חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

חודש אלול

מנהגי חודש אלול
חודש אלול הינו חודש הסיכום וחשבון-הנפש של השנה, חודש התשובה והרחמים. לפיכך נקבעו בחודש זה מנהגים מיוחדים כדי לעורר את העם לחשבון נפש ועשיית תשובה.

מנהגי חב"ד לחודש אלול
מנהג ישראל להוסיף בחודש אלול ביתר שאת וביתר עוז בתפילות ובתחנונים, בעבודת התפילה, בלימוד התורה , בגמילות-חסדים ובצדקה, ובאהבת-ישראל בכלל, והתעסקות מיוחדת ב'מבצעים'.

חשבון-הנפש מתחיל בפנים
בחודש אלו אנו עוצרים את מירוץ החיים השגרתי, בודקים את עצמנו, בוחנים את הישגינו בשנה החולפת, מתייצבים ביושר מול כישלונותינו ומגרעותינו, ומחליטים לתקן, לשפר, להוסיף.


מלך בשדה
בחודש אלול הקב"ה הוא בבחינת מלך היוצא אל השדה ומאפשר לכל מי שרק רוצה בכך לגשת אליו, להתקרב אליו, לדבוק בו. והוא מקבל את כל הבאים בסבר פנים יפות ובפנים שוחקות.

קבלת פני המלך - בשדה
התגלות המלך בשדה איננה הכשרה ונתינת-כוח בלבד לעבודת היהודי בחודש אלול, אלא היא תמצית וסיכום העבודה בכל השנה כולה. שיחת קודש מאת הרבי מליובאוויטש.

תשובה חסידית
החסידות סבורה שאפילו עבודת התשובה צריכה להיעשות מתוך שמחה. יתרה מזו: השמחה במצוות התשובה צריכה להיות ביתר שאת מבכל המצוות האחרות.

תשובה לכול
התשובה שייכת גם לצדיקים ובעלי מעשים טובים. מסתבר שגם במעשים טובים עלולים ליפול פגמים ויש לשוב בתשובה על הפגמים ולהתקרב אל הקב"ה עוד יותר.

הטוב מסלק את הרע
אתה עומד לפני יהודים ורוצה לעוררם לתשובה. אתה יכול לתאר באוזניהם עד כמה הם טועים ושקועים בחטא. אך בידך להסביר כמה טוב ללכת בדרך התורה ולהיות קרוב אל ה'.

ימי רצון לפני הקדוש ברוך הוא
י"ג מידות הרחמים מאירים בחודש אלול
בארבעים הימים שבין ראש חודש אלול ליום הכיפורים מאירים שלוש עשרה מידות הרחמים והם ימי סגולה לבקשת סליחות לקב"ה שימחול על חטאינו ברוב רחמיו.

למה תוקעים בשופר בחודש אלול
מנהג קדמונים לתקוע בשופר בכל חודש אלול (הספרדים בסיום הסליחות, והאשכנזים בסוף תפילת שחרית), וסמך לזה שנאמר "תקעו בחודש שופר" - משמע לתקוע חודש שלם.

חודש אלול כמקלט
החודש הזה הוא בבחינת 'מקלט', שאליו אפשר להימלט כדי להינצל משאון העולם ומטרדותיו. כל השנה אנחנו חשופים להמולת העולם הזה, ומדי פעם כושלים ומועדים ומכתימים את נפשנו.

עבודת חודש אלול באור חסידי
אור חסידי על מהותם של ימי חודש אלול המיוחדים ■ גישה חדשה לעבודת התשובה ■ סדר העבודה כיצד לגלות את הניצוץ הפנימי החבוי בנו ■ עיון במאמר החסידות "אני לדודי" שבליקוטי-תורה לאדמו"ר הזקן, לאור ביאורי הרבי מליובאוויטש.

שבת סליחות בעיירה ליובאוויטש
כ"ק אדמו"ר רבי יוסף יצחק זי"ע מליובאוויטש, מתאר באחת משיחותיו תיאור ציורי ומפורט של אווירת אלול בעיירה ליובאוויטש. פרק נכבד הוא מקדיש לתיאור אווירת ימי הסליחות.



בלב כל יהודי, יהיה מי שיהיה ויהיו מעשיו אשר יהיו, מורגשת בימי אלול התעוררות מסויימת. לא תמיד הוא מודע למשמעותה של התעוררות זו; לא תמיד הוא יודע להפנותה לכיוונים הנכונים; אבל הוא מרגיש צורך להשתנות, להשתפר. הוא חש כמיהה לדבר-מה רוחני. חודש אלול מעניק לנו כוחות נפלאים להשיג דברים שנראו קשים ובלתי-אפשריים בעבר. בחודש אלול הקב"ה נמצא איתנו, קרוב אלינו מאוד-מאוד, והוא יעזור לנו לתקן את דרכינו ולהשיג שנה טובה ומתוקה.

חודש אלול הינו חודש הסיכום וחשבון-הנפש של השנה, חודש התשובה והרחמים. אי אפשר לעבור את חודש אלול סתם כך, כמו את טבת ואת תמוז, אבל אז מפסידים את העושר הטמון בחודש הזה ואת התרומה העצומה שהוא מעניק לנפש האדם. מוטב לעצור ולקלוט את המסרים המיוחדים שהחודש הזה מביא עמו, ואז מקבלים החיים משמעות חדשה.

בראש-חודש אלול עלה משה רבנו להר-סיני בפעם השלישית, כדי לקבל את הלוחות האחרונים, והעבירו שופר במחנה לבל יטעו שוב לעשות עגל. לאחר ארבעים יום, ביום-הכיפורים, ירד והלוחות בידו, ובישר לישראל שנתרצו לפני הקב"ה, וקבעו הקב"ה יום סליחה ומחילה לדורות. על-כן, כל אותם ימים שמתחילת אלול ועד יום-הכיפורים הם ימי רצון.

מנהג קדמונים לתקוע בשופר בכל חודש אלול. רצוי שכל יהודי ישמע את התקיעות. על הנהוג לתקוע בשופר בחודש אלול אנו לומדים מהכתוב: "תקעו בחודש שופר" - משמע לתקוע חודש שלם.

תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)