|
 |
(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר |
 |
|
 |
עיון > מעמד האשה |  | חיקוי הגבר מהווה השפלה לאשה |
|  | היהדות אינה רואה את האשה כחיקוי של גבר. היא רואה בכל אחד מהם 'חצי', שיוצרים ביחד שלמות. כך נאמר בתורה: "זכר ונקבה בראם... ויקרא שמם אדם" - ביחד הם אדם שלם.
 |  | חיקוי הגבר אינו הגשמת ייעודה של אשה
בהחלט צריך לתקן את מעמד האשה, להרים את קרנה ולהחזיר לה את כבודה. השאלה היא: איך.
בעולם הגדול, ובמידה מסויימת גם בארץ, עוברות התנועות הפמיניסטיות תמורות משמעותיות. פתאום התברר להן, שהמהפכה הצליחה יותר מדי ושהתינוק נשפך יחד עם המים. חוזרים לדבר על כך שהאשה המודרנית נשחקת, כורעת תחת העומס, מאבדת את השלווה הפנימית. פתאום גילו דווקא התנועות הפמיניסטיות שהאשה מוצגת בפרסומות בצורה פוגעת ומשפילה, והן החלו לתבוע לחדול מפרסומים כאלה.
לא "מטבח"
אכן, בעולם הנוצרי היתה האשה מושפלת. מעמדה היה נחות. על רקע זה צצו התנועות הפמיניסטיות השונות. אך הן הביאו השפלה מסוג אחר. לעומת זאת, ביהדות מעולם לא היתה האשה נחותה. דמותה של האשה ביהדות מעוררת כבוד והערכה, ובאמת צריך להחזיר לנשים את כבודן האמיתי - הכבוד של האשה היהודייה.
אין דבר משפיל יותר מאשר לצוות על אדם לחקות את זולתו. במקום לאפשר לו למצות את עצמו, את אישיותו וכישוריו - מורים לו לחקות מישהו אחר. והרי זה מה שעשו התנועות הפמיניסטיות: הן העמידו את המודל הגברי כמודל אידיאלי, שאותו יש לחקות. הן אמרו לאשה - אם את רוצה להיות שווה משהו, עלייך לעשות מה שגברים עושים. התנועות הללו השפילו וביזו את התפקיד הטבעי של האשה, ושלחו אותה לזירה הגברית, מתוך מגמה שכל הנשים יעשו מה שגברים עושים.
את תפקידה הטבעי של האשה הציגו כ'מטבח', כעיסוק ב'סירים' ו'מחבתות'. האידיאל נהיה - קריירה, כסף, פרסום. ברור שתעמולה אגרסיבית ומעוותת כזאת עשתה את שלה. תארו לעצמכם איך הצבא היה נראה, אילו מישהו היה הופך את אחד החילות למודל אידיאלי ומציג בעמדה נחותה את שאר החילות. אין ספק שהללו היו מרגישים מתוסכלים ונחותים, וכל המבנה הבריא של הצבא היה נשבר.
חממה בריאה
היהדות אינה רואה את האשה כחיקוי של גבר. היא רואה בכל אחד מהם 'חצי', שיוצרים ביחד שלמות. כך נאמר בתורה: "זכר ונקבה בראם... ויקרא שמם אדם" - ביחד הם אדם שלם. לגבר ולאשה תכונות (גופניות ורוחניות) שונות, והם משלימים זה את זה. הגבר נברא כשהוא מתאים יותר לתפקידים חיצוניים, ואילו האשה נבראה עם כישורים מיוחדים לענייני פנים.
תפקידה של האשה חשוב, מבחינה מסויימת, לאין-ערוך מזה של הגבר - היא מעצבת את דמותו של דור; היא בונה את הרקמה הפנימית של החברה; היא קובעת את אופיו של התא המשפחתי. אלה הם החיים עצמם, ועל כך מופקדת האשה. לצורך זה ניתנו לה כישורים מיוחדים והיא ניחנה ברגישויות מיוחדות, כדי שתוכל למלא תפקיד זה בשלמות. גבר אינו יכול לעשות זאת, משום שהקב"ה הועיד לו תפקיד אחר (מובן שיש יוצאים מן הכלל).
