חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 17:32 זריחה: 6:18 כ"ה בשבט התש"פ, 20/2/20
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עיר מקלט של כלל ישראל
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1544 - כל המדורים ברצף
הציפייה לחזור לנורמליות
יש חדש
עיר מקלט של כלל ישראל
ערי מקלט
דור שכולו חייב
השכינה בגלות
התלבטות והחלטה
בִן רגע יבוא
איך מצלמים גאולה?
'שלום' לפני התפילה

בפרשת מסעי מופיע הציווי על הקמת ערי מקלט, שאליהן הוגלה מי שרצח נפש בשגגה. למעשה, הראשון שהוגלה היה אדם הראשון, שחטא בעץ הדעת וגורש מגן העדן. חטאו דומה להורג נפש, שכן בגללו ירדה מיתה לעולם, ועונשו היה גלות.

עיר המקלט נועדה לשתי מטרות:  הגנה על ההורג מפני נקמת גואל הדם, וכפרה על החטא. גם הרחקת אדם הראשון מגן עדן הגנה עליו מפני 'גואל הדם' – יצר הרע, שלא יוסיף להחטיאו, וכמו-כן כיפרה על חטאו.

תכלית הגלות

אדם הראשון נברא יחידי, ומכאן למדו חז"ל שכל יהודי הוא עולם מלא, ולכל יחיד השפעה על הכלל ועל הנעשה בעולם כולו. לפי זה הרעיון של 'עיר מקלט' קיים וקשור לא רק ליחיד, אלא גם לכלל ישראל.

'עיר המקלט' של כלל ישראל היא הגלות, כנאמר: "מפני חטאינו גלינו מארצנו". כשם שעיר המקלט יש בה הגנה לצד כפרה,  גם בגלות עם ישראל שני עניינים: הגלות הצילה את עם ישראל מעונש חמור יותר, ועם זה, הגלות היא עונש קשה והשכינה אינה שוכנת בתוכנו בגלוי, כפי שהיה בזמן בית המקדש.

תוספת גרים

ואולם התורה היא תורת חסד, ואין לה עניין בעונש לשם עונש. מכאן שגם בגלות יש עניין חיובי, כדברי הגמרא: "לא הִגלה הקב"ה את ישראל לבין האומות אלא כדי שיתוספו עליהם גרים". החושך עצמו נועד להשגת יתרון אור.

תכלית זו הטמונה בגלות – "שיתוספו עליהם גרים" – קשורה למהותה של הגלות. עם ישראל נדרש להאיר את העולם כולו, וללקט את ניצוצות הקדושה הפזורים בו. כאשר בני ישראל התנהגו כראוי, הקדושה שקרנה מהם משכה אליה את הניצוצות. כך היה בימי שלמה המלך, שאפילו מלכת שבא באה ממרחקים כדי להתבשם מחכמתו. אולם כאשר חטאו בני ישראל לא הייתה להם ברירה אלא להתפזר בעולם וללקט את ניצוצות הקדושה.

מעלת בעלי תשובה

זו משמעות ה'גרים' שצריכים להתווסף על-ידי הגלות – בירור ניצוצות הקדושה שנפלו במקומות בלתי-רצויים. יהודי נדרש להעלות לקדושה את דברי הרשות ואת הבריאה הגשמית והחומרית שאיתה הוא בא במגע. כאשר הוא משתמש בגשמיות כדי לנצל את כוחה ללימוד תורה, הוא מברר את הניצוצות ו'מוסיף גרים'.

מלכתחילה היה צריך ללכת בדרך של צדיקים, ההולכים בדרך הישר ומושכים את הניצוצות אליהם, אולם לאחר שבני ישראל חטאו עליהם להשיג את התכלית שבעבודת בעלי תשובה, שמהפכים את הזדונות לזכויות. עם זה, יש יתרון מיוחד לעבודת בעלי התשובה, שבכוחם להגיע גם לניצוצות שנפלו למעמקי הרוע ולגאול גם אותם, ולכן "מקום שבעלי תשובה עומדין, צדיקים  גמורים אינם עומדין".

(שיחות קודש תשל"ד, כרך ב, עמ' 349)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)