חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

להפוך את עשיו
שולחן שבת


מאת: משיחת הרבי מליובאוויטש
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1402 - כל המדורים ברצף
רוצחים משתחררים ופולארד נמק
יש חדש
להפוך את עשיו
יעקב ועשיו
איך משלימים
מידה כנגד מידה
התיבה הסגורה
האורות של עשיו
חצי מיליון ספרים ביריד אחד
'פרווה' בכלי בשרי

לאחר שיעקב ועשיו התפייסו הזמין עשיו את יעקב להתגורר עמו. יעקב השיב לו: "וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי, לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים, עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה".

האם יעקב הבטיח לעשיו לבוא אליו ולא קיים? אומרים חז"ל שלעתיד לבוא תתקיים אותה פגישה מובטחת, כפי שרש"י מפרש: "אימתי ילך? בימי המשיח, שנאמר: 'וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו'". הפסוק הזה מופיע בהפטרת הפרשה, הלקוחה מסֵפֶר עובדיה, ושם אנו קוראים גם את סופו של הפסוק: "וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה".

שני שלבים בגאולה

מדברי הנביא עולה כי תהליך הגאולה מורכב משני שלבים. בשלב הראשון ידון ה' את עשיו, כפי שנאמר: "קָרוֹב יוֹם ה' עַל כָּל הַגּוֹיִם", "כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתָ יֵעָשֶׂה לָּךְ", "וְהָיָה בֵית יַעֲקֹב אֵשׁ וּבֵית יוֹסֵף לֶהָבָה, וּבֵית עֵשָׂו לְקַשׁ, וְדָלְקוּ בָהֶם, וַאֲכָלוּם; וְלֹא יִהְיֶה שָׂרִיד לְבֵית עֵשָׂו". בשלב השני, בתום המשפט, תשתרר מלכותו של ה' על כל המציאות.

שני השלבים מיוצגים בתיאור הגאולה של הרמב"ם. בתחילה יילחם המשיח את מלחמות ה', יבנה את בית-המקדש, יקבץ את נידחי ישראל, ולאחר מכן ילמֵד את העולם כולו לעבוד את ה'. אך מדוע בתורה נרמז רק המשפט שיעשה הקב"ה לבית עשיו ולא התוצאה הסופית – השלטת מלכות ה'?

'אתכפיא' ו'אתהפכא'

ההבדל בין שני השלבים הוא ההבדל שבין 'אתכפיא' (כפיית הטוב על הרע) ל'אתהפכא' (הפיכת הרע לטוב). "לשפוט את הר עשיו" הוא במשמעות של כפייה, שכן זה עניינו של משפט. השופט כופה את פסק-הדין שלו על הצדדים, והם חייבים לציית לו.

למעלה מזה היא 'אתהפכא' – כאשר הרע עצמו נהפך לטוב. המצב הזה נרמז במילים "והייתה לה' המלוכה". בזמן הגאולה גם בית עשיו עצמו יתהפך לטוב וישאף למלא את רצון הבורא, ולכן מלכות ה' תמלא את כל המציאות.

עובדיה דווקא

שלב עליון זה נתגלה בנבואה לעובדיה הנביא דווקא, שכן הדבר קשור עם מהותו האישית של עובדיה. הגמרא אומרת שעובדיה נבחר להתנבא על אדום משום ש"עובדיה – גֵר אדומי היה, והיינו דאמרי אינשי: 'מיניה וביה אבא – ניזיל ביה נרגא' (=הוא שאומר הפתגם: מן העץ עצמו ניטול את קת הגרזן שבאמצעותו נכרות אותו). כלומר, דווקא על-ידי מי שבא מזרעו של עשיו באה הנבואה על ה'בירור' של עשיו עד כדי 'אתהפכא'.

המסר כאן – היעד הוא להפוך את השלילי לטוב. אל לו ליהודי להסתפק בלימוד הדברים כפי שהם בתורה, אלא יש לעשות זאת בפועל ממש, כפי שמתואר בהפטרה: לצאת ולהאיר את העולם החשוך באור ה', עד שמלכותו של הקב"ה תשתרר על כל ההוויה.

(התוועדויות תשמ"ג, כרך א, עמ' 656)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)