חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:51 זריחה: 5:39 ב' בתמוז התשפ"ב, 1/7/22
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

פרשה בתורה על שם מצורע?
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
נושאים נוספים
שיחת השבוע 1528 - כל המדורים ברצף
מבחנו של מנהיג אמת
יש חדש
פרשה בתורה על שם מצורע?
מצורע
לא משתחררים מהתפקיד
למה לדחות
זו חליפתך
מלך עניו
דולר אחרון, שישה ילדים
מכירת חמץ גמור

פרשת מצורע עוסקת בתהליך טהרתו של המצורע. הפרשה נקראת 'מצורע' על שם תחילתה: "זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע". כאן מתעוררת שאלה: למה קוראים לפרשה בשם שלילי?  אמנם היו שקראו לפרשה 'טהרה', אולם על-פי רוב נהוג לקרוא לה מצורע.

שמות הפרשיות אינם דבר של מה בכך. שם הפרשה מעיד על תוכנה ועל מהותה. היה אפשר לבחור שם מכובד יותר, הלקוח מאותו פסוק, והמופיע לפני המילה מצורע, למשל, 'תורת', בדומה לפרשת חוקת, הנפתחת במילים דומות: "זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה", ושמה של הפרשה –  חוקת.

תכנית הבריאה

שאלה דומה נשאלת על עוד פרשיות בתורה הנקראות על שם דמויות שליליות. למשל, פרשת בלק. למה אדם רשע ושונא ישראל כמו בלק נבחר לייצג פרשה בתורה?

ההסבר קשור למהותה של התורה. אין כאן 'הפרדת רשויות', כאילו התורה עוסקת בענייני קדושה ומנותקת מן העולם הגשמי, שיש בו גם רוע. ההפך הוא הנכון – התורה היא הכלי שהקב"ה ברא בו את העולם, כלשון הזוהר: "אסתכל באורייתא וברא עלמא" [=הסתכל הקב"ה בתורה ועל-פיה ברא את העולם]. לכן כל מה שקיים בעולם צריך להימצא גם בתורה.

מבראשית ועד ברכה

רעיון זה בא לידי ביטוי גם בשמות פרשיות התורה. למשל, הפרשה הראשונה בתורה נקראת בראשית, ללמדנו שיסוד הכול הוא ההכרה שהעולם כולו נברא בשביל התורה, כדברי המדרש: "בשביל התורה שנקראת ראשית".

וכך שמה של הפרשה האחרונה בתורה, ברכה, נושא את המסר שהדרך להביא ברכה לעולם היא על-ידי קיום התורה והמצוות, ככתוב: "אם בחוקותי תלכו" כי-אז "ונתתי גשמיכם בעתם". התורה היא אפוא מקור הברכה בעולם.

שם ש'מאסף'

מובן שאי-אפשר לכלול את כל פרטי הבריאה בשמות הפרשות, אבל הדברים העיקריים והמרכזיים רמוזים בחמישים וארבעה שמות הפרשות. ומכיוון שבבריאה יש גם מציאות נחותה כמו גוי שונא ישראל, נבחר בלק לייצג עניין זה, ושמה של פרשה נקבע על שמו.

כמו-כן שמות הפרשיות צריכים לבטא את האפשרות העומדת לפני יהודי להידרדר למדרגה התחתונה ביותר. זו מדרגתו של המצורע. המצורע מדבר לשון הרע על זולתו, ועונשו הרחקה ממחנה ישראל – "בדד יֵשב, מחוץ למחנה מושבו", וכפי שרש"י מדגיש: "חוץ לשלוש מחנות". שמהּ של פרשת מצורע הוא אפוא ה'מאסף', המכליל בתורה גם את היהודים הנחותים ביותר. גם הם חלק מהבריאה, שאותה ברא הקב"ה על-פי התורה, ותכלית הירידה הזאת היא שממנה תצמח עלייה גדולה לאין ערוך, כאשר המצורע ישוב בתשובה וייטהר.

(שיחות קודש תש"מ, כרך ג, עמ' 583)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)