חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:21 זריחה: 6:08 י"ז באב התשע"ט, 18/8/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ואברכה מברכיך
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1452 - כל המדורים ברצף
עכשיו ה'עיתוי' הנכון לבנות
יש חדש
לבחור שכנים טובים למסע
ואברכה מברכיך
סכנת ריב אחים
עושר קשה
מצווה לשמה
התחלת האור
המוהל הצעיר ששבר שיא
קיצור דרך בבית הכנסת

ברכה מובטחת

"ואברכה מברכיך ומקללך אאור" (בראשית יב,ג). אומרת הגמרא (סוטה לח): "כל כוהן שמברך – מתברך, שנאמר ואברכה מברכיך". נכרי אחד פגש את רבי ישמעאל ובירכו, אמר לו: כבר מילתך אמורה, שנאמר (בראשית כז) "ומברכיך ברוך".

(ירושלמי ברכות)

ברכת הקב"ה

על בני ישראל מובא הפסוק "ואברכה מברכיך", שזו ברכתו של הקב"ה, שעליו נאמר "תוספתו מרובה על העיקר", ואילו בנוגע לאומות העולם נאמר "ומברכיך ברוך", שמשמעה ברכה על-ידי בני-אדם.

(לקוטי שיחות)

ברכה קודם הברכה

"ואברכה מברכיך ומקללך אאור" (בראשית יב,ג). הקב"ה מבטיח כאן ברכה אף למי שטרם בירכו בפועל את אברהם, אלא מכיוון שיש בדעתם לברך, מיד הקב"ה מברכם. לכן "ואברכה" קודם ל"מברכיך", ואילו בקללה נאמר "מקללך אאור", כי הקללה תחול רק על מי שמקלל בפועל.

(לקוטי לוי יצחק)

חסד וגבורה

בברכת יצחק ליעקב נאמר (בראשית כז,כט) "אורריך ארור ומברכיך ברוך", כלומר שהמברכים יבורכו רק לאחר שבירכו בפועל. לכן נאמר "ומברכיך" ורק אז "ברוך", שכן יצחק הוא בחינת גבורה, ולכן מידת הדין נותנת לברך רק את מי שבירך בפועל. אבל אברהם עניינו חסד, ולכן בדברי ה' לאברהם נאמר שיבורכו עכשיו גם מי שעתידים לברך את ישראל.

(רבי לוי-יצחק שניאורסון)

ידידים רבים

"מברכיך" לשון רבים, "ומקללך" לשון יחיד. שכן ידידים שיברכהו רכש אברהם לרוב, במידותיו הטובות ובהכנסת האורחים הנדיבה שהצטיין בה, ואילו שונאים היו לו יחידים בלבד.

(רלב"ג)

הכול ירצו

"ונברכו בך כל משפחות האדמה" (בראשית יב,יג). כאשר "ואברכה מברכיך", שכל מי שיברך אותך יבורך, ממילא "ונברכו בך כל משפחות האדמה", שכן הכול ירצו לברכך.

(עיטורי תורה)

למעלה מהזמן

הברכה לאברהם, "ואברכה מברכיך", היא ברכת הקב"ה, ומאחר שהקב"ה הוא למעלה מהזמן,  הוא יכול לברך אף את מי שעתידים לברך. ואילו ברכתו של יצחק, "ומברכיך ברוך", היא ברכת בשר ודם, לכן ביכולתו לברך רק את מי שבירכו בפועל.

(הרבי מליובאוויטש)

מחשבה טובה

מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה, ומאחר שהמברך חושב על ברכתו קודם שיוציאה מפיו הוא זוכה לברכת ה' עוד קודם הברכה בפועל; אבל מחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה, לכן "אאור" רק את מי שכבר הוציא את הקללה מפיו.

(כלי יקר)


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)