חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

הנס האדיר שאין מדברים עליו
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1420 - כל המדורים ברצף
לחפש תשובות בקוטב הדרומי
יש חדש
הנס האדיר שאין מדברים עליו
כשרות
מקומה של דומייה
אמונה תמה
הנוסע ה'מכשף'
למעלה מן השכל
"פתור לי ואפתור לך"
ספרי בית-הכנסת

כאשר משה רבנו לימד את בני ישראל את דיני הכשרות, לא הסתפק במסירת הציוויים בלבד, אלא הצביע על בעלי-החיים הכשרים ועל אלה האסורים באכילה. בפרשתנו נאמר: "זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ", והמילה 'זאת' מציינת דבר המוצג מול העיניים. לכן רש"י מפרש: "מלמד, שהיה משה אוחז בחיה ומראה אותה לישראל, 'זאת' תאכלו ו'זאת' לא תאכלו".

בהמשך רש"י מוסיף ואומר שמשה הציג לבני ישראל גם את העופות הכשרים והאסורים, את הדגים ויצורי המים ואת השרצים למיניהם. כל אחד ואחד מהיצורים הללו, הכשרים והאסורים, הוצג על-ידי משה והוא הבהיר לעם איזה בעל-חיים מותר ואיזה אסור באכילה.

כל היצורים התייצבו

מניין הגיעו המוני בעלי-החיים להדגמה הזאת? הלוא הציווי נמסר לבני ישראל בשעה ששהו "בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא", שהוא מקום שומם. אין זאת אלא שהיה כאן נס כביר: אלפי בעלי-חיים הופיעו בדרך פלאית מכל קצווי תבל והתייצבו לפני משה רבנו, כדי שיוכל ללמד את בני ישראל את דיני הכשרות.

נשאלת השאלה, מדוע אין איש עוסק בנס האדיר הזה? כשהתורה מספרת על כניסת בעלי-החיים לתיבת נח עוסקים בזה המדרשים והמפרשים, ומרחיבים כיצד נעשו הדברים וכדומה. ואילו כאן מתחולל נס גדול הרבה יותר – שכן אל התיבה באו יצורי היבשה בלבד, ואילו כאן התייצבו אף יצורי המים – ואין איש מהמפרשים דן בכך!

נס להמחשת הלימוד

כאן רואים את גודל מעלתו של לימוד התורה, שהוא הדבר הנעלה ביותר בעולם. כשמתחולל נס לצורך הצלת העולם ממי המבול, יש מקום לעסוק בנס ובפלא, אולם כשהנס מתחולל לצורך המחשת דברי התורה – אין מקום לעסוק בנס, כי לגבי לימוד התורה אין כל פלא שמתחולל הנס.

כאשר משה רבנו צריך ללמוד תורה עם בני ישראל ולהמחיש ש"זאת החיה אשר תאכלו" – אך טבעי שהקב"ה מביא לו את כל העזרים הנחוצים כדי שהלימוד יהיה ברור ונהיר. זו מעלתו הגדולה של לימוד התורה, ומול זה אין לנס כל ערך וחשיבות. לכן אין צורך לציין אותו ולעסוק בו.

העיקר: לימוד התורה

רש"י אומר את הדברים בפשטות לילד העומד בשלב של 'בן חמש למקרא', והדבר מתקבל בטבעיות אצל הילד ואין הוא זקוק להסברים. גם לילד קטן ברור שמעלתה הגדולה של התורה היא, כפי שהוא אומר בברכת התורה – "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו". זו המעלה הגדולה ביותר, ומול זה אין שום דבר תופס מקום וחשיבות.

מכאן נלמדת הוראה גדולה בעבודת ה': צריך להסביר לכל יהודי, ואין זה משנה מה מעמדו ומצבו, שהתורה היא הדבר הנעלה ביותר, ובהשוואה אליה אין כל ענייני העולם תופסים מקום. יהודי צריך לחוש את מעלתה של התורה, ולעסוק בה, שכן לימוד התורה הוא הדבר הגדול והחשוב ביותר.

(שיחות קודש תשל"א, ב, עמ' 98)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)