חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:41 זריחה: 6:10 ט"ז בחשון התש"פ, 14/11/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

יחזיר בתשובה
לומדים גאולה


מאת: הרב מנחם ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1498 - כל המדורים ברצף
שלא נישאר בלי תשובה
יש חדש
עדי הקידושין: השמים והארץ
תשובה
צחוק בכל העולמות
חייב לסלוח
'כל נדרי' על המים
יחזיר בתשובה
הניגון עורר את הנשמה
שינויים בתפילה

הזוהר (חלק ג, קנג,ב) אומר שמשיח צדקנו יחזיר את הצדיקים בתשובה: "משיח אתא לאתבא צדיקיָא בתיובתא" (=המשיח בא להשיב את הצדיקים בתשובה). לכאורה יש כאן סתירה פנימית – אם הם צדיקים, מדוע עליהם לעשות תשובה; ואם יש להם חטאים ועוונות, שעליהם יידרשו לשוב בתשובה, למה הם נקראים צדיקים?

ברור שאין הכוונה לומר כי הצדיקים יידרשו לשוב בתשובה על חטאים ועוונות. אם התורה קוראת להם צדיקים, פשיטא שהם אכן צדיקים גמורים, בלי חטא ועוון. החזרת הצדיקים בתשובה פירושה שבביאת המשיח יזכו גם הצדיקים במעלתם של בעלי תשובה, ובכך ישיגו את שתי השלמויות – השלמות של צדיקים והשלמות של בעלי תשובה.

שתי דרכי עבודה

בעבודת הצדיקים יש יתרון גדול וחשוב, ולכן כל יהודי נדרש להיות צדיק ולא לחטוא – יתרון הדרך הישרה. צדיק הוא יהודי ההולך בדרך ה' ואינו סוטה ממנה. זה יהודי שכל חייו קודש לה', לתורתו ולעבודתו. הוא מעולם לא זז מתחום הקדושה. באישיותו ובמעשיו הוא מגלם את רצון ה' – כך הקב"ה רוצה שיהודי יתנהג.

לעומתו, גם לבעל התשובה יתרון גדול ומיוחד, ולכן נאמר: "במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד שם". בעלי התשובה הופכים את החושך לאור. דווקא מפני שסרו מדרך הישר ופנו לדרכים עקלקלות, הרי בשובם לעבודת ה' הם מוכיחים שהאמת האלוקית פורצת גם מתוך החושך עצמו. ויתרון נוסף – בעלי התשובה, שהיו רחוקים מאור ה', צימאונם לדבוק בה' חזק ועצום הרבה יותר מצימאונם של הצדיקים. צימאון זה ממלא אותם אהבה עצומה לקב"ה, עד שמחמתה גם זדונותיהם בעבר נהפכים לזכויות.

צדיקים כבעלי תשובה

אך איך הצדיקים יכולים לזכות במעלתם של בעלי התשובה, והלוא הם לא סרו מעולם מדרך הישר, וממילא אין בהם אותו צימאון עצום ואהבה עצומה לה', שיש לבעלי התשובה?

אלא שגם הצדיקים נדרשים לעורר בעצמם בחינה של תשובה. אין זו תשובה על חטאים, אלא תשובה במובן של התעלות למדרגות נעלות לאין ערוך. הצדיקים צריכים להגיע להכרה שכל עבודתם עד כה הייתה בדרגה נמוכה ביותר לעומת עוצם ההתקשרות והדבקות הנדרשות מול אין-סופיותו של האור האלוקי. כך יתעורר בהם צימאון עצום, בדוגמת צימאונם של בעלי התשובה.

אולם גם כשהצדיקים אכן עוסקים בעבודת התשובה, ומתעלים לתחושה של תשובה וצימאון לה', עדיין אין צימאונם ותשובתם מגיעים לדרגת התשובה של בעלי תשובה. בכל-זאת הללו היו בתוך הרע ממש, וממילא צימאונם ודבקותם גדולים לאין ערוך מהצימאון שצדיקים יכולים לעורר בנפשם על-ידי התבוננות ומחשבה בגדולת ה'.

וכאן בא תפקידו של המלך המשיח. הוא יעלה וירומם את הצדיקים למעלת בעלי תשובה ממש. כאשר יפקח את עיניהם לראות את הגילוי האלוקי העצום של תקופת הגאולה, יחושו אז הצדיקים כבעלי תשובה. כל עבודתם עד כה תיראה לפניהם כאין וכאפס מול עוצמת האמת האלוקית, והם יחושו צורך לעשות תשובה ממש, על שלא עבדו את ה' כראוי. אז יגיעו גם הצדיקים למעלת בעלי התשובה, ובכך יתחברו שתי השלמויות הללו (ראה ליקוטי תורה דברים צב,ב; שיר השירים נ,ב; ועוד).


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)