|
 |
(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר |
 |
|
 |
חגים > ל"ג בעומר וימי הספירה |  | מצוות 'ספירת העומר' |
|  | השם 'ספירת העומר' מקורו בכך שהתחלת הספירה היא ביום שבו היו מקריבים את קרבן 'עומר התנופה' (בזמן שבית המקדש היה קיים). סופרים את הימים ממוצאי יום א' של פסח ועד ערב חג השבועות, יום אחר יום - ביטוי להשתוקקות לקראת חג מתן תורה - חג השבועות - שהוא ביום החמישים לעומר.
 |  |
ממוצאי יום א' של פסח ועד ערב חג השבועות סופרים את הימים והשבועות שחלפו - עד 49 יום שהם שבעה שבועות.
הספירה נאמרת בכל ערב בסיום תפילת ערבית, לפני "עלינו לשבח". אומרים: "היום יום אחד לעומר"; "היום שני ימים לעומר", וכן הלאה. במלאות שבוע אומרים: "היום שבעה ימים שהם שבוע אחד לעומר"; ולמחרת - "היום שמונה ימים שהם שבוע אחד ויום אחד לעומר", וכן הלאה.
הספירה היומית מתייחסת ליום שתחילתו בצאת-הכוכבים של הערב הקודם ליום, ולכן מי שלא 'ספר' את ה'עומר' בערב, יכול לספור במשך הלילה וכן במשך כל היום שלמחרת, עד לפני השקיעה (לאחר צאת-הכוכבים סופרים את המספר של היום הבא, כאמור).
השם 'ספירת העומר' מקורו בכך שהתחלת הספירה היא ביום שבו היו מקריבים את קרבן 'עומר התנופה', בזמן שבית המקדש היה קיים. זהו קרבן 'מנחה' משעורים - מהתבואה החדשה שנקצרה בליל ששה עשר בניסן.
הספירה מבטאת את ההשתוקקות לקראת חג מתן תורה - חג השבועות - שהוא ביום החמישים לעומר (בו היו מקריבים את 'מנחת' 'שתי הלחם' מהחיטה החדשה).
בימי ספירת העומר נוהגים במנהגי אבילות מסויימים (אין נושאים נשים, אין לובשים בגד חדש, אין מסתפרים, ועוד), לזכר 24 אלף תלמידי רבי עקיבא שמתו במגיפה בימי ספירת העומר, על שלא נהגו כבוד זה בזה.
ימי ספירת העומר הם איפוא ימים שבהם כל אחד משתדל להוסיף באהבת ישראל, הן כהכנה למתן תורה והן כתיקון לאותה מגיפה. |
|
|  |  | תגובות |  | 19. |  | ואהבת לרעך כמוך זה צו השעה.. |
| | שלומי וסתם | - | 08/04/13 23:44 | שיר הסבר לילדים מתוך ערוץ הילדים החדש.... http://www.yahadut.tv/VideoDetail.asp?MediaID=758# |  | הדפס תגובה |
|
| 18. |  | להסתפר |
| | רז | - | 19/04/10 11:55 | שאלות הלכתיות כדאי לשאול במדור "שאלות לרב" באתר זה. |  | הדפס תגובה |
|
| 17. |  | מתי מותר להתגלח? |
| | אנונימי | - | 16/04/10 15:43 | מתי מותר להתגלח בספירת העומר רק ראש חודש? |  | הדפס תגובה |
|
| 16. |  | 50 יום |
| | עידו | - | 24/05/09 12:09 | כך נאמר בתורה "מהחל חרמש בקמה" "שבעה שבועות תספר לך" |  | הדפס תגובה |
|
| 15. |  | למה 50 יום? |
| | קובי | - | 21/05/09 23:51 | מה מיוחד בחמישים? למה לא עשרה ימים או 15 או 37? |  | הדפס תגובה |
|
| 14. |  | יחסי אישות בספירת העומר |
| | רז | - | 07/05/08 14:07 | |
| 13. |  | האם לנשים מותר לספור ספירת העומר עם ברכה? |
| | אפרת | - | 15/05/07 22:48 | האם מותר לנשים לספור ספירת העומר עם ברכה? אני שואלת שאלה זו מכיוון שבאו אליי בטענה שאני מברכת ברכה לבטלה כי הרב עובדיה יוסף כותב בילקוט יוסף שנשים לא חייבות בספירת העומר ואם הן בכל זאת סופרות אז שיספו בלי ברכה מכיוון וזו ברכה לבטלה ואפילו על פי הסוד הוא טוען כך.
