חב''ד כל הלב לכל אחד
לימוד יומי | חנות | הרשמה לאתר | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 18:01 זריחה: 6:50 כ"ב בתשרי התש"פ, 21/10/19
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חג הפסח
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1423 - כל המדורים ברצף
למצוא נתיב ללב היהודי
יש חדש
לכסות את ה'דם' הרוחני
חג הפסח
תועלת ליהודי
אפשר היום
"סע לבריסביין!"
צדיק יסוד עולם
"בתוך שנה חגגנו ברית"
מדיני ערב פסח

בדיקת המידות

"אור לארבעה-עשר בודקים את החמץ לאור הנר" (פסחים ב,א). "ארבעה-עשר" רומז למידות, שבע המידות של הנפש האלוקית ושבע המידות של הנפש הבהמית. יש לבדוק את המידות האלה לאור הנר, "נר ה' נשמת אדם".

(אדמו"ר הזקן)

בדיקה כל הלילה

כאשר רבנו הזקן חזר בפעם הראשונה מרבו, המגיד ממזריטש, כשהגיע י"ג בניסן לא אכל כל היום, כי היה טרוד בהכנות לבדיקת חמץ, לוודא שכל כוונות הבדיקה שקיבל מרבו, יְיוּשמו אצלו בבדיקה בפועל. הבדיקה עצמה נמשכה כל הלילה, אף שלא היה לו אז אלא חדר אחד.

העדר האחדות

"שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותנו" (מן ההגדה). "שלא אחד בלבד" – החיסרון הזה, שלא הייתה אצלנו אחדות, הוא ש"עמד עלינו לכלותנו", הוא שגרם תמיד לכל צרותינו.

(שפת אמת)

המענה לרשע

"ואחד רשע" (מן ההגדה). המענה לרשע הוא בפסוק של ה'אינו יודע לשאול' – "בעבור זה עשה ה' לי". ללמדנו שלאמיתו של דבר כל ישראל מאמינים בני מאמינים, והמרשיע הוא מפני שלפי שעה אינו יודע זאת, וגם אפילו אינו יודע לשאול על כך, מפני שנכנסה בו רוח שטות.

(הרבי מליובאוויטש)

אין לעצור

הרבי הריי"צ מליובאוויטש לא היה מפסיק באמצע אמירת 'דיינו'. כל אחד ואחד מה'דיינו' רומז לשלב מסויים בדרך מיציאת מצרים ועד בניין בית הבחירה. אין אדם רשאי לומר דיי בהפלאה של הדרגה שבה הוא עומד עתה ולהצהיר 'דיינו'. עליו לזכור שעדיין הוא עומד באמצע הדרך.

(שיחות קודש)

מוסיף וצומח

"רבבה כצמח השדה נתתיך" (מן ההגדה). עשב השדה יש לו תכונה שככל שמרבים לגזום אותו, הוא ממהר יותר לשוב ולצמוח.

(מאוצרנו הישן)

לא דיינו

"אילו נתן לנו את התורה ולא הכניסנו לארץ ישראל דיינו" (מן ההגדה). אולם לא נאמר "אילו הכניסנו  לארץ ישראל ולא נתן לנו את התורה דיינו". כי ארץ ישראל  בלי התורה אינה מספקת ואינה 'דיינו'...

(ספר הדרוש)

העני וארבעת הבנים

רבי דוד מטולנה היה אומר בדרך הלצה: העני כולל בתוכו את כל ארבעת הבנים: הוא חכם, שכן "לא לחכמים לחם"; הוא רשע, שכן "לווה רשע ולא ישלם"; הוא תם, שכן אצלו תם הכסף; והוא גם "שאינו יודע לשאול" – כבר אין לו ממי לשאול וללוות.


   

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)