המבנה הנכון הוא - שהגבר ימצה את עצמו כגבר והאשה - כאשה. אין פירוש הדבר שאשה אינה יכולה ואינה צריכה לפעול גם בחוץ, כשם שאין כוונה לומר שגבר אינו צריך לעזור בבית. השאלה היא, מהו התפקיד המרכזי. עובדה שנשים דתיות וחרדיות לומדות, עובדות ועוסקות בפעילות ציבורית, אבל הן משתדלות לזכור, ששליחותן המרכזית היא לבנות משפחה בריאה, חממה לגידול הדור הבא של העם היהודי. |
|
|  |  | תגובות |  | 20. |  | נשים |
| | רז | - | 26/03/09 11:20 | א. צריך לזכור שכל אישה צריכה להקים בית משלה, משפחה משלה, בדיוק כמו שגבר צריך. "לא טוב היות האדם לבדו", זה נכון גם כלפי נשים. בדידות בחיים המטורפים של העולם הזה היא העונש הגרוע ביותר. יש הרבה נשים ש"מתות" למצוא בן זוג אמיתי ואוהב. כל אדם נורמלי חושב על ילדים בתקופה כזו או אחרת של החיים, ויש הרבה מאוד נשים וגברים שהיו נותנים את כל מה שיש להם כדי לזכות בילדים. אני מאחל לכל הזוגות הללו שיהיו להם ילדים משל עצמם ובדרך טבעית. היהדות רואה במודל "המשפחה" דבר שכל גבר ואישה צריכים לשאוף אליו כמקור לאושר בחיים. העובדה שהקמת משפחה כרוכה במטלות וקשיים איננה יכולה לייצר דרך חיים חדשה של בדידות ללא הקמת משפחה חלילה. האושר בחיים כרוך במאמצים ובקשיים, זה טבעו של עולם. דברים שבאים במאמץ שווים יותר.
ב. אף אחד לא אומר שהיהדות בעד "האישה במטבח". היהדות בעד ניצול כל כשרונותיה של האישה, וזאת בשימת לב לאופיה הפנימי והרגשי של אישה, ויחד עם שמירה על איזון נכון בין הרקמה הפנימית של הבית לבין עיסוקיה הנוספים. גם אישה עשירה שאינה צריכה לבשל או לכבס וכו'', צריכה להקדיש זמן לביתה, לבעלה ולילדיה. כמו כן היהדות בהחלט בעד שגם הגבר יטול חלק פעיל בעבודות הבית, אך את הרקמה הפנימית של הבית יוצרת האישה.
ג. אישה יכולה לעסוק בכל תחום שמתאים לאופייה, כולל אמנות ריקוד וכדומה, וזאת בהתאם לכללי התורה, כלומר מסרים נכונים באומנות וריקוד בפני נשים ולא בפני גברים. |  | הדפס תגובה |
|
| 19. |  | "כל כבודה בת מלך פנימה" |
| | בת מלך | - | 21/08/08 16:21 | בנות,אם למשהי הכתבה הציקה או לא שלמה עם כל מילה ומילה המהווה אמת אחת פשוטה וברורה בכתבה, עשי חשבון נפש אחות יקרה ,הקשיבי לקול פנימיותך,האמיתי שמסלק כל ספק! ישתבח שמו לעד!! |  | הדפס תגובה |
|
| 18. |  | מאמר נהדר |
| | בת-אל | - | 03/06/08 00:05 | אני באמת חושבת שככל שישנם לחצים מהחברה על נשים להידמות לגברים כך יותר נשים לא ימצאו את מקומן. כמו שאמר הכותב שהדבר לא סותר את העובדה שנשים יכולות לעבוד גם מחוץ לבית. בעולם בו הסקרנות לידיעות שונות גוברת והמצב הכלכלי לא מאפשר לאישה להיות עקרת בית נשים רבות צריכות לעבוד. יחד עם זאת אסור לשכוח שאנחנו הציר המרכזי של הבית. יש את "תקרת הזכוכית" שמאיימת לקטוע את הקריירה ולעצור אותה בשלבים מוקדמים בשביל בית, בעל וילדים. זה נראה מתסכל ,עוד לא עברתי את זה , אבל אני יכולה לדעת שבסוף החיים ממבט מלמעלה של חשבון נפש אני אוכל להיות גאה בבחירות שעשיתי.