אשמח מאוד לקבל תשובה עם הוכחה שזה בסדר גמור ומותר לנשים לברך עם ברכה מכיוון שידוע לי שכל נשות חב"ד סופרות עם ברכה. |  | הדפס תגובה |
|
| 12. |  | למה סופרים את הימים שעברו במקום את הימים שנותרו עד לשבועות ? |
| | ליאור | - | 11/04/07 09:12 | בס"ד אמרו לי שיש בזה עניין מיוחד כי הספירה היא מיוחדת שהרי אדם שמשתוקק ומצפה בדיוק כמו שצריך וראוי להיות לקראת חג מתן התורה הוא חג השבועות לכאורה אמור לספור עוד כמה ימים מגיע החג הזה ואילו אנו סופרים כמה ימים עברו מהפסח כאילו קשה לנו ואנו רוצים לציים כל יום שעבר במקום כל יום שעתיד לבוא כלומר במקום לספר עוד כמה זמן נותר אנו נוספרים כמה זמן חלף ואינו עוד כאילו קשה נו עם עזיבת הימים האלו ... מהי התשובה לשאלתי? (אני עצמי יודע על התשובה אבל שכחתי אותו לגמרי ) אשמח מאוד לקבל תשובה ! (ואפשר גם במייל וגם באתר ! בתור תגובה ..) כל טוב ! |  | הדפס תגובה |
|
| 11. |  | האם מותר ללכת לים? |
| | מיכל הסקרנית | - | 07/04/07 21:32 | יש כאלה אומרים שכן ויש כאלה אומרים שלא מה נכון?
תודה רבה! |  | הדפס תגובה |
|
| 10. |  | ושחכתי עוד משהו חשוב במיוחד!!! |
| | יצחק | - | 05/03/07 14:30 | הספרדים נוהגים לספור את העומר אחרי ''עלינו לשבח'' וגם האשכנזים אז זה גם תיקון.. לא סופרים ב''שיר למעלות'' חלק נוהגים אשר כך ואפשר כך אבל אני מציע לספור אחרי ''עלינו לשבח'' |  | הדפס תגובה |
|
| 9. |  | יש לי שאלה!!! |
| | יצחק | - | 05/03/07 14:28 | אם למשל אחד לא ספר בלילה אז הוא יכול לספור בשאר הלילה או/ו ביום אז ככה אמרתם אבל הוא בלילה סופר עם ברכה וביום הוא סופר בלא ברכה אז תתקנו את זה שלא יעשו כאן אנשים ברכות לבטלה אם למשל אתם לא ספרתם בלילה אם כי הייתם אנוסים או לא הרגשתם טוב אז אתם יכולים לספור יום למחרת עד שקיעת החמה עכשיו בלילה זה עם ברכה וביום זה בלא ברכה למשל בלילה אתם ככה עושים ברוך אתה ד'' אלוקינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו על ספירת העומר היום עשרה ימים לעומר שהם שבוע אחד ושלושה ימים לעומר הרחמן וכו'' וכו'' ביום זה ככה: היום עשרה ימים לעומר...... ואז הרחמן וכו'' וכו'' ויש את שלושת ימי ההגבלה שאלו הימים ג'' ד ''ה'' בסיוון אלו ימי ההגבלה בימים אלו אסור לכם לכבס בגדים וכלום כלום ואתם בשלושת הימים האלו צריכים להיות מוכנים לחג מתן-התורה דוג'':לכבד את החברים, אתם מכינים לחג הזה בלימוד תורה, בדרך ארץ, בכיבוד אב ואם ורבו, וכו'' וכו''... אז עד כאן וגם מ-א'' סיוון עד י"ב סיוון אין אומרים תחנון ואחרי שבועיים החופש הגדול!!! יאללה המשך יום-טוב לכולם וחג כשר ושמח!!! |  | הדפס תגובה |
|
| 8. |  | יחסי אנוש |
| | ירמיהו | - | 25/04/06 15:49 | הסיבה למותם של תלמידי רבי עקיבא היא כי לא נהגו כבוד איש ברעהו. המחלוקת בינהם היתה האם להצטרף לאנשי בר כוכבא למלחמה או להשאר ללמוד תורה. כל צד חשב שהוא צודק והשני טועה. מה שיתן ללמוד הוא שכל חוברה באשר היא לא יכולה להתקיים ללא יחסי אנוש תקינים ולא משנה מהו המקצוע שלך קודם כל תתנהג בכבוד אל השני. דרך ארץ קדמה לתורה . מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. ואהבתה לרעך כמוך -זהו כלל גדול בתורה. ואידך זיל גמור. |  | הדפס תגובה |
