חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:50 זריחה: 5:35 ט"ז בסיון התשע"ט, 19/6/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

המסר התמידי של התמיד
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1488 - כל המדורים ברצף
מאבק הכשרות – איפה הכסף?
חדש על המדף
המסר התמידי של התמיד
פינחס
לא יהיו דחיפות
למה אינו גואל
שֵׁם בפתקה
יסוד האמונה
יש לך תיבה בעסק
מי ששכח ברכות השחר

בפרשתנו הקב"ה מצַווה את משה על קרבן התמיד: "אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי... תִּשְׁמְרוּ לְהַקְרִיב לִי בְּמוֹעֲדוֹ... שְׁנַיִם לַיּוֹם עֹלָה תָמִיד". קרבן התמיד היה קרבן עולה, שכולו מוקרב על המזבח, שלא כקרבנות אחרים שחלקים מהם נאכלו על-ידי הבעלים או הכוהנים.

לאחר שבית המקדש חרב ובטלה עבודת הקרבנות, אמרו חז"ל: "תפילות – כנגד תמידים תיקנום". העבודה הרוחנית שנעשתה על-ידי הקרבנות מתמלאת עתה על-ידי התפילות שאנו מתפללים. קרבן התמיד שבטל הומר בתפילות היום-יומיות שאנו מתפללים.

התמסרות מוחלטת

המילה 'קרבן' רומזת על קירוב של מקריב הקרבן אל הקב"ה. גם התפילה עניינה התקרבות בין המתפלל לבוראו. אמנם יש בתפילה הרובד הפשוט של בקשת צרכים, שכן האדם מתפלל ומבקש חכמה, רפואה, פרנסה וכדומה, אך יש בתפילה גם מֵמד נעלה יותר – התחברות של האדם עם הבורא.

שיאה של ההתקרבות לקב"ה הוא כאשר אדם עובד את הבורא שלא על-מנת לקבל פרס. כאשר האדם אינו מערב שיקולים אנוכיים, אלא מתמסר לגמרי לקב"ה ובטל אליו בכל נפשו, זו הקִרבה הגדולה ביותר. וזה עניינו של קרבן התמיד, שהיה קרבן עולה – כולו ניתן לקב"ה, ולבעלים אין שום טובת הנאה ממנו.

משמעות הבוקר והערב

את קרבן התמיד הקריבו פעמיים בכל יום – בבוקר ובין הערביים, כדי לרמוז ליהודי שההתמסרות המלאה לקב"ה צריכה להיות תמידית. הבוקר מייצג מציאות מוּארת וחיובית. אדם שזכה לטוב גשמי ורוחני, והוא חסר דאגות וטרדות, עובד את ה' בבחינת תמיד של בוקר.

שעת בין הערביים מייצגת מצב הפוך, הדומה לחשֵכה ולהסתר פנים. במצב כזה אדם עלול לומר: עליי להתרכז תחילה בדאגותיי, ואין בכוחי להתקרב כעת לקב"ה. אמתין עד שהמציאות תתבהר. קרבן התמיד מעביר מסר שעבודת ה' צריכה להיות תמידית, הן בבוקר הן בין הערביים. בכל מצב נדרש האדם, וגם יכול, לעבוד את הקב"ה ברמה הגבוהה ביותר.

חיבור העולם עם הקדושה

את הקרבן מכנה הקב"ה – "לחמי". ולכאורה הלוא הקב"ה אינו גוף ולא דמות הגוף, ואיך ייתכנו אצלו 'לחם' ו'אכילה'? אלא שהשימוש בביטוי 'לחמי' רומז לפעולת הקרבן. כפי שהלחם שאנו אוכלים מחבר את הגוף הגשמי עם הנשמה, וזו מעניקה לו חיוּת רוחנית, גם הקב"ה מתחבר עם העולם ומחיה אותו. תפקידו של האדם לעשות את פעולת הלחם, ולחבר בין העולם ובין האלוקות.

החיבור נעשֶה על-ידי הקרבנות והתפילות. כאשר אדם מתפלל, מתוך התבטלות מוחלטת לקב"ה, הוא מאיר את העולם ומגלה שגם המציאות הגשמית היא בעצם אלוקות, ואז הוא זוכה ומתברך גם בעניינים הגשמיים.

(התוועדויות תשד"מ, כרך ד, עמ' 2180)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)