בע"ה שה'' יתן לי שכל לבחור במה שנכון עבורי וכן לגבי כל אחד מאיתנו. |  | הדפס תגובה |
|
| 17. |  | לאורן |
| | יהושע | - | 14/04/08 11:37 | א. אני ממש חושב שזה לא נכון שלנשמה אין מין,
בהחלט יש!!!!
ב. את התפקידים הגדיר בורא העולם שברא את הגבר וברא את האישה. הוא לא עשה זאת לחינם, והוא לא ברא אותם שווים, הוא ברא אותם שונים, וזו עובדה.
ג. אין להשוות בין סטיות לבין טבע הבריאה של אוכלוסיית הנשים. נשים הם לא סטיה, ואלה שהזכרת הם כן סטיה.
אגב, לא רק היהדות מתנגדת למי שנמשך מינית באופן חריג, גם המשטרה מתנגדת למי שנמשך לילדים. צריך להכיר בכך שסטיות הן סטיות!!!! מי שנולד עם סטיה נולד עם בעיה שצריך לפתור אותה. כשם שמי שנולד עם מומים בריאותיים נולד עם בעיה שצריך לפתור אותה. |  | הדפס תגובה |
|
| 16. |  | גם לפי היהדות לנשמה אין מין |
| | אורן | - | 10/04/08 17:59 | - ולכן התפקידים הוגדרו בעולם שלנו אנחנו הגדרנו אי לכך איש הטוב בעיניו יעשה,
לפי העולה מדבריך אינני מבין מדוע הדת מבקשת מאנשים מסוימים ללכת נגד הטבע שלהם למשל אנשים הנמשכים לבני מינם ולא נמשכים למין הנגדי |  | הדפס תגובה |
|
| 15. |  | האם |
| | חיים קרסני | - | 15/11/07 09:25 | לליאת. לתוכן תשובתך לגבי חשיבות האשה וחכמת האשה,היא אכן נכונה(לא מבין את הציניות שלך?). חשיבות האשה ביהדות שהיא בעצם מייצבת את פנים המשפחה,מה שבסופו של דבר מייצר את פנים החברה. כבר ידוע במשך ההיסטורי''ה על כמה וכמה מלחמות שנגרמו בגלל התערבות אשה. אז כן,עצם הלחימה,הכוח הפיזי התבצע ע"י הגבר,אך הגורם למלחמה הייתה האשה. אז מי בעצם גרם למלחמה...? זו המעמד החשוב של האשה. הגבר פועל ועוסק בבניית העולם,בעבודות הפיזיות הדרושות לכך,כדי לספק את צרכי ביתו וילדיו. אך מאין באים אליו הכוחות הללו? מי מפעיל אליו את כוח הרצון למצוא טרף לילדיו? לפי חז"ל האשה היא מיישרת את הגבעות ויוצקת את פנים הבור כדי ליישרו לגבר,כדי להכין לו דרך ישרה וסלולה לכל המאורעות השונים שעליו לעבור כדי למצוא את חלקו באוצר המזון המועט שכל הגברים נסים לעברו כדי לקחת חלק בשולל. ויצירת דרכי אסטרטגי''ה באותו מאבק לתפיסת השלל בין רבות מאנשי המין,נעזרת האשה ביכולת הבינה שלה,כלומר הסתכלות לעומק המצב הנתון הספציפי כדי לייצר שיטות נוספות לכבישת היעד.
מה הקשר בין קוד הגנטי לתכונות אופי? הקוד הגנטי אחראי על מבנה הפיזיולוגי של גוף האדם,ויכולת ריבוי נתונים במוח,כמו הזיכרון למשל,יכולת זיהוי פריטים שונים ויכולת הבנתן וסידורן. הקוד הגנטי אחראי לייצירת "המחשב הטבעי" באדם. תכונות אופי וסוגי מחשבות שונות אצל כל אדם ואדם ואפשר לראות בברור את יכולת עמדת השליטה של הגבר ביתר שאת מהאשה.
