חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:15 זריחה: 6:11 כ"ב באב התשע"ט, 23/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להעלות את הנר
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1537 - כל המדורים ברצף
למה מקווה ולא סנפלינג?
יש חדש
להעלות את הנר
ענווה
מי גדול ממי
ענווה וגאווה
אימוץ מרפא
להתכונן לנבואה
לפתוח חצי חלון
אחיזה לברכה

פרשתנו נפתחת בציווי לאהרן הכוהן "בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת". מה פשר המילה 'בהעלותך'? מסביר רש"י: "שצריך להדליק עד שתהא שלהבת עולה מאליה". ועדיין נדרש הסבר לפשר השימוש בפועל 'עלייה' ("בהעלותך", "שלהבת עולה"), שהרי הנר נשאר במקומו ואינו עולה. היה אפשר למצוא מילה אחרת, כמו הדלקה או הארה, ולמה התורה בוחרת במילה "בהעלותך"?

אלא שיש כאן מסר פנימי הקשור לעבודה הרוחנית של היהודי. הנר מסמל את נשמת היהודי, "נר ה' נשמת אדם". על כל יהודי להדליק את נשמתו באור התורה והמצוות, עד שהנשמה תאיר את כל סביבתה. כך היהודי מביא את העולם לידי שלמות.

שותפות אמת

לכאורה, איך אפשר לומר שעולמו של הקב"ה אינו מושלם, והלוא הקב"ה הוא תכלית השלמות. על כך אומרת התורה בפרשת בראשית: "אֲשֶׁר בָּרָא אֱ-לֹקִים לַעֲשׂוֹת"; 'לעשות' במשמעות 'לתקן'. הקב"ה ברא את עולמו מלכתחילה במצב שאינו מושלם, והטיל על האדם את המשימה לתקן את העולם.

מעשיו של האדם חיוניים כל-כך לשלמותו של העולם עד שעל-ידי עבודתו הוא "נעשה שותף לקב"ה במעשה בראשית". אמנם בריאת יש מאין היא מחוץ לעולם המושגים של בשר ודם, ורק הבורא הכול-יכול בכוחו לברוא יש מאין; אולם כאשר האדם ממלא את חלקו בהשלמת הבריאה הוא נעשֶה שותף אמת של הקב"ה, עד שכביכול לשני הצדדים חלק שווה בשותפות.

מילוי התכלית

הטעם הוא שכל עוד לא הגיע העולם לשלמותו לא התממשה תכלית בריאתו. הקב"ה ברא את העולם כדי שהעולם יגלה את גדולת הבורא, על-ידי עבודת האדם. אמנם בתוך הבריאה טמון הכוח למימוש התכלית, אבל כל עוד התכלית הזאת לא הושגה בפועל, העולם שרוי במדרגה נחותה ואינו מתעלה לדרגה שבה הוא נדרש להיות.

המחשה לעניין זה היא הנר. כל זמן שהנר אינו דולק, אין הוא מממש את ייעודו. יש כאן נר מושלם, עם כל הפרטים, אבל תכלית קיומו אינה באה לידי ביטוי. רק כאשר מעלים בו אור מתממשת התכלית – הסביבה נעשית מוארת וגם הנר עצמו מתעלה וממלא את ייעודו – הפצת אור בעולם.

יהודי כמו נר

זו גם משמעות העלאת הנר הרוחני. כל עוד נשמת היהודי אינה מאירה, יש כאן יהודי עם כל מעלותיו, אך חסר הביטוי האמיתי של כוחות נשמתו. יכולותיה הכבירות אינן באות לידי ביטוי.

זה פשר הציווי "בהעלותך את הנרות": כאשר מדליקים את הנרות אין כאן הדלקת אור בלבד, אלא על-ידי ההדלקה מעלים ומרוממים אותם ממצב של חומר פשוט לדרגה של נר שמאיר את סביבתו וממלא את תכלית בריאתו. וכך הנשמה מתעלה על-ידי שהיא מאירה את סביבתה, ובכך מגשימה את תכליתה ואת שליחותה בעולם.

(תורת מנחם כרך נו, עמ' 325)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)