חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

סימנים משמים
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1560 - כל המדורים ברצף
לחזור אל מקורות הכוח
יש חדש
איך אברהם נושא ונותן
שליחות אליעזר
הקמת בית בישראל
שליחותו של הקב"ה
הקרוב האבוד
לחפור בארות
חברון שוברת את שיא גינס
סימנים משמים

שאלה: האם מותר לאדם לעשות לעצמו סימן כמו שעשה אליעזר עבד אברהם, או יש בזה איסור "לא תנחשו"?

תשובה: אמרו בתלמוד: "כל נחש שאינו כאליעזר עבד אברהם וכיונתן בן שאול (שמואל-א יד,ט-י, שקבע סימן לוודא אם הפלשתים יראים מפניו, כדי לתקוף אותם) – אינו נחש".

הרמב"ם וסיעתו הבינו את הדברים כפשוטם, וכתבו שאסור לאדם לקבוע לעצמו סימן, שאם הדבר יקרה – יעשה משהו, ואם לא – לא יעשנו. הראב"ד וסיעתו תמהו על פירוש זה: הייתכן שאליעזר ויונתן עשו דבר איסור (וה' הצליח בידם)?! הם פירשו את כוונת התלמוד כעצה, שאין לאדם לסמוך על סימן שאירע, אלא אם כן קבע אותו מראש.

הבית יוסף דן בנושא ולמסקנה החזיק בדעת הראב"ד, ולכן השמיט זאת מהשולחן ערוך. וכן דעת הגר"א. הרמ"א הביא את שתי הדעות ונטה להחמיר.

הפוסקים מביאים גישה שלישית, שאותה מציג הר"ן, שאליעזר ויונתן סמכו על הסימן מכיוון שהתוצאה הייתה הגיונית (הוכח שרבקה גומלת חסד, והפלשתים אכן פחדו), וסיים באומרו שאולי גם הרמב"ם התכוון לכך.

אם הסימן הוא "כעין נבואה קטנה", כגון שאומרים לילד "פסוק לי פסוקך" (=איזה פסוק למדת היום?), ופועלים על-פיה – מתירים זאת הבית יוסף, הרמ"א ועוד פוסקים רבים.

מקורות: חולין צה,ב. רמב"ם פי"א מהל' ע"ז ה"ד, ונו"כ. טושו"ע יו"ד סי' קעט, רמ"א ונו"כ.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)