רק בזנים מעטים בטבע תפקיד הגבר הוא גם לדאוג למציאת מזון וגידול צאצאים. אצל רוב המינים בטבע תפקיד הנקבה היא לדאוג לגידול צאצאים,בעוד שהזכר מחזר אחר חיפוש מזון להבאת לנקבה. אותם הורמונים טבעיים הנמצאים בבע"ח נמצאים אף באדם,לכן פגיעה בפעילות ההורמונלית אצל האדם פוגעת בכל תפקוד המערכת הגופנית. האם ראית אצל בע"ח שהנקבה מתלוננת על חוסר שיוויון לגבר בכך שעלי''ה מוטלת משימה מאוד כבדה של גידול כמה וכמה צאצאים? האם תתכן אצלה מחשבה כזו? כך הרי פועלים מנגנוני הטבע,אז למה לשנות זאת?!
מאידך,הזכר אכן לא מתעלל לנקבה והשניים חיים בשיתוף פעולה כללי שתפקידם המשך הדור. האדם,בנוגע לבהמה,יש בו בחירה חופשית לכן הוא יכול לחוג מאינסטינקטים טבעיים ולבצע כנגד טבעו המוטבע,להזיק לאשתו(נקבתו). בכך הוא אכן עשה טעות ושינה את מהלך חוקי הטבע הקשורים באופן ישיר ובחלקו העקיף לקשורים אליו. אך עם יכולת בחירה החופשית הטבועה באדם,האדם ניחן מהבהמה ביכולת שיכלית ונפח המוח בהרבה יותר גבוהה מהבהמה. לכן האשה יכולה לחשב בדעתה את טיפשותם וברותם של הגברים המסויימים שלא השכילו להבין בשכלם את יישום מטרתם של עזרה לאשה בגידול צאצאים,אלא רק הפריעו ושיבשו את מהלך הברירה הטבעית. היא לא צריכה להתפעל מטעותן הטפשית,אלא להמשיך להאזין ולבצע את מטרת בריאתה שחלקי''ה הביולוגיים בגוף מותאמים אצלה כדי להביאה לתכליתה בחיים שמתוך כך יביאי''ה לשקט נפשי ולתפקוד תקין של הגוף בכך שהמערכת ההורמונלית בגוף והעיצבית במוח(והוא העיקר) מופעלת במינון האופטימלי הטבעי שבכך הוא נוצר לשמור על בריאות הגוף והמוח,שמתפרשת ומשפיעה גם לנפש. כי הטבע הוא בעצם אלוקים(עם ה''),והטבע בעצם הוא גם סוג של רוחניות אך יותר קטנה. לאותם חוקי הטבע יש חוקים בסיסיים וקבועים וכל הפוגע ומשנה אותן פוגע בכל התנהלות החוקים כולן. אנחנו רואים שדווקא בעידן התפתחות הטכנולוגי''ה,בני האדם התחילו להרוס את הטבע,עד שגרמו שהתחממות כדור הארץ,חורים באוזון,נזקים אקולוגיים אדירים ופגיעה ביסודי האוויר,כאשר פיזרו חומרים רעילים לאטמוספרה כתוספת לחמצן,פחמן וחנקו וכ"ו. אז כתוצאה מכך האם אנחנו נהיינו חכמים יותר? האם אנחנו באמת מכירים לעומק את חוקי הטבע או שבעצם איבדו את הבנתן למרות שהשכלו בהבנת חוקי הטבע הפשטנים(פשט) החיצוניים,ובעצם חשבנו שבכך גילינו את כל חוקי הטבע הקיימים...? כי התוצאה מדברת בעד עצמה,והתוצאה היא הפכית למה שהאנושות חושבת.
לא פעם התבטעו מדעני האקולוגי''ה,הכימי''ה והביולוגי''ה שבני האדם נשים בדרך להשמדת הטבע והשמדת המין האנושי ובחלקו הגדול של בע"ח וישארו כמה זוחלים קטנים וחיידקים.(הם מעריכים שהאבולוצי''ה בכל זאת תתחדש,אבל זו רק תאורי''ה כמו כל תאוריית האבולוצי''ה עצמה. אם את רוצה שנשוחח על אמיתת האבולוצי''ה וכל החורים הרבים הקיימים בה,אשמח להעשיר את ידיעתך).
