חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:32 זריחה: 6:18 כ"ה בשבט התש"פ, 20/2/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

מלחמת מדיין
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1594 - כל המדורים ברצף
להחזיר את הר הבית לתודעה
יש חדש
פירוט המסעות נועד להרגיע
מלחמת מדיין
שיח גדולים
קרן ורווח
שיחת שיחים
מאבל לבניין
מהפקות ביטחוניות להפקת המקדש
מסיבה בתשעת הימים

מקור שנאת הגויים

״נקום נקמת בני ישראל... לתת נקמת ה׳ במדיין״ (במדבר לא,ב-ג). הקב״ה אמר ״נקום נקמת בני ישראל״, ואילו משה אמר לבני ישראל ״נקמת ה׳ במדיין״. לפי שאמר משה, ריבון העולם אם היינו ערלים או עובדי עבודה זרה או כופרים במצוות לא היו שונאים אותנו ולא רודפים אחרינו, אלא בשביל התורה שנתת לנו שונאים אותנו, לכן הנקמה שלך היא.

(מדרש תנחומא)

כבוד הקב"ה וכבוד ישראל

הקב״ה מדקדק בכבודם של ישראל יותר מכבודו, ולכן אמר שהמלחמה היא ״נקמת בני ישראל״, ואילו משה מדקדק יותר בכבודו של מקום, ומבחינתו אין כאן אלא ״נקמת ה׳״.

(רבי לוי-יצחק שניאורסון)

בור ששתית ממנו

״החלצו מאתכם אנשים לצבא״ (במדבר לא,ג). הקב״ה אמר למשה ״נקום נקמת״ – אתה בעצמך, ומשה משלח את האחרים?! אלא מפני שגדל בארץ מדיין, אמר, אינו בדין שאני מצר למי שעשה לי טובה. המשל אומר: בור ששתית ממנו, אל תזרוק בו אבן.

(במדבר רבה)

להיחלץ מה'אני'

״החלצו מאתכם״ – חלצו עצמכם מן ה'אני' שבכם, ורק אז – ״אנשים לצבא״, אז תהיו לאנשים שאפשר לצאת עמם למלחמה.

(רבי מנחם-מענדל מקוצק)

שעת מלחמה

״ויקצוף משה על פקודי החיל״ (במדבר לא,יד). בשעת מלחמה, אפילו אדם נוח לבריות ועניו כמשה נעשה קפדן וקוצף. בעתות מלחמה אין מקום לנועם שיח.

(מאוצרנו הישן)

מלחמה ניסית

״ולא נפקד ממנו איש״ (במדבר לא,מט). מלחמה זו אין לה אח ורע בתולדות המלחמות. בני ישראל נלחמו עם צבאותיהם של חמשת מלכי מדיין, הרגו בהם ולקחו בשבי רבבות, ואף-על-פי-כן ״ולא נפקד ממנו איש״, לא נהרג מבני ישראל אפילו אחד.

(רבנו בחיי)

שלא יאמרו

״נקום נקמת בני ישראל מאת המדיינים אחר תיאסף אל עמך״ (במדבר לא,ד). אילו מלחמת מדיין הייתה אחרי מות משה, היו אומרים שכל ימי משה לא נלחמו במדיינים מפני שמשה הגן עליהם, כי היה חתן יתרו וישב במדיין שנים רבות. לכן ציווה הקב״ה שיילחם בהם קודם פטירתו.

(משך חכמה)

מדון ומריבה

'מדיין' הוא מלשון מדון ומריבה, רמז לפירוד לבבות ושנאת חינם. שנאת חינם היא שאדם שונא את הזולת לא מפני שגרם לו נזק כלשהו, אלא מפני שהישות שלו אינה סובלת את מציאותו של השני. רק משה, שהיה סמל הביטול והענווה, היה מסוגל לבטל את הישות והגאווה של קליפת מדיין.

(ספר המאמרים תרנ״ט)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)