות תולעת השני וסממני הקטורת
תשעה באב נדחה

על 'שבת חזון' אומר רבי לוי-יצחק מברדיצ'ב כי 'חזון' הוא מלשון 'מחזה' – בשבת זו מראים לכל אחד ואחד מישראל את בית המקדש השלישי מרחוק. הוא מביא על כך משל מאב שעשה לבנו בגד יקר, והבן קרעו. עשה לו האב בגד שני, ואף אותו קרע הבן. עשה האב בגד שלישי, אך לא מסרו לבנו. הוא שומר את הבגד אצלו ורק "לפרקים רחוקים ידועים" הוא מראה לבן את הבגד, באומרו שאם יתנהג כראוי – יקבלו. על-ידי כך האב מרגיל את בנו ללכת בדרך הישר, עד שדרך זו נעשית "כמו טבע" בנפשו, ואז הוא מקבל את הבגד.

אבל הלוא האב (הקב"ה) ידע כי בנו (עם ישראל) יקרע את המלבוש היקר (בית המקדש), ובכל-זאת נתן לו אותו בפעם הראשונה והשנייה. אם כן, למה בפעם השלישית הוא תובע ממנו שההליכה בדרך הישר תשתרש "כמו טבע" בנפשו? – מפני שמהותו של הבית השלישי היא הנצחיות והקיום התמידי. כפי שהזוהר אומר על הפסוק "אם ה' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו וגו'" – שהבית הראשון והשני היו "בניינים של בן-אדם, שאין בהם קיום כלל", אולם הבית השלישי, שיהיה בניינו של הקב"ה – יתקיים לעד.

עניין זה מופיע במדרשי חז"ל רבים, הקושרים את בית המקדש השלישי עם קיום תמידי ונצחי. הגמרא מציינת שאצל אברהם מוזכר מקום המקדש בלשון "הר" ("בהר ה' ייראה"), אצל יצחק – בלשון "שדה" ("וייצא יצחק לשוח בשדה"), ואילו אצל יעקב הלשון הוא "בית" ("ויקרא את שם המקום ההוא בית א-ל"), כי יעקב קשור לבית המקדש השלישי, שהוא בבחינת 'בית' העומד בקביעות ולא באורח ארעי.

למה חרבו בתי המקדש

בית המקדש השלישי ימזג בתוכו את שתי המעלות הנפרדות שהיו בבית הראשון והשני. בימי הבית הראשון הייתה התגלות גדולה של אור הקדושה בעולם. הוא נבנה בידי שלמה המלך, בתקופה שמוגדרת שיאה של ההתגלות האלוקית ("קיימא סיהרא באשלמותא", כדברי הזוהר). גם בני ישראל עמדו אז בדרגה רוחנית גבוהה ביותר.

ואולם כל הגילויים האלוקיים באו מלמעלה, בלי שהעולם עצמו יהיה בשל ומוכן לכך. לכן לצד גילויי הקדושה הייתה אז התגברות עזה של עבודה זרה, נביאי שקר וכו', מפני שהעולם עצמו טרם נזדכך ונתקדש. התוצאה הייתה שהבית הראשון נחרב.

בבית השני הייתה התמונה הפוכה. הוא לא נבנה בתקופת זוהר, אלא בשעה שעם ישראל היה נתון לממשלת אומות העולם, ואף הדחף לבניינו בא מאת גוי – כורש. גם מבחינת הגילויים האלוקיים הייתה בו ירידה עצומה לעומת הבית הראשון. חסרו בו חמישה דברים עיקריים – הארון (עם הכפורת והכרובים), האורים והתומים, האש, השכינה ורוח הקודש. לעומת זה, הייתה אז הזדככות של העולם מלמטה, ובני ישראל עמדו בדרגת בעלי תשובה.

חיבור שיוצר נצחיות

לכן הבית השני עמד מעט זמן יותר מן הבית הראשון, ואף-על-פי-כן נחרב, שכן אין קיום נצחי להתעוררות מלמטה שאינה נתמכת בגילוי אלוקי מלמעלה. אמנם העולם נתעלה ונזדכך, אך יש גבול לכוחם של בני-אדם להתרומם בכוחותיהם האישיים.

גדולתו של הבית השלישי שבו יתאחדו הגילויים הנעלים מלמעלה עם ההזדככות וההתעלות מלמטה, ולכן הוא יעמוד לנצח נצחים. לכן כהקדמה לבניינו נדרשה הגלות הממושכת, שבה עם ישראל מזכך ומקדש את העולם, ומכשירו לקבל – בזכות ולא בחסד – את הגילויים הנעלים שיאירו בימי הבית השלישי, בקרוב ממש.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)