חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

של מי ספר התורה?
פינת ההלכה ומנהג


מאת: הרב יוסף שמחה גינזבורג
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1455 - כל המדורים ברצף
אוספי הניצוצות ומלבי הגחלת
יש חדש
הקושי בשילוב הניגודים
יעקב ועשיו
הקול והידיים
עומדים מוכנים
שוליית החייט
הבארות והמקדש
הכתבה שנתנה סימן משמים
של מי ספר התורה?

שאלה: אדם שהכניס ספר תורה לבית כנסת, האם הוא רשאי להעבירו לבית כנסת אחר?

תשובה: על-פי המקובל בימינו, אם נדב אדם תשמישי קדושה לבית הכנסת, מן הסתם נתנם לחלוטין לרשות הגבאים,  ואין לו רשות להעבירם לבית כנסת אחר. רק אם המקדיש התנה בפירוש עם הגבאים שאינו מוציא את החפץ מרשותו, והוא נותנו בהשאלה בלבד, כי אז הוא נשאר ברשותו לעשות בו כרצונו. מוטב לעשות זאת בהסכם כתוב וחתום בידי שני הצדדים.

בעניין ספר תורה המצב שונה, מכיוון שכל אדם מישראל מצוּוֶה במצוות כתיבת ספר תורה, וכתבו המהר"ל מפראג ועוד פוסקים, שאם הבעלים נתן את הספר לחלוטין לבית הכנסת – איבד בכך את המצווה שלו. לכן נהוג בימינו לפסוק שגם מי שהכניס ספר תורה לבית כנסת, אף שלא התנה ולא אמר מאומה, נשאר הספר ברשותו, ואין לבית הכנסת שום בעלות עליו, וברשותו להוציאו מבית הכנסת בכל זמן שירצה, ואין הציבור יכולים למונעו בטענה שיש להם חזקה לקרוא בו. אמנם לכתחילה רצוי לעשות זאת בהסכם כתוב וחתום בין הצדדים (ומובן שאם מוסרים זאת לחלוטין יש לעשות זאת בהסכם).

ואפילו אם הספר נתרם בידי אישה, שאינה מצוּוה בכתיבת ספר תורה, עדיין אנו מניחים שהכניסה את הספר לפיקדון, כי ספר תורה קדושתו גדולה ואין אדם רוצה להשאירו בביתו.

מקורות: אג"ק כרך יד עמ' קסט. פסקי תשובות סי' קנג ס"ק ל, וש"נ.


 

   
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)