חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 16:37 זריחה: 6:32 י"ג בכסליו התש"פ, 11/12/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

שליחות אליעזר
מן המעיין

מדורים נוספים
שיחת השבוע 1454 - כל המדורים ברצף
קו ישיר מחברון לתל-אביב
יש חדש
שלושה ניסים, שלושה מסרים
שליחות אליעזר
נדיבות כפולה
הכול לטובה
ברכה והתחייבות
גאולה בלי עיכובים
הרב שהקים את יהדות פריז
אמירת 'וייתן לך'

יפה שיחתם

אמר רב אחא: יפה שיחתם של עבדי אבות לפני המקום מתורתם של בנים, שהרי פרשה של אליעזר כפולה בתורה, והרבה גופי תורה לא ניתנו אלא ברמיזה.

(בראשית רבה)

פירות טריים

"ואבוא היום אל העין" (כד,מב). מפרש רש"י: "היום יצאתי והיום באתי, מכאן שקפצה לו הדרך". כיצד היה אליעזר יכול להוכיח שאכן בא בקפיצת הדרך? – בפירות שנשא עמו. חז"ל אומרים שבפירות אפשר להבחין בנקל אם נקטפו מהעץ באותו יום.

(עיטורי תורה)

שלושה שנענו מיד

שלושה הם שנענו במענה פיהם: אליעזר עבד אברהם, משה ושלמה. אליעזר שנאמר (בראשית כד,טו), "ויהי הוא טרם כילה לדבר והנה רבקה יוצאת". משה שנאמר (במדבר טו,לא) "ויהי ככלותו לדבר את כל הדברים האלה, ותיבקע האדמה אשר תחתיהם". שלמה שנאמר (דברי-הימים-ב ז,א) "וככלות שלמה להתפלל והאש ירדה מהשמים".

(בראשית רבה)

למעלה מהשתלשלות

כאשר תפילת האדם מעוררת את מידת החסד שלמעלה מהשתלשלות, מילוי הבקשה עד להגשמתה בפועל ממש נעשֶה במהירות, בבחינת "עד מהרה ירוץ דברו". אליעזר, משה ושלמה הגיעו בתפילתם לבחינה שלמעלה מהשתלשלות, ולכן נענו במהירות ומיד.

(ספר המאמרים תש"ה)

רמזים במתנות

"ויקח האיש נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים" (בראשית כד,כב). "בקע" – רמז לשקלי ישראל, "בקע לגולגולת"; "שני צמידים" – רמז לשני לוחות הברית המצומדים.

(רש"י)

צדקה ותורה

מחצית השקל רומזת למצוות הצדקה, השקולה כנגד כל המצוות (בבא בתרא ט), ונקראת כללות המצוות. הלוחות הם כללות כל התורה כולה. אליעזר נתן לרבקה נזם וצמידים לרמז שיסוד בית ישראל הוא לימוד  התורה – "צמידים", וקיום המצוות – "נזם".

(הרבי מליובאוויטש)

הקדושה מעניקה

ההבדל העיקרי בין קדושה לקליפה הוא בעניין ההשפעה. הקדושה שואפת להשפיע ולתת לזולת, להחיות רוח שפָלים; ואילו הקליפה רצונה רק לקבל השפעה לעצמה ולא להעניק לזולת. לכן בחן אליעזר את רבקה בעניין ההשפעה דווקא, וכשאמרה מעצמה "וגם גמליך אשקה" (בראשית כד,יד) ראה בזה אות וסימן שהיא שייכת לצד הקדושה וראויה לידבק בזרעו של אברהם.

(אדמו"ר הזקן)

באר עולה

רבקה נזדמנה לאליעזר ליד באר מים, וכמו-כן בשעה שרבקה ואליעזר פגשו את יצחק נאמר (בראשית כד,סב) "ויצחק בא מבוא באר לחי רואי". כי יצחק, שמידתו מידת הגבורה, שייך לבחינת מים, אך לא מים היורדים ממקום גבוה למקום נמוך, בבחינת חסד, אלא מי באר, העולים ונובעים ממטה למעלה, בבחינת גבורה.

(רבי לוי-יצחק שניאורסון)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)