חב''ד כל הלב לכל אחד
תרומה | לימוד יומי | חנות | בתי חב"ד | צור קשר
זמנים נוספים שקיעה: 19:14 זריחה: 6:05 י"א בניסן התשפ"ד, 19/4/24
חפש במדור זה
אפשרויות מתקדמות
הודעות אחרונות בפורום

שאלות אחרונות לרב

(אתר האינטרנט של צעירי אגודת חב"ד - המרכז (ע"ר

למה הנוער מסתובב במזרח ומתנסה בסמים

אין מדובר בסתם טיול אלא בחיפוש משמעות ותוכן בחיים. הרוב הגדול אינו מעלה על דעתו שבחיפושיו אחר האוצר במחוזות רחוקים הוא משאיר את האוצר הרציני ביותר - היהדות - מחוץ למסלול הטיול.


מאמרים נוספים בנושא
כדי לרוות נחת מהילדים צריך להשקיע
דברים טובים ב''חינוך של פעם''...
דוגמה אישית של הורים
למה הנוער מסתובב במזרח ומתנסה בסמים
מדוע נכשלת מערכת החינוך הממלכתית בהנחלת ערכי יהדות?
אי-אפשר ללמד יהדות בלי אמונה ונשמה
יש מורים ליהדות, רק תנו להם ללמד

תנו לנוער משמעות ולא יחפש אותה במזרח

לאחרונה עלתה על סדר-היום הציבורי בעיית 'מסיבות הסמים' שמתקיימות בגואה שבהודו ובמקומות אחרים במזרח. רבבות צעירים ישראלים שוהים שם בימים אלה, ואין פלא שבהרבה בתים בישראל ניסו הורים מודאגים להתקשר לילדיהם ולוודא ששלום להם.

כדרכן של סנסציות תקשורתיות, הייתה בסערה האחרונה הגזמה מצד אחד והיתממות מצד שני. רוב הצעירים הישראלים חוזרים הביתה בשלום, גם אם התנסו בחוויות הסמים. ומי שבאמת מבקש סמים, אינו נזקק להרחיק למזרח, שכן גם בארץ יש די והותר חומרים מכל הסוגים.

הנוער לא משלים

הבעיה בהתייחסותה של החברה לתופעת הסמים, כמו לתופעות אחרות שנפוצות בקרב הצעירים, היא, שמחפשים את המטבע מתחת לפנס ולא במקום שנאבד. היום עולה על הפרק נושא הסמים - נזעקים נגד הסמים. מחר יפרסם עיתון כלשהו כתבת-ענק על 'פולחן השטן', ומיד תקום מתקפה עזה נגד תופעה זו. וכך אנו עוסקים בתופעות החיצוניות ולא בשורשי הדברים.

הרפואה המודרנית יודעת (מה שידעו הקדמונים), כי המלחמה בסימפטומים החיצוניים של המחלה אינה יעילה, ולפעמים אף מזיקה. גלולות להורדת חום אינן מרפאות את המחלה האמיתית, ולפעמים אף מחבלות בתהליך הריפוי. מבחינה מסויימת טוב להניח לסימניה החיצוניים של המחלה להתפרץ החוצה, מלהשאירה כלואה בפנים.

הסימפטומים החריגים של התנהגות הנוער מעידים על המצוקה הפנימית הקשה שהוא שרוי בה. זהו נוער שגדל בתוך עולם נבוך ומבולבל, שאין בו שום דבר מוצק ויציב. ערכי העבר התמוטטו, האידאולוגיות הגדולות מתו. נשארה רק חומרנות צרופה. בתוך נפשו, הנוער אינו מוכן לקבל דפוס כזה של חיים. הוא מסרב להשלים עם חיים שכל תכליתם לבנות חווילה נאה, לרכוש מכונית חדשה ולהצליח בעולם העסקים.

מסעות חיפושים

חוסר הנחת הפנימי הזה מוביל את הצעירים למחוזות שונים. יש שמתמרדים נגד מוסכמות החברה, דבר שמוצא את ביטויו בסגנון הלבוש והתספורת וכדומה. יש שנופלים בזרועותיהן של כתות מיסטיות שונות ומשונות. ויש ששרויים בתהליך מתמשך של חיפוש. הם נפתחים להתנסויות שונות ומגוונות, בתקווה למצוא בהן את הטעם האמיתי של החיים.

זהו, למעשה, האופי האמיתי של המסע אל המזרח. אין מדובר בסתם טיול שעורכים אנשים שעולמם ברור להם. זהו טיול של חיפוש משמעות ותוכן בחיים, בניסיון למצוא ערכים אלה בעולם שבו שולטת תרבות שונה מהתרבות המערבית שהכזיבה.

רבים וטובים הבינו דווקא במשך מסעות אלה, כי קודם שהם מחפשים תכלית ומשמעות בתרבויות מזרחיות שונות, ראוי לבדוק מה אומרת על כך התרבות העתיקה של בני-עמם. אלה חזרו לארץ, החלו ללמוד יהדות והופתעו לגלות בה עולם רוחני שלם שנעלם מהם.

אך אלה מעטים. הרוב הגדול אינו מעלה על דעתו שבחיפושיו אחר האוצר במחוזות רחוקים הוא משאיר את האוצר נכלם ומבוייש בבית. כאן טמון לב הבעיה!

לצערנו, משרד החינוך אינו מוכן לפתוח את אוצרות היהדות לפני הילדים והנוער. יש ועדות ויש המלצות, אבל חינוך יהודי - אין. הדרך היחידה שנותרה לפנינו היא להביא אל הדור הצעיר את אור היהדות בכוחות עצמנו. חוגים, מסיבות-שבת, מועדונים, קייטנות וכדומה - אלה יפתחו לבני-הנוער צוהר למורשתם העשירה וישביעו את צימאונה של נפשם. קצת 'יידישקייט' - זה הפתרון.


 

     
תנאי שימוש ניהול מפה אודותינו כל הזכויות שמורות (תשס''ב 2002) צעירי אגודת חב''ד - המרכז (ע''ר)