חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:38 זריחה: 6:15 כ"ב בחשון התש"פ, 20/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שלושה היבטים בפטירת אהרון
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1547 - כל המדורים ברצף
לשמר את כיסופי החלום
יש חדש
שלושה היבטים בפטירת אהרון
עקב
שכר קריאת שמע
לשבוע מהברכה
ענף ההצלה
אליהו בגאולה
וטיול ברוב יועץ
שכן תוף

בפרשתנו מוזכר בפעם השלישית מותו של אהרון הכוהן: "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל נָסְעוּ מִבְּאֵרֹת בְּנֵי יַעֲקָן מוֹסֵרָה, שָׁם מֵת אַהֲרֹן וַיִּקָּבֵר שָׁם". בפעם הראשונה סיפרה על כך התורה בפרשת חוקת: "וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם, בְּרֹאשׁ הָהָר... וַיִּבְכּוּ אֶת אַהֲרֹן שְׁלֹשִׁים יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵל". גם בפרשת מסעי מופיע תיאור דומה: "וַיַּעַל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אֶל הֹר הָהָר, עַל-פִּי ה', וַיָּמָת שָׁם".

כל מילה בתורה מדוייקת, קל וחומר סיפור שלם. לשם מה התורה חוזרת שוב ושוב על סיפור מותו של אהרון? אמנם בפרשת מסעי צויין יום פטירתו ומספר שנות חייו, ובפרשתנו יש סמיכות לסיפור שבירת הלוחות, "לומר שקשה מיתתן של צדיקים לפני הקב"ה כיום שנשתברו בו הלוחות" (כפירוש רש"י); אבל את כל זה היה אפשר לחבר לפעם אחת במקום לספר על כך שלוש פעמים?

קשר הדוק

בכל דבר בעולם יש שלושה היבטים: ישנו העניין כשהוא לעצמו, בלי קשר לאירועים שקדמו לו או שיבואו בעקבותיו. היבט זה נובע מהבריאה המתמדת של העולם יש מאין על-ידי הקב"ה. בכל רגע העולם נברא מחדש, ולכן כל רגע מנותק לחלוטין מקודמיו ומאלה שיבואו בעקבותיו.

היבט שני הוא הקשר של הדבר לדברים אחרים, כמי שמושפע מהם או כמי שמשפיע עליהם. וההיבט השלישי עוסק בהשפעת הדבר על העולם כולו. הלוא כל הבריאה משרתת מטרה אחת – להמליך את הקב"ה על הכול, ומתחייב אפוא שיש קשר הדוק בין כל המאורעות שבעולם.

פטירת אהרון ושבירת הלוחות

גם בפטירת אהרון מופיעים שלושה היבטים אלו. תחילה ישנו האירוע כפי שהוא לעצמו, בהזכרתו הראשונה בפרשת חוקת. שם התורה מתארת את מות אהרון כאירוע יחיד, בלי קשר לאירועים אחרים. אחר-כך בא התיאור בפרשת מסעי, ששם הוא כבר מופיע בהקשר המסעות של בני ישראל ממצרים, בין מסעות שקדמו לו למסעות שבאו אחריו.

בפעם השלישית מוזכרת פטירת אהרון בפרשתנו כשהיא נושאת משמעות רחבה יותר, והדבר מתבטא בהיקש שבין פטירת אהרון לשבירת הלוחות.

מסר לדורות

צמידות העניינים בין פטירת אהרון לשבירת הלוחות מופיעה בפרשת עקב דווקא, בתוך דברי התוכחה שהשמיע משה רבנו באוזני בני ישראל המתעתדים להיכנס לארץ, ולמעשה זה מסר לכל בני ישראל במשך כל הדורות.

הסתלקות של צדיק צריכה לעורר כל יהודי לתשובה, וכך יוכל לתקן את דרכיו ולהשלים את כל ארבעים ושניים המסעות, על-פי דברי הבעש"ט שכל יהודי צריך לעבור במרוצת חייו את ארבעים ושניים המסעות שעברו בני ישראל בצאתם ממצרים. ועד סוף המסעות – "על ירדן ירחו", הרומז לביאת משיח צדקנו, יבוא ויגאלנו בקרוב ממש.

(שבת פרשת עקב תש"ל)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)