כל יסודות הבודוהיזם וההינדוהיזם ואומנות ההתקשרות של האינדיאנים הקדומים וכן גם שבטים מסויימים באפריקה,היא התקשרות לכוחות הפנימיים של הטבע והתמזגות עימם. לנו היהודים,בשל היכולת השכלית הנפשית שהקב"ה טבע בנו,יש לנו סיכוי להתקשר לכוחות היותר נעלים שלמרות שקשורים לכוחות הפנימיים של הטבע עצמן,נעלים מהן. דרך ההתקשרות אפשרית רק ע"י קיום מצוות מעשיות,והבנת הכוחות והקשר שהוטבעו מתוך כך בנפש,היא ע"י למידת על אותן הכוחות הללו דרך תורת החסידות והקבלה. את יכולה להתקשר איתי ואני ארחיב לך בנושא. |  | הדפס תגובה |
|
| 14. |  | להדר!!! |
| | מיכל | - | 30/09/07 20:18 | קראתי את המאמר וגם את כל התגובות ורק רציתי לומר אשרייך וכל הכבוד על התגובה יישר כח מיכל |  | הדפס תגובה |
|
| 13. |  | לשתי המגיבות האחרונות |
| | הדר | - | 22/06/07 16:13 | בע"ה שלום וברכה! ליאת - כותב המאמר לדעתי הוא הרב מנחם ברוד, למרות שאינני בטוחה בכך. ולבחורה השניה - האיש והאישה משלימים זה את זה, ואי אפשר בלא שניהם, אבל הביטוי ''חצי חצי'' הוא אינו מדויק, שאם כן, באותה מידה אפשר חס וחלילה שניים מאותו הסוג... איש ואישה משלימים זה את זה בעזרת המבנה השונה שלהם, פיסית, נפשית, שכלית וכו''. אם מתחברים להנחה הזו, מיד מבינים את אמרות חז"ל, למשל: נאמר "נשים דעתן קלה עליהן", וגם נאמר "בינה יתרה ניתנה באישה" - ויש להבדיל בין ''דעה'' ל''בינה''. דעה נחשבת לשיקול השכלי יותר, ובינה לחכמה הטבעית שנתונה באדם, וחז"ל אומרים שנשים נותנות לבינה שבהן לשלוט ותר מאשר הדעה, ואצל הגברים הדבר הוא הפוך ולכן ''נשים דעתן קלה עליהן''.
בהקשר לאיסור "אל תרבה שיחה עם האישה", הדבר הוא מטעמי צניעות והוא מובן לגמרי, לאיש אסור להרבות שיחה עם אישה שלא שלו. וגם עם שלו. ויש גם דעות לגבי הגדרת המושג ''שיחה'' (יש אומרים שאלו דיבורי חול וכו'').
