חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:00 זריחה: 6:50 כ"ג בתשרי התש"פ, 22/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

נחמה מהקב"ה בלבד
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1549 - כל המדורים ברצף
האנשים שנאלצים לעבוד בשבת
יש חדש
נחמה מהקב"ה בלבד
יציאה למלחמה
נשק התפילה
אני לדודי
זעקה ומענה
לאן נעלמו השוטרים?
מאחורי הקלעים של 'עמוס 2'
עקירת עץ פרי

רצף הפטרות הניחומים, הנקראות משבת נחמו ועד ראש השנה, 'שבע דנחמתא', יש בו למעשה מעין דו-שיח בין הקב"ה לכנסת ישראל. האבודרהם מביא בשם המדרש שתחילה פונה הקב"ה אל הנביאים ומבקש מהם: "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי" (ההפטרה הראשונה מבין השבע). על כך משיבה כנסת ישראל: "וַתֹּאמֶר צִיּוֹן: עֲזָבַנִי ה' וַה' שְׁכֵחָנִי" (הפטרת השבת השנייה), כלומר: איני מתפייסת מִנחמת הנביאים.

בעקבות זאת הנביאים מודיעים לקב"ה: "עֲנִיָּה סֹעֲרָה לֹא נֻחָמָה" (הפטרת השבת השלישית) – כנסת ישראל איננה מתפייסת בניחומינו. באה תשובת הקב"ה בהפטרת פרשתנו: "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם". אני עצמי המנחם ולא הנביאים.

מה חסר בנביאים?

טענתה של כנסת ישראל טעונה הסבר: מדוע אין היא מתנחמת בדברי הנביאים? הלוא כך היו הדברים מאז ומעולם, "גָּלָה סוֹדוֹ אֶל עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים". גם כאשר בני ישראל עמדו במצב רוחני נעלה נמסרו להם דברי ה' על-ידי הנביאים.

אפילו בשעת מתן תורה, כאשר עם ישראל עמד בדרגה העליונה ביותר, שמעו בני ישראל מהקב"ה ישירות את שני הדיברות הראשונים בלבד, ואילו בשאר הדיברות שמעו מהקב"ה רק את כללות העניין ואילו הפרטים הועברו על-ידי משה רבנו. מהו אפוא פשר הסירוב להתנחם מדברי הנביאים?

מי שהחריב – ינחם

ההסבר הוא שלא מדובר כאן במסר רגיל מהקב"ה, אלא בנחמה על החורבן. כשם שהחורבן לא היה יכול להתחולל אלא על-ידי הקב"ה עצמו, וזאת כדי שבית המקדש השלישי ייבנה אף הוא על-ידי הקב"ה עצמו, כך גם הנחמה מוכרחה לבוא על-ידו. כל זמן שהנחמה אינה באה מהקב"ה, אין כאן נחמה אמיתית. לכן סירבה כנסת ישראל לקבל את תנחומי הנביאים.

אך אם כן מתעוררת שאלה הפוכה: מדוע מלכתחילה ביקש הקב"ה מהנביאים לנחם את כנסת ישראל, והלוא הכול גלוי וידוע לפניו, והוא ידע שכנסת ישראל תדרוש ניחומים ישירות ממנו. מדוע לא אמר מתחילה "אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם"?

הדרגתיות הכרחית

אלא שהדברים צריכים להיעשות בתהליך הדרגתי, ממדרגה אחת למדרגה גבוהה יותר. לכן הנחמה מהקב"ה אינה יכולה לבוא בלי שתקדם לה נחמת הנביאים. תחילה הנביאים מנחמים, ודווקא אחרי שכנסת ישראל מפנימה את הניחומים שלהם, מתעוררת הזעקה "וַתֹּאמֶר צִיּוֹן: עֲזָבַנִי ה'", והיא מביאה את נחמת הקב"ה עצמו.

בדומה לזה מסביר הבעש"ט את הפסוק "תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף, וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ". העני מבקש לשפוך את בקשתו לפני המלך עצמו. אין הוא מתרשם מהארמון המפואר ומההיכלות שהוא עובר בהם, אלא כל רצונו לעמוד לפני המלך עצמו. אך מדוע העני צריך לעבור דרך ההיכלות והאולמות? כי זו מהות העבודה ההדרגתית –  מתחילים במדרגה רוחנית נמוכה יחסית ואט-אט מתעלים.

(תורת מנחם כרך מ, עמ' 332)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)