חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אברהם אבינו והתרופה למחלה
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1504 - כל המדורים ברצף
מסירות נפש ואהבת החיים
יש חדש
אברהם אבינו והתרופה למחלה
הכנסת אורחים
לא להתבלבל
לאכול בלב שמח
עונש במקום
מצאתי דוד עבדי
ר' חיים בעקבות אברהם
מזוזה לשמירה

פרשת וירא מספרת על הכנסת האורחים של אברהם אבינו. אברהם ראה את שלושת המלאכים, שנדמו בעיניו לעוברי אורח, בעיצומה של התגלות אלוקית אליו, וביקש מהקב"ה: "אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, אַל נָא תַעֲבֹר מֵעַל עַבְדֶּךָ". כלומר, המתן שאקבל את פני אורחיי. מכאן למדו חכמינו: "גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה".

כדי להבין את חשיבותה של הכנסת האורחים יש להקדים ולהבין תחילה את מהותה של קבלת פני השכינה שבה עסק אברהם באותה שעה. חכמינו מסבירים שהדבר היה ביום השלישי למילת אברהם, והקב"ה התגלה אליו לשם קיום מצוות ביקור חולים.

צימאון אין-סופי

תורת החסידות מסבירה ש'מחלתו' של אברהם אבינו הייתה רוחנית. אברהם כבר היה בן תשעים ותשע שנים. במרוצת השנים התעלה למדרגות גבוהות ביותר, והשיא היה ברית המילה, שבה כרת עמו הקב"ה ברית מיוחדת במינה. אך דווקא הקִרבה העצומה הזאת לקב"ה גרמה לו להיות 'חולה' – "כִּי חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי".

בעניין זה נאמר בכתבי האריז"ל ש'חולה' בגימטרייה ארבעים ותשע, מפני שגם מי שהגיע למדרגה העליונה ביותר – מ"ט שערי בינה, עדיין הוא חולה, "חוֹלַת אַהֲבָה", מפני שהוא משתוקק לשער החמישים. אמנם אפילו משה רבנו לא זכה להשיג את המדרגה הזאת, כמו שנאמר "וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹוקִים", אבל דווקא המדרגה הרוחנית הגבוהה מעוררת תשוקה עצומה למדרגה גבוהה עוד יותר.

רוצה אותך עצמך

האהבה העצומה הזאת לקב"ה, שגורמת לאדם להיות 'חולה', מרומזת בפסוק "מִי לִי בַשָּׁמָיִם וְעִמְּךָ לֹא חָפַצְתִּי בָאָרֶץ... כָּלָה שְׁאֵרִי וּלְבָבִי". וכפי שאדמו"ר הזקן היה נוהג לומר בעת דבקותו: "איני רוצה דבר. איני חפץ בגן העדן שלך, איני חפץ בעולם הבא שלך. אני מבקש רק אותך עצמך".

ה'תרופה' ל'מחלה' זו היא "וַיֵּרָא אֵלָיו ה'". הקב"ה התגלה לאברהם בהתגלות הגדולה ביותר. חז"ל אומרים שהקב"ה "הוציא חמה מנרתקה", והכוונה הרוחנית היא שהשמש האלוקית האירה בלי שום הסתרים. אברהם אבינו זכה להתגלות אור אין-סוף ברוך הוא עצמו, שלמעלה ממ"ט שערי בינה.

טובה ליהודי

ובכל-זאת, על אף ההתגלות האלוקית העצומה הזאת, כשראה אברהם אבינו את האורחים, מיהר לקיים את המצווה: "הניחו לקב"ה והלך לקבל את האורחים".

מכאן למדנו שעם כל מעלתם של ההתעלות הרוחנית ושל גילוי השכינה, אף במדרגה העליונה ביותר, התכלית העיקרית היא קיום המצוות בפועל, כמאמר חז"ל: "לא המדרש עיקר, אלא המעשה". יהודי נדרש לנתק את עצמו מהדבקות הגבוהה ביותר ולעשות טובה ליהודי בגשמיות, כי זו תכלית הבריאה.

(תורת מנחם, כרך לד, עמ' 308)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)