חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:40 זריחה: 5:37 י"ט באייר התשפ"ד, 27/5/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

עבד
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1412 - כל המדורים ברצף
גמ"חים של נתינה לזולת
חדש על המדף
מי ערב לחובות שלנו
עבד
אהבת האמת
כמו צל
ברכות של מי
גמילות-חסדים
התפילות שהורידו גשמים במרוקו
תאריכים באדר

הקושי הגדול ביותר

"כי תקנה עבד עברי" (שמות כא,ב). דיני המשפטים בתורה פותחים ב"כי תקנה עבד עברי", שכן אין דבר קשה לאדם מלהיות נכנע ומשועבד לזולת.

(אבן-עזרא)

הקדמת העברי

"כי תקנה עבד עברי" (שמות כא,ב). ללמדנו שאם יהיה לפניו לקנות עבד עברי או עבד כנעני, עליו להקדים לקנות את העברי.

(אור החיים)

ההליכה הראשונה

מפני מה פתחה התורה את פרשת משפטים בדיני עבד עברי, שזה איש ישראל שמכרוהו בית-דין על גנֵבתו, דבר שהוא בלתי-רגיל? אלא מבואר בחסידות ש'משפטים' הוא גם מלשון 'הליכה'. ההליכה הראשונה של יהודי היא ההכרה שהוא 'עבד עברי', עבדו של מלך מלכי המלכים הקב"ה.

(הרבי מליובאוויטש)

עבד לאדון העולם

"כי תקנה עבד עברי" – יש כאן רמז לקונה, שהוא קונה אדם שהוא כבר עבד לאדון אחר, לאדון העולם.

(אלשיך)

למה דלת

"והגישוֹ אל הדלת" (שמות כא,ו). אל הדלת דווקא, מפני שפתחו לפניו את כל הדלתות, נתנו בידו את הזכות לחופש ולעצמאות, ואין הוא רוצה בכך אלא בחר בעבדות.

(מאוצרנו הישן)

לשמוע כדי לציית

"ורצע אדוניו את אזנו במרצע" (שמות כא,ו). מפרש רש"י: "אוזן זאת, ששמעה על הר סיני 'לא תגנוב', והלך וגנב – תירצע". מדוע האוזן דווקא נענשת על מעשה הגנֵבה? אלא היא נענשת לא על חטא הגנֵבה, אלא על השמיעה. אם אינך מתכוון לציית למה שאתה שומע, מוטב שלא תשמע מלכתחילה.

(חידושי הרי"ם)

חותם בגוף הגשמי

הדין הראשון המופיע בתורה אחרי מתן תורה בהר סיני הוא בעניין עבד עברי. כי הסיבה שרוצעים עבד עברי אחרי שעבד שש שנים, היא ש"אוזן זו ששמעה על הר סיני כי לי בני ישראל עבדים והלך וגנב תירצע". הרי שניכר גם בגוף הגשמי של העבד הקשר למעמד הר סיני, ולכן פתחה התורה בדיני עבד עברי.

(לקוטי שיחות)

האלף השביעי

"שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחופשי חינם" (שמות כא,ד). "שש שנים" רומז לששת אלפי שנות קיום העולם. "יעבוד" – במשך זמן זה ניתנת האפשרות לזכך את העולם על-ידי התורה והמצוות. ואז מגיעים ל"ובשביעית יצא לחופשי חינם" – לאלף השביעי, שאז נשתחרר ונהיה חופשיים מכל ההעלמות וההסתרים השוררים כיום בעולם,  ונזכה לגילויים הנעלים שיהיו לעתיד לבוא.

(שיחות קודש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)