חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:12 זריחה: 6:10 ח' בניסן התשפ"ד, 16/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

אין להרחיק חלקים מהעם

כל יהודי, יהיה מי שיהיה ויהיו דיעותיו ומעשיו אשר יהיו, הוא חלק בלתי-נפרד מהשלימות של האורגניזם היהודי. אני אינני שלם בלעדיך ואתה אינך שלם בלעדי, כאיברים של גוף אדם שתלויים זה בזה בצורה האיתנה ביותר. זו המשמעות של ה'ערבות' ההדדית של כל ישראל.
מאמרים נוספים בנושא
איך להתייחס למי שאינו שומר מצוות?
אין להרחיק חלקים מהעם
איך מגיעים לאהבת-ישראל אמיתית
לומר לעם: יהודים, הקב"ה אוהב אתכם!
יום שמסמל אחדות יהודית
רק גיור כהלכה ישמור על אחדות העם

ניתוח הוא דבר מסוכן; מוטב לרפא

לא צריך להיות בעלי חזון וכושר ניתוח נדיר כדי להבין שהבעיה הקשה והמרכזית ביותר של העם בימינו היא הפילוג ופירוד-הלבבות. אנו רואים בכאב, איך אוכל נגע המחלוקת כל חלקה טובה בעם-ישראל, ואיך מתרחקים יהודים אלה מאלה, עד כדי סיכון הריקמה הפנימית של העם.

ההתמודדות הקשה שנכפתה עלינו מול אוייבינו, לא זו בלבד שלא הביאה להתאחדות כל הכוחות נגד האוייב המשותף - השואף למעשה לסלק מכאן כל אשר בשם ישראל יכונה - אלא אף הגבירה את המתח הפנימי והעמיקה את הקרע בעם. וכל זה לעיני העולם כולו, השש על מראה היהודים האוכלים איש את רעהו.

על כן מוטלת בימים אלה חובה על כל יהודי, יהיה מי שיהיה ויהיו דיעותיו אשר יהיו, לעשות כל שבידו להבאת אחדות ולליכוד שכבות העם סביב המכנה-המשותף (הרחב מאוד) של כולנו.

יחידה אחת

השאלה היא איך מצליחים לקרב ולאחד אנשים בעלי השקפות שונות ואולי אף מנוגדות, אנשים שחושבים ומתנהגים בצורות שונות, שאינן עולות תמיד בקנה אחד?

ובכן, לאמיתו של דבר, אחדות אמיתית אינה דווקא זו שאין בה חילוקי-דיעות ושהכול עשויים מעור אחד. כוחה של האחדות הוא דווקא בסבילת כל הפערים וכל ההבדלים, כאשר הגרעין המאחד חזק דיו כדי לאפשר את קשת ההבדלים הללו.

כל אחד מאיתנו מורכב מאיברים שונים ונבדלים; ממנגנוני-חיים שפועלים בצורות שונות ואף מנוגדות; ממערכת של כוחות-נפש שעומדים לפעמים בסתירה זה לזה - ולמרות זאת כל אדם הוא יחידה אחת מאוחדת, על אף כל ההבדלים הללו. כי התחושה העמוקה של היותם חלק מאורגניזם אחד שלם, היא חזקה יותר מהתכונות הספציפיות של כל אחד מהם בפני-עצמו.

לא לחתוך פעמיים

על משקל זה עלינו להחדיר לעצמנו את ההכרה באחדותו האמיתית של העם היהודי. כל יהודי, יהיה מי שיהיה ויהיו דיעותיו ומעשיו אשר יהיו, הוא חלק בלתי-נפרד מהשלימות של האורגניזם היהודי. אני אינני שלם בלעדיך ואתה אינך שלם בלעדי, כאיברים של גוף אדם שתלויים זה בזה בצורה האיתנה ביותר. זו המשמעות של ה'ערבות' ההדדית של כל ישראל, משום שבמהותם ובנשמתם הם אכן מהווים יחידה אחת גדולה שמורכבת מהרבה פרטים.

חז"ל אכן המשילו את מערכת היחסים בין יהודים למערכת היחסים בין איברי הגוף. יהודי שפוגע בחבירו בגלל שהלה פגע בו, דומה, לדבריהם, לאדם שהיה חותך בשר והסכין שבידו האחת פגעה וחתכה בבשר ידו השניה, שתהייה זו איוולת גמורה מצידו אם 'יעניש' את היד הפוגעת בכך שיחתוך בסכין גם בה... כך גם יהודי שפוגע בחבירו - מאיזו סיבה שתהיה - פוגע בסופו של דבר בו-עצמו, שכן הלה הוא חלק בלתי-נפרד ממנו.

נכון, כשם שבאיברי האדם עלולים להיות לפעמים איברים חולים שאין ברירה אלא להרחיקם כדי להציל את האורגניזם השלם, כך גם בעם יש לפעמים 'תאים' שמהווים סכנה לכל העם. אך ניתוח הוא דבר מסוכן מאוד ורק מנתח מומחה רשאי לעשותו. על כן, הבה לא נעסוק ב'ניתוחים' וב'הרחקת חלקים' מהעם; נשאיר זאת לקב"ה. ודאי שלפני שמדברים על צעדים כאלה יש לעשות הכול כדי 'לרפא' את ה'תאים' החולים, וזאת רק על-ידי אהבה אמיתית וקירוב-לבבות. וזה ודאי יהיה יעיל יותר!


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)