חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

כיסוי הראש ביד
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1626 - כל המדורים ברצף
המאבק הנצחי בעבודה הזרה
יש חדש
הרפואה שהוקדמה למכה
לוחות שניים
מועמד מתאים
שני ארנקים
תפילת הכלה
לתבוע ולדרוש
חכמי גאורגיה יוצאים לאור
כיסוי הראש ביד

שאלה: בהעדר כיפה או כובע, האם אפשר להסתפק בכיסוי הראש באמצעות היד?

תשובה: הראש והמוח שבאדם הם האיברים הנעלים ביותר, וכיסוי הראש משמעותו שיש באדם יראת שמים מהשכינה שמעל ראשו.

מדברי חז"ל עולה שחכמים היו נזהרים בזה ביותר. לכן יש פוסקים שגילוי הראש אסור מן הדין. גם הסבורים שבזמנם זו הייתה 'מידת חסידות' בלבד, מודים שבזמננו, ששומרי מצוות דרכם לכסות את ראשם תמיד, הרי גילוי הראש אסור משום צניעות, כגילוי בשר המכוסה. ובפרט שרוב הגויים מגלים ראשם, וישראל קדושים נזהרים בזה – הרי המגלה ראשו עובר בלאו (ויקרא יח,ג) "בחוקותיהם לא תלכו".

רבים הפוסקים שבקריאת התורה, באמירת ברכה או בתפילה, חייבים תמיד בכיסוי ראש, ואסור להזכיר את שם ה' בגילוי הראש, מפני שיש בכך קלות ראש, ואילו שם שמים חייבים להזכיר באימה ויראה. ויש שדרשו כיסוי נוסף על הראש בשעת התפילה וכדומה.

לפי אדמו"ר הזקן, המשנה ברורה והילקוט יוסף, כיסוי הראש ביד אינו מועיל כדי לומר ברכה, מכיוון שהראש והגוף מציאות אחת הם, ואין הגוף יכול לכסות את עצמו. אך מדין כיסוי – דיי בכך להיכר. בהעדר כיפה, כשרוצים לברך, אפשר לכסות את הראש על-ידי השרוול, או ביד של אדם אחר.

מקורות: שבת קיח,ב. קנו, סע"ב. קידושין לא,א. מסכת סופרים יד,טו. ב"י סי' צא. שו"ע אדמו"ר הזקן מהדו"ק ומהדו"ב ב,ו. צא,ד. 'צמח צדק – פסקי דינים' בתחילתו. משנ"ב ב,יב. ילקוט יוסף ב,טו. פסקי תשובות ס"ק י, וש"נ. אנציקלופדיה תלמודית, ערך 'גלוי ראש' (כרך ו טור קטז), וש"נ.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)