חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:13 זריחה: 6:07 י' בניסן התשפ"ד, 18/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חג השבועות
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1430 - כל המדורים ברצף
המודל של רות לגיור אמיתי
יש חדש
מסירות הנפש של הקב"ה
חג השבועות
יראת שמים
התבטלות גמורה
מבחן ברוסיה
לקראת תורה חדשה
מהמנזר אל העם הנבחר
תורה לנשים

למה במדבר

התורה ניתנה במדבר דווקא מפני שני טעמים: א) הלומד תורה חייב לשים את עצמו כמדבר הזה שהכול דשים בו. ב) ללמדנו שהתורה נותנת חיים לכל באי העולם והכול שווים בה.

(במדבר רבה)

אדמה מצמיחה

ראויים היו ישראל לקבל את התורה במדבר דווקא, כי 'אדם' הוא על שם 'אדמה'. כאשר אין לו תורה, הוא נחשב כמדבר, שאין בו עשב וצמחייה. מפני החיסרון הזה ניתנה לו התורה להשלימו, ואז האדמה מוציאה אילנות וצמחים.

(המהר"ל מפראג)

לימוד מתוך התבטלות

הלומד תורה צריך לחוש התבטלות, בבחינת "ונפשי כעפר לכול תהיה", ואז הוא זוכה ל"פתח ליבי בתורתך". כאשר אדם לומד תורה מתוך התבטלות הוא זוכה שהתורה נעשית שלו והיא נקראת על שמו.

(שיחות קודש)

גם במחסור

נתינת התורה במדבר מלמדת כי גם אדם הסובל ממחסור ומקשיים חייב ללמוד תורה, וכדברי הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה פרק א): "אפילו עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים חייב בתלמוד תורה".

(לקוטי שיחות)

מה קורה בבית

רבי בונם מפשיסחה כינס שנה אחת את חסידיו באסרו חג השבועות ואמר להם: בתורה (דברים ה,כז) נאמר: "לך אמור להם שובו לכם לאוהליכם". הקב"ה אמר, שאמנם בני ישראל קיבלו את התורה, אבל אני רוצה לראות מה יהא עליהם אחרי שישובו לאוהליהם, איך הם מתנהגים בבית...

אחריות על הזולת

"ויענו כל העם יחדיו ויאמרו כל אשר דיבר ה' נעשה" (שמות יט,ז). לכאורה היו צריכים לומר בלשון יחיד, שהרי כל אחד ואחד דיבר על עצמו? אלא מתוך הערֵבות והמתיקות של קבלת התורה, קיבל כל אחד ואחד התחייבות וערֵבות גם על חברו.

(חידושי הרי"ם)

לעלות למעלה

"הישמרו לכם עלות בהר ונגוע בקצהו" (שמות יט,יב). אם זכיתם ועליתם בהר, אל תסתפקו בנגיעה בקצהו בלבד; אל תהיו מהמסתפקים במועט, אלא השתדלו לעלות מעלה-מעלה.

(הרבי מקוצק)

התנשאות והגבהה

פרשת נשא נקראת תמיד בסמיכות לחג השבועות, ויש לכך רמז  בשם הפרשה: נשא מלשון התנשאות והרמה. הדבר רומז שהתורה מגביהה את האדם ממגבלות הבריאה, כמאמר חז"ל (גיטין סב) שתלמידי החכמים נקראים מלכים.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)