חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:06 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

ברכות יצחק
מן המעיין


מאת: הרב אליעזר ברוד
מדורים נוספים
שיחת השבוע 1400 - כל המדורים ברצף
סוד ההצלחה: דבקות באמת
יש חדש
מה לומדים מנישואי עשיו
ברכות יצחק
רגישות לזולת
עומדים מוכנים
תוצאת ה'אכזבה'
שמים חדשים וארץ חדשה
הפוגרום שהוליד מבנה מפואר
ייבוש או ניגוב

מה העיקר

בברכתו של יצחק ליעקב נאמר: "מטל השמים ומשמני הארץ" (כז,כח), ואילו בברכת יצחק לעשיו נאמר להפך: "משמני הארץ... ומטל השמים" (בראשית כז,לט). יצחק הקדים בברכתו  לכל אחד ואחד מה שעיקרי בעיניו: אצל יעקב העיקר הוא הרוחניות, ענייני שמים, ואילו עשיו מעוניין בגשמיות, בענייני הארץ.

(מאוצרנו הישן)

זקוקים לברכה

"ותיקח רבקה את בגדי עשיו... ותַּלבש את יעקב" (בראשית כז,טו). רבקה אימנו חזתה מראש שבהיות בני יעקב בגלות, כשהם נאלצים ללבוש את בגדי עשיו, לא תהיה להם תקומה בלי ברכתו של יצחק.

(רבי בונם מפשיסחה)

ירידה לגשמיות

"ועשה לי מטעמים, ואוכלה, ואברככה" (בראשית כז,ז). מדוע הִתנה יצחק את הברכה לעשיו במטעמים שיביא לו תחילה, וכי בלעדי זאת לא היה יכול לברכו? אלא כשיצחק מתכונן לברך את עשיו, עליו תחילה לרדת לתחום הגשמיות, לדברים הקרובים ביותר לליבו של עשיו.

(יקר מפז)

גביר לאחיך

"הוֵה גביר לאחיך" (בראשית כז,כט). גביר תהיה "לאחיך", שיהיו יהודים נהנים מעושרך. לא כפי שנוהגים עשירים מסויימים, התורמים את תרומותיהם הגדולות לכל מיני מטרות זרות, ומתעלמים מאחיהם.

(הדרש והעיון)

זקוק לברכה

מדוע חשב יצחק לברך את עשיו ולא את יעקב? משום שיעקב הוא "איש תם, יושב אוהלים", וממילא הוא רחוק מן הרע, ולכן אינו זקוק לברכה. אבל עשיו היה עלול ליפול ברע, ולכן היה זקוק לעזר ולסיוע.

(אור התורה)

כוח הבגדים

"אנוכי עשיו בכורך" (בראשית כז,יט). בשל לבישת יעקב את בגדי עשיו אמר על עצמו "אנוכי עשיו בכורך". ללמדנו עד היכן כוח ה'קליפה' של לבושי עשיו. ואף שיעקב אמר זאת במרמה, בכל-זאת השפיעו לבושי עשיו על יעקב שעל-אף היותו "איש תם" דיבר בעורמה ובמרמה.

(רבי הילל מפאריטש)

זורעים בדמעה

"אולי ימושני אבי והייתי בעיניו כמתעתע" (בראשית כז,יב). אומר המדרש: זהו שנאמר "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו". "הזורעים בדמעה" זה יעקב אבינו, שזרע את הברכות בדמעה, וכפי שהתבטא "אולי ימושני אבי והייתי בעיניו כמתעתע", ולכן זכה ל"ברינה יקצורו" – בברכה שקיבל "וייתן לך האלוקים מטל השמים". כי הקצירה ברינה היא לפי ערך הזריעה בדמעה.

(ספר המאמרים תש"ד)

כוח לנצל את השפע

על "וייתן לך האלוקים" (בראשית כז,כח), אומר רש"י: "ייתן ויחזור וייתן". "ייתן" – הקב"ה ייתן את ההשפעה עצמה בשלמותה; "ויחזור וייתן" – הוא גם ייתן את הכוח והיכולת שהמושפע ינצל את ההשפעה, להתעלות באמצעותה אחר-כך בכוחות עצמו.

(הרבי מליובאוויטש)


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)