|
| 7. |  | ל-3 |
| | טלי | - | 20/04/06 21:57 | כשאנו משתוקקים להגיע לארוע מסוים, כמו חתונה או חופש גדול, אנו סופרים כמה ימים נשארו לנו, עוד 20 יום, עוד 19 יום וכן הלאה... בספירת העומר אנו סופרים כמה ימים עברנו, כמה התקדמנו, כי כל יום מוסיף על קודמו. אי אפשר להגיע סתם כך לקבל את התורה, שאם כך מתן תורה היה צמוד ליציאת מצריים. יש להגיע ראויים לקבל את התורה. כל יום מתקדמים ומשתפרים במשהו נוסף. אחד הדברים החזקים שבהם אנו צריכים להשתפר, בכל דור, הוא "בין אדם לחבירו", ובקיימנו את מנהגי האבלות אנו כואבים, לומדים ומשתפרים. בע"ה. (רעיון יפה ששמעתי לפני 10 שנים בערך) |  | הדפס תגובה |
|
| 6. |  | על מנהגי האבלות בימי הספירה |
| | יוסף | - | 22/05/05 10:34 | הסיבה שנוהגים מנגי אבלות בימי הספירה - כי בתקופה זו התרחשה מגיפה בקרב תלמידי רבי עקיבא, על שלא נהגו כבוד זה בזה, שנמשכה 33 ימים.
קיימות דעות שונות - מתי בדיוק התרחשה המגיפה. דעה אחת סוברת כי היא התרחשה מחילת ימי הספירה עד ל"ג בעומר, ודעה אחרת סוברת כי היא התרחשה מר"ח אייר ואילך.
הספרדים הולכים לפי הדעה שהמגיפה התרחשה מתחילת ימי הספירה ולכן מנהגי האבלות נוהגים אצל הספרדים עד ל"ג בעומר, ומיום י"ט באייר (למחרת ל"ג בעומר) אינם נוהגים מנהגי אבלות. בחב"ד נוהגים כשתי הדעות ולכן נוהגים מנהגי האבלות מתחילת ימי הספירה עד ערב חג השבועות.
הסיבה שלא מסתפרים, כי אבל אינו רשאי להסתפר, וכך גם לא לומר "שהחיינו". לכן אין אוכלים פרי חדש, או בגד חדש וכו'.
ראה מאמר הלכתי בנושא: http://chabad.org.il/Questions/Item.asp?ArticleID=2117&CategoryID=68 |  | הדפס תגובה |
|
| 5. |  | למה אסור להסתפר |
| | גיא כהן | - | 22/05/05 09:08 | |
| 4. |  | אבל בכל ימי הספירה |
| | אריאל | - | 21/05/05 03:28 | כפי שנכתב - תלמידי רבי עקיבא פסקו למות ביום ל"ג בעומר - אך עדיין ממשיכים לאחר ל"ג בעומר לא להסתפר ולהתגלח עד ערב שבועות.
א. מדוע יש את המשך האבל למרות שתמידיו פסקו למות, במשך השבועיים הנוספים? ב. אצל חלק מהעדות נהוג כן להגלח ולהסתפר בשישי - מדוע? |  | הדפס תגובה |
|
| 3. |  | אם השתוקקות, למה אבלות? |
| | מרגלית | - | 08/05/05 15:24 | אם ישנה השתוקקות כל כך גדולה לחג מתן תורה, שלפי הבנתי יש בה שמחה גדולה וציפיה גדולה. מדוע אנו אבלים כל ספירת העומר על תלמידיו של רבי עקיבא? . והאם אין בלבול בין האבל והשמחה בתקופה זו ? |  | הדפס תגובה |
|
| 2. |  | תודה!! |
| | אמא | - | 02/05/05 18:28 | |
| 1. |  | שני דברים |
| | פלוני | - | 15/12/04 13:29 | א. מנהג הספרדים וחלק מהחסידויות (אני זוכר רק בעלז, טשערנאביל וסטאלין-קארלין) לספור ספירת העומר אחר עלינו. ב. מנהג חלק מהתימנים לספור בארמית. |  | הדפס תגובה |
|
|
| |
|
|
|
 |
|