יש עוד מה להרחיב, בשמחה אפשר באימייל - hadar.banana@gmail.com בהצלחה :) |  | הדפס תגובה |
|
| 12. |  | מי הכותב? |
| | ליאת | - | 13/02/07 14:59 | |
| 11. |  | אם לפי התורה האיש והאישה הם חצי חצי אז למה נראה כאילו מפלים? |
| | מישהי 1 | - | 27/11/06 23:56 | כתוב במאמר שהיחס של התורה לאיש והאישה הוא שווה. אבל יש כל מיני אמרות ופרושים שמראים ואומרים שהאישה פחותה מהגבר לדוגמא: "נשים דעתן קלה עליהין" "אל תרבה שיחה עם האישה" ובפירוש ר''שי במקום מסוים כתוב שהאשה נמצאת ברשות בעלה. אפשר להתחתן עם 2 נשים וכל אלה הם רק דוגמאות ממה שאני זוכרת עכשיו. זה לא אפלייה? |  | הדפס תגובה |
|
| 10. |  | שגיאה מהותית |
| | גלית | - | 13/06/06 08:26 | הנושא אינו המיקום הפיזי (מטבח או כל מקום אחר) אלא המהות, כאשר ההלכה קובעת שאשה שייכת לבעל (אב) או כאשר מגבלים את תפקידי האשה (תפקיד ציבורי, עדות וכו'') לא יתכן מעמד שיוויוני. אם וכאשר ההלכה תתן מעמד שיוויוני לאשה, רק אז הדיון על תפקיד האשה בבית או בקהילה יקבל משמעות שכן אז תהיה זו הבחירה של האשה ללא כפייה. |  | הדפס תגובה |
|
| 9. |  | בימינו.... |
| | ל"ת | - | 11/04/06 15:29 | האמנם באופן טבעי,תסכימו או לא,עדי''ין האישה תמיד זו שתדאג יותר לבית ולילדים.ראוי לצי''ין כי לשם כך לאישה ניתנה תכונה מופלאה,לדעתי,לעשות שני דברים בבת אחת ,מה שלגברים בדר"כ אין.אבל, לעולם יודבק הדימוי הדי מבזה "אישה ממקומה במטבח".אולי זה הי''ה נכון פעם,אך בימינו אם נשים שנפתחו להן שערי ההשכלה והיצע העבודות,הדבר כבר צריך להשתנות.עם כל הניסי''ון אני לא מתחברת לדברים שנאמרו במאמר.אני חושבת שאם אישה מסוגלת לעשות "תפקיד של גבר" קרי פרנסת הבית, מין הראוי שגבר יכול לעשות "תפקיד של אישה"-עבודות הבית. הכל שאלה של חינוך.הי''ום בחורים צעירים עוזבים את הבית ועוברים לגור לבד או עם שותפ/ים, ולכן גם הם נחשפים למשק הבית: קני''ות, ניקי''ון וכו''. כבר מהצבא חי''יל נדרש לנקות את החדר בעצמו, אז למה ברגע שהוא מתחתן פתאום משק הבית הוא נחלתה העיקרית של האישה?נשים בימינו הן הרבה י''ותר איטילגנטי''ות ,משכילות,ופיתחו לעצמן הרבה קישורים,אף קראתי בכתבה על סוצי''ולוגית שאטוענת כי נשים מסוגלות לנהל עססק הרבה י''ותר טוב מגבר בגלל התכונות הטיבי''ות שלהן:י''ותר מקשיבות,שקולות,חושבות רחוק,ומסוגלות לראות את הדברים בצורה י''ותר מורחבת,מה שגבר מאידך רואה את הדברים בצורה כוללנית.לכן,מין הסתם,תשתחררו מהאימרות המי''ושנות שתפקידה ההעיקרי של האישה הוא הבית. נישואין זה עני''ין של שיתוף פעולה הדדי בכל הקשור בבית ומחוצה לו,כולל פרנסה ועבודות הבית. |  | הדפס תגובה |
|
| 8. |  | אין מה להתרשם!!! |
| | תגובה לליאת!!! | - | 08/12/05 16:52 | לכל ציבור שומרי התורה ה'' עליהם יחיו, ולקהילת חב"ד היקרה מפנינים ומפז! אף אנו נאמר-מה שליאת כתבה מאפיין כותבת חילונית מעוותת ערכים, עקרונות ועולם רוחני. אין מה להתרשם ממה שכתבה כלל ועיקר, אלא רק לשמוע בקול הרבי, ובקול כל שאר רבותינו מאורי הדור שליט"א, שהנחונו תמיד בדרך האמת! |  | הדפס תגובה |
|
| 7. |  | דיעה אחרת |
