חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:59 זריחה: 6:51 כ"ד בתשרי התש"פ, 23/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סעודת ברית מילה
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1632 - כל המדורים ברצף
המאבק על דמות המדינה
יש חדש
האחריות למנוע את הנגע
ברית מילה
זכות החולה ותפילת הצדיק
רוח מלמעלה
והובא אל הכוהן
גאולה ביד 'מצורע'?
התינוק מהשבי הוא אני
סעודת ברית מילה

שאלה: האם חובה שיהיה מניין בברית מילה?

תשובה: יש להשתדל לעשות את הברית במעמד עשרה מישראל, ומכמה טעמים: א) כדי לפרסם את המצווה, להעיד לפניהם על האב שהכניס את בנו בבריתו של אברהם אבינו. ב) המילה נקראת 'אות', וצריך לפרסם את הניסיון והאות שנתנסה בהם אברהם. ג) כדי להודות לה' לפני עשרה, כאילו התינוק יצא מבית האסורים (ממעי אימו, או מן העורלה). בזוהר נאמר, שעם הקודש מתכנס כדי להעביר ממנו את העורלה.

במקום שאי-אפשר לעשות זאת במניין, יש להתאמץ לאסוף כמה שיותר אנשים. וגם כשיש מניין, כל המצטרף לברית מקיים מצווה, והבא לשם נתכפרו עוונותיו, וכאילו מקבל את פני השכינה.

שאלה: האם הסעודה חייבת להיערך מיד אחרי הברית, או שאפשר לעשותה בערב, בשעה מאוחרת יותר?

תשובה: נוהגים לעשות סעודה לרגל ברית המילה, כדי לקיים את המצווה מתוך משתה ושמחה (ויש הסבורים שזו חובה, מדאורייתא או מדרבנן). ולכתחילה יש לקיימה במניין. וצריך לקרוא לעניים להשתתף בה. סעודה זו היא סעודת מצווה, גם אם אין בה מניין. והמוזמן אליה ולא בא, יש עליו קיטרוג, ולכן נוהגים רק להודיע על הסעודה ולא להזמין.

לכתחילה יש לקיים את הסעודה ביום הברית. אם הדבר אינו מתאפשר, יעשו אותה בלילה שלאחרי הברית (כפי שנוהגים בימי תענית), והלילה הולך אחר היום שלפניו כמו לעניין קורבנות. ובדיעבד אפשר לעשותה למחרת או ביום אחר.

מקורות: מניין: פרקי דר"א פי"ט. זוהר ח"ג מד,א. טושו"ע יו"ד סי' רסה ס"ו ונו"כ. אוצר הברית פ"ג סי"א, וש"נ. סעודה: פרקי דר"א פכ"ט. שו"ע יו"ד שם סי"ב. אוצר הברית שם סי"ז, וש"נ.


   

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)