| | ליאת | - | 12/11/05 11:04 | בשל עבודה אקדמאית נכנסתי לאתר שלכם וקראתי את המאמרים, בכל המאמרים יש דפוס זהה של פיוס האישה על ידי הסבר כמה היא חשובה וחכמה ואפילו בעבר הרחוק יש רישומים על כך שהייתה חכמה ומדהימה. ואז בא הבום הגדול, נשים יקרות, אתן נוצרתן מחומר גנטי שונה מגברים, כזה שמאפשר לכן לשבת בבית, לנקות לבשל, וכמובן לגדל את דור ההמשך. הרצון להדמות לאידיאל הגברי (הכביכול אידאלי), הוא מתוך תפיסה מוטעת שהחברה החילונית המושפעת מהחברה הנוצרית, הכניסה לכן לראש. בנות ישראל לא להתבלבל, גם אם אתן עובדות מחוץ לבית שעות רבות בעבודה שאתן לא ממש אוהבות ומרוויחות ממש מעט כסף, אתן חייבות לחזור הביתה, לדאוג לחינוך הילדים, לארוחה חמה לבעל ולצאצאים וכמובן שהבית יהיה נקי כמרקחה והמקרר גדוש קניות. אשת חיל מי ימצא או לא? בנות התעוררו. רבנים, תחליפו משקפיים. ונוסח כתיבה. בברכה |  | הדפס תגובה |
|
| 6. |  | ללירון - 5 - המאמר דוקא די מדויק. |
| | רחל | - | 14/09/05 19:59 | אין ספק כי מעמד האשה ביהדות קיבל מאז ומקדם מקום של כבוד. הנה לדוגמא קטע מתיאור נושא הפליית נשים בתרבויות, מתוך אנציקלופדיית "ויקפדיה":
"בתרבות היהודית נראה שאפליית הנשים יחסית לתרבויות אחרות היא הפחות חמורה."
ואילו ביחס למעמד האשה בעולם הנוצרי:
"אף שהתרבות הנוצרית לכאורה דגלה בשיויוניות בין גבר ואישה, ובין קדושיה היו גם מספר נשים. אישה יכלה להיות לכל ליותר אם מנזר של נשים, ומעבר לכך נחסמה דרכה. נשים רבות הועלו על המוקד בשל סיבות שונות. בין אם הואשמו בכישוף ובין אם הואשמו באי קבלת מרות הכנסיה ובלבישת מכנסים כז'אן ד'ארק."
אגב, לא הבנתי את הקשר לענין זהות הכותב/ת, שנראה בעיניך כחוזר בתשובה. מה הקשר? |  | הדפס תגובה |
|
| 5. |  | המאמר לא מדוייק. |
| | לירון | - | 27/08/05 11:34 | ניתן לראות שמי שכתב לא ממש עשה תחקיר מעמיק.
בנוסף מעמד האשה בנצרות אינו נחות בכלל נהפוך הוא. ובכלל מה הקשר לנצרות בשביל מה להזכיר את זה סתם ועוד בחוסר דיוק אין לך אפשרות לכתוב חיובי על היהדות מבלי לנסות ולהתנשא שלא לצורך? אתה נשמע כמו חוזר בתשובה . האם אני טועה? |  | הדפס תגובה |
|
| 4. |  | מאמר מענין אבל חלק מהדברים שפורסמו במאמר אינם נכונים |
| | עדי | - | 10/08/05 23:14 | דבר ראשון התנועות הפמיניסטיות הן לא אילו שגרמו לזלזול במעמד האשה כי אם שנים של התיחסות משפילה מצד הגברים, במשך שנים מקומה או מעמדה של האשה נקבע רק בגלל יחסה מבעלה או אביה דבר הלא מעיד ככ על עצמאות ותפקוד והגשמה עצמית, אם גבר יכל להביע עצמו בצורה חופשית הרי שלאשה הדבר הרבה יותר מסובך וגם לטענה הנוספת שביהדות מעמדה של האישה היה תמיד טוב אנני מסכימה מה מעמדה כשהיא בהליך גרושים??????? אז אנא לפני שאתם נושאים בדגל זה עיינו היטב ושימו לב האם באמת מצבם של נשים יותר טוב , וזה שאיצטלה של תורה מסוככת עליהן זה לא אומר דבר כבר בשם זה נעשו הרבה דברים לא ישרים |  | הדפס תגובה |
|
| 3. |  | אין להבין מהמאמר כי נשים צריכות לשבת בבית |
| | מנחם ברוד | - | 23/08/04 00:00 | לבר, התרשמתי מתגובתך שאת מניחה כי על-פי השקפתנו אמורות נשים לשבת בבית, ואין זה כך. למרות שאין לזלזל בתפקידה החשוב והחיוני של האישה כמעצבת אופיו של הבית וקובעת את אופיו של הדור הבא - נשות חב"ד אינן מסתפקות בכך, ורובן ככולן עובדות מחוץ לבית. כמו-כן גם הבעלים אינם סבורים שענייני הבית שייכים לאישה בלבד, והם שותפים מלאים לעבודות הבית ולגידול הילדים.
עם זאת, הנשים רואות ייעוד והגשמה עצמית גדולה בהקמת דור חדש, והן נותנות לתפקידן זה את הזמן ההשקעה הנדרשים. לכן הן מעדיפות למצוא עבודה שמאפשרת להן לחזור הביתה בשעות אחה"צ המוקדמות, כדי לקבל את פני הילדים החוזרים מלימודיהם ולהקדיש להם את תשומת-הלב הראויה. זו הייתה כוונת המאמר - להסביר שאישה הנוהגת כך אינה צריכה להרגיש נחותה ושווה פחות, אלא בדיוק להפך, בכך היא מגשימה את עצמה, כאישה, במידה השלמה ביותר, ואין היא צריכה לשאוף לחקות את המודל הגברי, שאולי הוא מתאים לגברים אבל אין הוא בהכרח המודל האידאלי לאישה.
בברכה, מנחם ברוד |  | הדפס תגובה |
|
| 2. |  | נהניתי מקריאת המאמר אבל לא כל כך מסכימה |
| | בר | - | 18/08/04 00:00 | כיוון שמעולם לא חשבתי על המצב בדרך בה הוצג. אני כבחורה חילונית מתנגדת לדברים מכל וכל, אבל כאשר הם מוצגים באופן זה אני יכולה להבין מדוע בחורות דתיות בגילי נוהגות כך. ברצוני להוסיף ולומר שכמובן זהו אתר המטיף לישיבת האישה בביתה פנימה אך לא יזיק להציג גם מאמר עם הדעה המנוגדת, על מנת שלא לזלזל ברמת המשכל של הנשים ולאפשר להן לראות את שני צידי המתרס. אני אישית עוד לא נישאתי, אך אני כבר מפתחת קריירה מצליחה. בעתיד אני רוצה ארבעה ילדים, מספר גדול בחברה בה אני חיה, כיוון שמאז ומעולם הסתדרתי ונהינתי מקרבת ילדים. חברותי הנשואות והאמהות נשואות ברובן לגברים המתחלקים עימן שווה בשווה במטלות בביתן פנימה ושני ההורים עובדים ימים. כך הסדר הטוב בא על כנו וכל המשתתפים מרוצים... חשבתי שלא יהיה כל רע בהצגת דרך החיים של החברה בה אני חיה, כשם שאתם מציגים את חברתכם. אני רוצה רק לציין לסיום כי אני נהנית הנאה יתרה מהקריאה של המאמרים באתרכם ואוסיף לבקר בו. |  | הדפס תגובה |
|
| 1. |  | מעמד האשה |
| | יעל | - | 25/02/04 00:00 | אני מסכימה עם המאמר, ורוצה להוסיף - גם נשים היום אינן מקיימות: כל כבודה בת מלך פנימה" , גם בקרב הציבור הדתי בכללותו ישנה מגמת יציאה והחצנה, עקרת בית היא כבר פאסה, זאת למרות שהן יודעות שאשה היא "עיקר הבית", אבל לא מקיימות זאת. ואם תאמרו שיקולי פרנסה, נכון, אבל זה כבר הרבה יותר רחוק מזה . נשים כבר לא רוצות להישאר בבית ולגדל ילדים, זו העדפה, ובאשר לגברים- יכל להיות שבמרוצת השנים "יצאו דברים מהקשרם" והגבר "השתמש" בעובדה שהאשה בבית כאל דבר שיש להשפיל, אולי בזלזול, אולי צחק לחכמתה והדברים חלחלו במשך השנים וגרמו להתמרדות. אני לא יודעת. זה רק רעיון. אבל הייתי שמחה אילו הכל היה חוזר לקדמותו ואיש לתפקידו וייעודו. (אגב - אני עקרת בית מתוך בחירה) |  | הדפס תגובה |
|
|
| |
|
|
|
 |
|